کرونای جهش‌یافته چینی همه‌گیر می‌شود؟

نوروفیزیولوژیست در واکنش به خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه دانشمندان چینی سویه جهش یافته‌ای از ویروس کرونا ساخته‌اند که به مغز حمله می‌کند، گفت: نسبت به خبر منتشر شده در فضای مجازی جای نگرانی وجود ندارد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه دانشمندان چینی سویه جهش‌یافته‌ای از ویروس کرونا ساخته‌اند که به مغز حمله می‌کند، اظهار کرد: در این آزمایش طبق گفته دیلی میل، دانشمندان در پکن که به ارتش چین مرتبط هستند، ویروسی مشابه کووید موسوم به جی‌ایکس‌پی ۲ وی را که در پانگولین‌ها یافت می‌شود، شبیه‌سازی و موش‌ها را با آن آلوده کرده‌اند.

وی افزود: موش‌هایی که در این آزمایش تحت مطالعه قرار گرفتند، انسان‌مانند بودند و برای بررسی نحوه واکنش ویروس در انسان مهندسی شده بودند تا پروتئینی را تولید کنند که بدن انسان می‌سازد؛ تمام موش‌هایی که با این عامل بیماری‌زا آلوده شده بودند، طی هشت روز مردند که از نظر پژوهشگران به صورت تعجب‌آوری سریع بوده است.

نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: طبق اعلام دیلی میل، علائم این بیماری سفید شدن کامل چشم، کاهش وزن سریع و خستگی را شامل می‌شد و دانشمندان از کشف بار ویروسی بالا در مغز، چشم، ریه، بینی و نای موش‌ها حیرت زده شدند که نشان می‌دهد این ویروس به‌رغم ارتباط با کووید، به شیوه‌ای خاص و متفاوت در بدن تکثیر و پخش می‌شود.

صفری ادامه داد: بر اساس این خبر، در روز ششم بیماری، بار ویروسی در ریه‌ها کاهش پیدا کرد، اما مغز جانور تحت آزمایش کوچک شد و میزان ویروس در مغز به شدت بالا بود و پژوهشگران در مقاله علمی که هنوز منتشر نشده است هشدار دادند که این یافته‌ها بر خطر انتقال gxp۲v به انسان تاکید می‌کند.

وی گفت: در ادامه این مطلب ذکر شده است، بر اساس این پژوهش که دانشگاه فناوری شیمی پکن انجام داده است، ویروس مذکور در سال ۲۰۱۷ و پیش ازآغاز شیوع کووید ۱۹ کشف شده بود و در پانگولین‌ها در مالزی یافت شد که گمانه‌زنی می‌شود میزبان واسطه انتقال کووید از خفاش به انسان نیز بوده است، پژوهشگران این ویروس را تکثیر کردند و چند نمونه در آزمایشگاه پکن ذخیره کردند که در آنجا به تکامل و جهش ادامه داد.

نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه نسبت به خبر منتشر شده در فضای مجازی هیچ جای نگرانی وجود ندارد، اضافه کرد: در واقع تاکنون هیچ نشت ویروسی اتفاق نیفتاده است و علت این ویروس در هیچ انسانی تحت بررسی قرار نگرفته است.

صفری افزود: ویروس‌های با کشندگی بالا در صورت شیوع، امکان ایجاد پاندمی ندارند، چراکه میزبان اولیه ب‌زودی از بین می‌رود و چنین آزمایش‌هایی با هدف پیشگیری و آماده بودن برای خطرات احتمالی انجام می‌شود و هدف دانشمندان شناسایی ویژگی‌های چنین ویروس‌هایی در صورت سرایت به انسان است.

کد خبر 721382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.