هنرمند نمی‌تواند نسبت به زمان خویش بی‌تفاوت باشد

یک استاد دانشگاه گفت: هنر و هنرمند نمی‌تواند نسبت به زمان خویش بی‌تفاوت باشد، بلکه موظف است نسبت به جبهه حق و باطل توجه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افتتاحیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار استان اصفهان بعدازظهر امروز جمعه _بیست‌ونهم دی ماه_ در سینما فلسطین برگزار شد.

در بخشی از این مراسم اصغر طاهرزاده با توجه به موضوع هنر و خودآگاهی تاریخی اظهار کرد: با نظر به انقلاب اسلامی به‌عنوان آغاز تاریخی دیگر، هنر و هنرمند نمی‌تواند نسبت به زمانه خویش بی‌تفاوت و خنثی باشند.

وی افزود: هنر به‌عنوان نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم معضلات، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی موظف است همواره نسبت به جبهه حق در مقابل جبهه باطل معنای خود و معنای هنر را به میان می‌آورد؛ از این رو «جشنواره مردمی فیلم عمار» در این رابطه می‌تواند قدم‌هایی به سوی آینده‌ای بردارد که انسان‌ها معنای گمشده خود را بازیابند.

این نویسنده و استاد دانشگاه با توجه به حضوری تاریخی نسبت به پس فردای بشر جدید تصریح کرد: نوعی آتش به اختیار در جشنواره عمار باید در میان باشد تا بتوانیم متذکر عبور از هنری شویم که از آن ما نیست و از آن طریق از رخنه‌های فکری و فرهنگی که مناسب فکر و فرهنگ ما نمی‌باشد جلوگیری کنیم.

طاهرزاده خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه انسان می‌تواند زمان و زمانه خود را مشخص کند و نشان دهد به کدام جهان تعلق دارد، می‌تواند مخاطبان خود را متذکر امری کرد که مربوط به دیروز، امروز و فردای آن‌ها است.

وی گفت: مسلماً هنر و به خصوص هنر سینما می‌تواند روزنه‌ای به سوی جهانی دیگر باشد که غیر از جهان سیطره کمیت، تکنیک و متافیزیک است؛ زیرا هنر با هستی انسان که عین ربط به هستی مطلق و حقیقت است، ارتباط دارد.

این نویسنده و استاد دانشگاه اظهار کرد: در زمان‌هایی که افق‌های دور دست و رازهای بلند فراموش شده‌اند هنرمند می‌تواند متذکر امور فراموش شده باشد تا زندگی به انسان‌ها برگردد.

طاهرزاده ادامه داد: هنری که نسبت به وضع کنونی بشر آگاهی دارد، مسلماً متوجه و متذکر نهیلیسم است، از آن جهت که انسان مدرن با اتمیزه و داسمن شدن خود کوچک و حقیر شده است.

وی تصریح کرد: آگاهی ما با حضور در بستر تاریخی انقلاب اسلامی می‌تواند در مقابل فرهنگ مدرنیته متذکر تعالی انسان شود و حرفی مناسب نیاز بنیادین بشر جدید به میان آورد.

این نویسنده و استاد دانشگاه بیان کرد: درست دیدن حضوری که در آینه آینده است موجب می‌شود تا سینما با تولدی دیگر به میان آید؛ حضوری ماورای تکنیک به جای اسیر شدن در تکنیک، با باطنی خودآگاه نسبت به سیطره کمیت و تکنولوژی.

طاهرزاده با اشاره به سخنی از حاج قاسم سلیمانی گفت: اکنون در آغاز تاریخی هستیم که نسبت‌ها در حال تغییر است؛ تاریخی که تکنولوژی، سیطره نداشته باشد و لازمه این حضور روحیه انقلابی است.

وی با اشاره به اینکه این مسیر، صراطی است که شهید مرتضی آوینی و مرحوم نادر طالب زاده با شخصیت خودشان مقابل ما گشودند، اظهار کرد: در این مسیر راهی با انقلاب اسلامی مقابل دوستانی که با دوربین می‌توانند کار کنند گشوده شد تا به جای سیطره دوربین بیشتر خودشان باشند.

این نویسنده و استاد دانشگاه ادامه داد: با درک زمانی که مقابل ما گشوده شده می‌توان به افقی اشاره کرد که تعریف پذیر نیست، اما هست و می‌توان به سوی آن سیر کرد.

کد خبر 721337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.