غزه قبل و بعد از «سونامی الاقصی»

وقتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۲۹ دی ماه سال ۸۸ به یاد ۱۴۰۵ شهید غزه این روز را با عنوان روز غزه نامگذاری کردند، گمان نمی کردند که روزی عملیاتی با عنوان«طوفان الاقصی» انجام شود که در طول ۱۰۵ روز آن بیش از ۲۴ هزار نفر فلسطینی شهید شوند.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۲۹ دی ماه سال ۸۸ با هدف بازگویی مظلومیت مردم فلسطین و رساندن صدای این مظلومیت به گوش آزادگان جهان و همچنین، تجلیل از حماسه‌آفرینی محور مقاومت در جنگ ۲۲ روزه این روز را به نام روز ملی غزه نام گذاری کردند. این روز همانند روز قدس فرصتی است رسانه‌های مسلمان و استکبارستیز فریاد مظلومیت و حق طلبی مردم بی پناه این سرزمین به گوش جهانیان برسانند.

به فرموده امام خمینی (ره) ملت‌های اسلامی باید حمایت از فلسطین و دفاع از مظلومان جهان را سرلوحه خود قرار دهند؛ از این رو جمهوری اسلامی ایران همواره از خواسته به حق ملت مظلوم فلسطین به ویژه ساکنان نوار غزه که مظلومانه سال‌ها در بزرگترین زندان روباز جهان تحت سیطره رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند و تنها راه ارتباطی آنها گذرگاه رفح است، حمایت خود را اعلام کرده و به آن پایبند خواهد بود.

غزه خط مقدم جهان اسلام در برابر استکبار جهانی

غزه به عنوان خط مقدم مبارزه مسلمانان علی‌الخصوص شیعیان با رژیم صهیونیستی است؛ از این رو برای برای مسلمانان اهمیت استراتژیک دارد. این باریکه کوچک که با مساحتی نزدیک به ۳۶۰ کیلومترمربع در جنوب غربی اراضی اشغالی واقع شده و جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر را در خود جای داده، شاهراه انتقال انرژی و امنیت رژیم اشغالگر قدس است و این رژیم با تصرف این ناحیه می‌تواند کل فلسطین را تحت اشغال خود در آورد و به مقاصد خود دست یابد؛ بر همین اساس نوار غزه برای رژیم صهیونیستی اهمیتی راهبردی دارد.

رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۰۷ میلادی به محاصره دریایی و زمینی این منطقه روی آورد و تنها راه ارتباطی مردم این منطقه با دنیای خارج را گذرگاه رفح در مرز مشترک با مصر قرار داد، در هفتم دی‌ماه سال ۱۳۸۷ در حمله‌ای وحشیانه و غیرانسانی، نوار غزه را هدف حملات خود قرار داد که این حمله ۲۲ روز به طول انجامید و در نتیجه آن بسیاری از منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و درمانگاه‌ها و زیرساخت‌ها و تأسیسات نوار غزه تخریب شدند و شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان بی‌گناه به شهادت رسیدند.
بر اساس آمارها، در این جنگ ۲۲ روزه ۱۴۵۵ نفر شهید شدند که ۴۰۴ نفر از آن‌ها را کودکان و ۱۱۵ نفر را نیز زنان تشکیل دادند؛ همچنین تعداد مجروحان ۵۳۰۳ نفر برآورد شده بود که از این تعداد ۱۸۱۵ نفر کودک بودند. به علاوه آنکه در این جنگ ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفتند که در نتیجه آن ۱۰ میلیون دلار به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه خسارت وارد شد.

بایکوت غزه از جنگ ۲۲ روزه تا طوفان الاقصی

اما همانطور که رسانه‌های غربی در طول جنگ ۲۲ روزه عمق جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را سانسور کردند و تلاش کردند جنبش حماس را مقصر آن حملات جلوه دهند امروز نیز پس از عملیات غرورآفرین تمام فلسطینی «طوفان الاقصی» که با حمله به زیرساخت‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی انجام شد، همواره تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی جهان را فریب داده و به نوعی حماس هراسی راه بیندازند و تصوری نادرست از واقعیت مقاومت ملت فلسطین و جنگ وحشیانه اشغالگران صهیونیست به شهروندان خود ارائه کنند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات طوفان الاقصی را از نوار غزه علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذر برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سر گرفت. رژیم اشغالگر صهیونیستی برای جبران شکست‌های خود در عملیات طوفان الاقصی و به تلافی حملات گروه‌های فلسطینی و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران باریکه غزه است.

همزمان با نبرد گروه‌های مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی، سایر گروه‌های مقاومت منطقه به ویژه حزب الله لبنان و انصارالله یمن نیز به مواضع این رژیم حملاتی را انجام داده‌اند. به طوری که فقط حزب الله لبنان از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۲۶۰ عملیات علیه رژیم صهیونیستی انجام داده و در این عملیات‌ها از موشک‌های ضد زره خود که به اذعان مقامات صهیونیست، کابوس این رژیم شده، استفاده کرده است. همچنین انصارالله یمن با حملات موشکی و پهپادی خود به برخی مواضع رژیم صهیونیستی به ویژه کشتی‌های مرتبط با این رژیم در دریای سرخ به حمایت از مظلومان غزه برخواسته است.

همچنین مردم حق‌طلب و عدالت‌خواه سراسر جهان از آغاز این عملیات تاکنون بارها تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه جنایات رژیم صهیونیستی در شهرهای مختلف حتی کشورهای حامی این رژیم برگزار کرده‌اند و خشم و انزجار خود را از این جنایات و حملات وحشیانه به نوار غزه اعلام کرده‌اند. با وجود حمایت گسترده مردم جهان از مظلومان فلسطینی در غزه سازمان‌های بین‌المللی در خواب غفلت به سر برده و هیچ تلاشی برای پایان دادن به این نبرد خون بار نمی‌کنند.

مرگ تدریجی اهالی غزه زیر آماج حملات صهیونیست‌ها

در نبرد بی سابقه مردم غزه با رژیم صهیونیستی ساختمان‌ها و تأسیسات بی شماری ویران شده‌اند به طوری که مدیر صندوق سرمایه گذاری فلسطین گفته که بازسازی ساختمان‌های مسکونی به ۱۵ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

مردم غزه امروز در شرایطی به سر می‌بردند که از یک طرف در این سرمای زمستان سرپناهی گرم برای خوابیدن ندارند و از طرفی با بسته شدن گذرگاه رفح هیچ‌گونه سوخت، مواد غذایی و بهداشتی دریافت نمی‌کنند و مجبور به مرگ تدریجی شده‌اند با این حال عضو ارشد جنبش حماس تاکید کرده که گروه‌های مقاومت با قدرت میدان را مدیریت می‌کنند.

بیش از ۲۴ هزار شهید و ۶۰ هزار زخمی در غزه با آغاز طوفان الاقصی

بر این اساس، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز گذشته _ پنجشنبه ۲۸ دی _ اعلام کرد: شمار شهدای غزه از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۲۴۶۲۰ نفر رسیده و و تعداد افراد زخمی نیز ۶۱۸۳۰ نفر است.

اسامه حمدان، از مقامات جنبش حماس نیز در یک کنفرانس خبری در بیروت گفت: بیش از ۸۰۰ هزار نفر در غزه با جنگ گرسنگی و قحطی روبرو هستند.

این رهبر حماس با تاکید بر اینکه دولت بایدن را مسئول جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی می‌دانیم و گردان‌های قسام، گروهان‌های قدس و دیگر گروه‌های مقاومت همچنان نبرد را با قدرت و اقتدار اداره می‌کنند؛ بر ضرورت تشدید رویارویی با اشغالگران صهیونیست در کرانه باختری تاکید کرد و از سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان دعوت کرد به مقاومت بپیوندند.

حمدان همچنین حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن را محکوم و از مواضع انصار الله و ارتش یمن تقدیر کرد و گفت: دشمنان ما در تحقق هیچیک از اهداف‌شان به فضل پایداری ملت فلسطین و شجاعت مقاومت ما موفق نخواهند شد.

غزه قبل و بعد از «سونامی الاقصی»

مقاومت مردم غزه در تاریخ بشریت کم نظیر است

عباس خامه‌یار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ۲۹ دی ماه و روزه غزه اظهار کرد: از زمان جنگ ۲۲ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تا امروز حدود ۱۶ سال می‌گذرد و طبیعتاً نبرد امروز غزه با رژیم صهیونیستی تفاوت‌های بسیار زیادی با جنگ ۲۲ روزه در نوار غزه دارد.

وی افزود: به تعبیر مقامات رژیم صهیونیستی مردم غزه همیشه برای این رژیم به نوعی مزاحم تلقی می‌شدند؛ اهالی غزه مزاحم اشغالگری، مزاحم حکومت نظامی، مزاحم پروژه‌های اعمالی و توسعه‌طلبانه صهیونیست‌ها بوده‌اند؛ از این رو شارون نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و قصاب صبرا و شتیلا می‌گفت که همیشه آرزو می‌کنم یک صبحی از خواب بیدار شوم و غزه را قربانی امواج مدیترانه ببینم و برای همین بود که غزه را به ناچار رها کرده و به حال خود واگذار کردند تا از این مزاحم همیشگی و دیرینه به تصور خودشان آسوده بمانند اما مقاوم مردم غزه همچنان ایستادگی کردند و در راه مبارزه و رویارویی با اشغالگری و اشغالگران مقاومت فوق‌العاده‌ای نشان دادند.

غزه، غرب را به بازنگری مذهبی و دینی فراخواند

معاون امور بین‌الملل دانشگاه ادیان ابراز کرد: از همان روز تا به امروز مقاومت مردم غزه تفاوت بسیار زیادی کرده است؛ مقاومتی که مردم غزه در یکصد روز گذشته انجام دادند در تاریخ بشریت کم نظیر است و اینگونه چسبندگی فوق‌العاده به سرزمین مصداق سخن پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند «حب الوطن من الایمان» یعنی دوست داشتن وطن، از نشانه‌های ایمان است و این مردم مقاوم با چنین ایمانی دنیا را به شگفتی واداشتند و غرب را به بازنگری مذهبی و دینی فراخواندند.

وی تصریح کرد: مردم غزه با مقاومت بی نظیر خود تا حدود زیادی نگاه جهانیان را به سمت مکتب مبین اسلام سوق دادند و آیه‌ای که همیشه زیر بمباران‌های صهیونیست‌ها ورد زبان پیر و جوان و زن و کودک غزه است آیه «حسبی الله و نعم الوکیل» است؛ خواندن این آیه در شرایط زیر سخت زیر آوار و در اوج درماندگی و ستمی که به آنها روا می‌شود نشان دهنده اوج استقامت این مردم بوده که جهانیان را به شگفتی واداشته است.

سونامی الاقصی گزینه مناسب‌تری برای این عملیات بود

خامه‌یار تاکید کرد: اگر مردم غزه و حماسی‌هایی که این حماسه‌ها را رقم زدند متوجه می‌شدند که پیامدهای جهانی طوفان الاقصی اینگونه خواهد بود و چنین نتایجی در سطح جهان ایجاد خواهد کرد و تحول بی سابقه را در افکار عمومی جهان غرب ایجاد می‌کند و یا متوجه می‌شدند این تحول بنیادین زیرساخت‌های فلسفه سیاسی غرب را اینگونه با چالش خواهد کشید واژه بهتری را به جای طوفان انتخاب می‌کردند و به نظر می‌رسد شاید عنوان سونامی الاقصی گزینه مناسب‌تری برای این عملیات بود.

تقسیم تاریخ مبارزات ضداستعماری منطقه به دو بخش قبل و بعد از هفت اکتبر

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه فاصله زمانی مقاومت و اوج مقاومت که امروز شاهد آن هستیم از جمله تفاوت‌های عمده مبارزات امروزی مردم غزه با مبارزات آنها در سال ۲۰۰۷ است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در هر رویدادی ممکن است این مقوله تکرار شود اما در این رابطه شکی نیست که باید تاریخ منطقه و مبارزات ضد استعماری مردم منطقه به ویژه فلسطینیان را به دو قسمت تقسیم کرده و مورد ارزیابی قرار داد و این دو قسمت کاملاً متفاوت قبل از هفت اکتبر و بعد از هفت اکتبر است که بر اساس آن می‌توان نقشه راه آینده مردم غزه را مشاهده کرد.

غزه قبل و بعد از «سونامی الاقصی»

کد خبر 721236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.