احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق از اصول اثبات شده جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اتحادیه عرب گفت: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حسن همجواری با آن، از اصول ثابت و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ‎عراق است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی با ابراز تأسف از صدور بیانیه اخیر وزرای خارجه ‎اتحادیه عرب و مردود دانستن مفاد آن اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی بر مبنای حق مشروع در مقابله با عناصر تروریستی و وابسته به رژیم صهیونیستی در ‎اربیل عراق که امنیت ملی ایران و شهروندانش را در معرض تهدید و خطر قرار داده بودند، صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایران در برخورد بازدارنده با منابع تهدید کننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حسن همجواری با آن، از اصول ثابت و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ‎عراق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در همین راستا در سال‌های گذشته خاصه از آغازین روزهای حمله داعش و گروه‌های تکفیری به عراق، جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مسئولانه خود برای حفظ امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، با تمام توان در کنار دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق قرار گرفت.

کنعانی در عین حال تأکید کرد از دولت عراق انتظار می‌رود به توافقنامه امنیتی که بین دو کشور در سال گذشته امضا گردیده متعهد باشد و مفاد آن را به صورت کامل اجرا نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رابطه ایران و عراق مستحکم، همه جانبه و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک و نیز پیوندهای ناگسستنی میان دو ملت است، فلذا انتظار می‌رود اتحادیه عرب تلاش‌ها و توان سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را مصروف توقف حملات وحشیانه و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار ‎غزه و رفع اشغال ۷۵ ساله از سرزمین فلسطین و حمایت از ملت مظلوم آن نماید.

به گزارش ایمنا، اتحادیه عرب با برگزاری نشستی اضطراری و تصویب پیش‌نویس یک قطعنامه در روز چهارشنبه ۲۷ دی، حمله ایران به پایگاه تروریست‌ها در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد.

اتحادیه عرب در بیانیه‌ای گفته است: این حمله، ایران را در قبال تمامی پیامدهای این نقض و نتایج آن پاسخگو می‌کند و اقدامی خطرناک است که تکرار آن ممکن است منجر به برهم زدن کامل صلح و امنیت در منطقه شود.

این بیانیه همچنین بر حق عراق، به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس اتحادیه عرب و عضو سازمان ملل متحد، برای توسل جستن به هرگونه اقدام دیپلماتیک و قانونی در این باره تاکید کرده است.

کد خبر 721315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.