از وحدت میدان‌ها تا شکست دوباره گنبدآهنین

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

سایه سنگین جنگ بر اقتصادی‌ترین نشست جهان

بزرگترین نشست اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ در سایه تنش‌های ژئوپلیتیک اروپا و خاورمیانه امسال رنگ و بوی دیگری داشت، اما از ساعات اولیه نخستین روز مشخص بود که قرار نیست این نشست و جلسات حاشیه‌ای آن، دست کم برای هیچیک از طرفین درگیر در منازعات جهانی خرسندکننده تمام شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، سوئیس، امسال میزبان بیش از ۶۰ مقام ارشد از کشورهای مختلف جهان بود که با توجه به تحولات ژئوپلیتیک جاری حضور افرادی مانند ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی، بیش از چهره‌های اقتصادی مورد توجه قرار داشت.

از آمریکا نیز علاوه بر آنتونی بلینکن وزیر خارجه، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و جان کری فرستاده کاخ سفید در امور آب و هوایی نیز حضور داشتند.

به باور کارشناسان آنچه به انزوا رفتن مباحث اقتصادی در نشست داووس ۲۰۲۴ را بیش از پیش نشان می‌دهد، برجسته شدن چند مسأله بود که می‌توانند به شکلی فزاینده بر شرایط آتی جهان اثرگذار باشند.

فارغ از تنش‌های ژئوپلیتیکی و جنگ‌هایی که در شرق اروپا و فلسطین در حال رخ دادن است، امسال سال انتخابات در جهان است به طوری که حدود نیمی از جمعیت دنیا در سال ۲۰۲۴ پای صندوق‌های رأی می‌روند، اما در این میان نتایج برخی از این انتخابات مانند ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند ابعادی جهانی به خود گیرد.

به‌ویژه پس از پیروزی دونالد ترامپ در نخستین انتخابات درون ایالتی، احتمال بازگشت او به کاخ سفید برای اوکراین و حامیانش نگران کننده‌تر نیز شده است، چون رئیس‌جمهور سابق یکی از مخالفان درجه اول کمک تسلیحاتی به این کشور در جنگ با روسیه است.

رأی‌گیری درباره محکومیت باکو در سنای فرانسه

مجلس سنای فرانسه شب چهارشنبه قطعنامه‌ای برای محکومیت حمله نظامی جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی را بررسی کرد.

به نقل از تارنمای خبری پابلیک سنات، در پیش‌نویس این قطعنامه که توسط برونو رتالو رئیس حزب راست میانه جمهوری خواهان و گیلبرت لوک رئیس گروه دوستی فرانسه و ارمنستان در مجلس سنای فرانسه امضا شده است، برای «تلاش بیشتر برای جلوگیری از تجاوز و نقض احتمالی تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان با دادن تجهیزات دفاعی به این کشور» درخواست شده است.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی بی‌قید و شرط و فوری مقامات سیاسی قره‌باغ کوهستانی و تمامی اسیران جنگی و نیز حمایت از دولت ارمنستان برای رسیدگی به وضعیت و تأمین آب، غذا، مسکن، بهداشت و نیازهای آموزشی برای افرادی است که مجبور به فرار از این منطقه شده‌اند، سنای فرانسه روز سه‌شنبه نیز با ۲۹۵ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف قطعنامه‌ای را برای تحریم جمهوری آذربایجان تصویب کرد.

رفتار متناقض آمریکا در غرب آسیا

در حالی آمریکا مدعی عدم گسترش نبرد در غرب آسیا و لزوم توقف سطوح تنش در منطقه است که خود بارها با بهانه‌های مختلف از عاملان اصلی جنگ در منطقه بوده و بعد از طوفان‌الاقصی نیز با ارسال تسلیحات پیشرفته و اعزام نیروهای ویژه به سرزمین‌های اشغالی، منطقه را به انبار باروت مبدل کرده است.

روز سه شنبه نیز کاخ سفید در ادامه سیاست‌های جنگ‌افروزانه خود، از اعزام ۱۵۰۰ سرباز به سوریه و عراق خبر داد، شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا ادعا کرده که اعزام این سربازان ارتش آمریکا به منطقه به عنوان بخشی از عملیات نظامی برای شکست داعش انجام می‌شود.

به نظر می‌آید با اینکه آمریکا تلاش می‌کند در ملأ‌عام رویکرد محتاطانه‌ای را در قبال گسترش نبرد اتخاذ کند، اما در پستوی تصمیم‌گیری‌های خود، زمینه گسترش نبرد را فراهم می‌کند.

واشنگتن از سوی دیگر، متناسب با شرایط تحمیلی از سوی گروه‌های مقاومت، توان بازدارندگی خود را از دست داده و این امر الزام به بازیابی قوا را در ارتش این کشور به وجود آورده است، بهانه‌سازی نخ‌نما شده و کهنه پیرامون نبرد با تروریست‌های داعش نیز به‌روشنی نیات کاخ سفید را نمایان کرده است.

دوباره «وحدت میدان‌ها»

همزمان با یورش نظامیان اشغالگر به کرانه باختری و شهادت چند شهروند فلسطینی به دست نیروهای صهیونیست، گردان‌های «شهدای الاقصی»، شاخه نظامی جنبش فتح از تشکیل شورای فرماندهی یکپارچه نظامی میان تمام گروه‌های مقاومت خبر داد. به گزارش شبکه الجزیره، گردان‌های شهدای الاقصی از تشکیل شورای نظامی واحدی خبر داد که شامل عناصر مقاومت با نام‌های مختلف ولی تحت یک فرماندهی مشترک برای مدیریت نبرد با اشغالگران در همه جبهه‌ها می‌شود.

این گردان در بیانیه‌ای با اعلام خبر تشکیل این شورا در فلسطین، خارج از فلسطین و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی، تأکید کرد تا آخرین نفس، کنار دیگر گردان‌های مسلح و دیگر گروه‌های مقاومت در یمن، عراق، لبنان و اردوگاه‌های آوارگان در خارج از فلسطین خواهد ماند.

در این بیانیه از همه گروه‌های حزبی، ملی و سیاسی خواسته شد برای رویارویی با تجاوز رژیم صهیونیستی همدل و متحد شوند.

خبر پیوستن گردان‌های نظامی فتح به مقاومت اسلامی فلسطین، یکی از نگران‌کننده‌ترین اخبار برای تل‌آویو در این شرایط است که فراتر از امکان تغییر معادلات میدانی، تضمین‌کننده یکپارچگی مقاومت فلسطینی در برابر اشغالگران خواهد بود؛ رویدادی که تحقق آن، زخمی عمیق‌تر از طوفان‌الاقصی را بر پیکر دولت صهیونیستی خواهد نهاد، گفتنی است پس از محاکمه رژیم صهیونیستی در یک دادگاه بین‌المللی، این اتفاق، دومین شکست غیرمنتظره اسرائیل در روزهای اخیر بود.

شکست دوباره گنبد آهنین

در صد و دومین روز از تجاوزات به غزه، رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی از موجی از حملات گسترده موشکی به شهرک «نتیووت» در غرب نقب در اراضی اشغالی خبر دادند.

گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد: «نتیووت را با موجی از موشک‌ها هدف قرار دادیم.» در این باره رسانه‌های عبری به نقل از شهرداری نتیووت در غرب نقب گزارش دادند ۵۰ موشک از نوار غزه به سمت این شهرک اشغالی شلیک شده‌است.

این در حالی است که عصر دوشنبه نیز موجی از موشک‌ها که شامل بیش از ۱۰ موشک بوده به سدیروت شلیک شده بود. خبرنگار الجزیره نیز گفت موشک‌های شلیک شده به جفعولیم و سدوت نتیگو نیز اصابت کردند. در این باره یدیعوت آحارونوت نوشت: یک مغازه در نتیووت هدف قرار گرفت.

مقاومت فلسطین نیز خبر داد در این حملات ۱۹ شهرک اطراف غزه و صحرای نقب غربی هدف قرار گرفته است، نکته قابل توجه در این حملات این است که همه موشک‌ها از شمال غزه جایی که ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر بخش اعظمی از آن است، شلیک شده است.

این حملات که موجب وارد آمدن خسارات مستقیم به شهرک‌نشینان شده، با انتقادهای رسانه‌های اسرائیلی همراه شد، تا جایی که شبکه ۱۲ این رژیم گفت: «شب گذشته بیش از ۱۰ موشک در سدیروت فرود آمد؛ صبح امروز نیز ۵۰ موشک در شهرک نتیووت برخورد کرد و همه آنها از شمال غزه شلیک شده‌اند، این‌گونه نمی‌توان جنگ را برد؛ با این شرایط دوباره به اوضاع قبل از هفت اکتبر بازمی‌گردیم؛ آن وقت از شهرک‌نشینان می‌خواهید که به خانه‌هایشان بازگردند؟»

کد خبر 721244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.