نیاز جهان امروز به بهینه‌سازی مصرف انرژی

با توجه به پیامدهای افزایش انتشار جهانی دی‌اکسیدکربن و اثرات تغییرات شدید آب‌وهوایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، میزان بهره‌وری انرژی هیچ‌وقت به اندازه امروز مهم نبوده است. نه‌تنها به دلیل افزایش قیمت انرژی ناشی از بحران جهانی انرژی، بلکه مهم‌تر از آن به دلیل محدودیت در منابع انرژی در زمین و تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی شدید، این موضوع مورد توجه سازمان‌های مسئول قرار گرفته است. کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که بهره‌وری انرژی یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای تأمین نیازهای جهانی انرژی است.

نیاز جهان امروز به بهینه‌سازی مصرف انرژی


شورای آمریکایی برای اقتصاد کارآمد انرژی با هدف رتبه‌بندی و ارائه گزارش دوره‌ای بهره‌وری انرژی در شهرهای سراسر ایالات متحده تأسیس شد که علاوه بر این در مورد بهره‌وری انرژی بین‌المللی نیز گزارش تهیه می‌کند. این کنسرسیوم کارایی انرژی را بر حسب تلاش‌های ملی، ساختمان‌ها، صنعت و حمل‌ونقل ارزیابی می‌کند و به هر شهر و کشور امتیاز می‌دهد. در این سیستم امتیازدهی، ۳۶ معیار در چهار بخش وجود دارد که می‌توان آنها را به ۲۳ معیار خط مشی و ۱۳ معیار عملکرد تقسیم کرد. بالاترین امتیاز ۱۰۰ است که ۶۰ امتیاز را می‌توان از معیارهای خط مشی به دست آورد و ۴۰ حداکثر امتیاز از معیارهای عملکرد است.

نیاز جهان امروز به بهینه‌سازی مصرف انرژی


در سال ۲۰۲۲ فرانسه با امتیاز ۷۴.۵ به عنوان کارآمدترین کشور در مصرف انرژی معرفی شد، در رتبه دوم بریتانیا با امتیاز ۷۲.۵ قرار گرفت و پس از آن هلند و آلمان و ایتالیا به ترتیب در رده سوم تا پنجم قرار گرفتند. همان‌طور که گفته شد بهره‌وری انرژی این کشورها بر اساس میزان برآورده شدن معیارهای هر چهار بخش مرتبط با انرژی ارزیابی شد.

تلاش‌های ملی

طبق گفته وزیر انتقال انرژی فرانسه ۷۸۷ میلیون دلار توسط دولت برای حمایت از شهروندان در کاهش مصرف خانگی انرژی هزینه شد و اعتبارات مالیاتی و برنامه وام‌های دولتی باعث ایجاد تفاوت بارزی بین مصرف انرژی فرانسه و کشورهای دیگر شد.

نیاز جهان امروز به بهینه‌سازی مصرف انرژی


در هلند، دولت با وضع مالیات بر استفاده از برق و گاز طبیعی، شهروندان را تشویق به استفاده کم و بهینه از انرژی کرد. علاوه بر این، هر پنج کشور کارآمد از نظر انرژی برنامه‌های گسترده‌ای را برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود تدوین کرده‌اند. فرانسه در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ کاملاً بدون کربن باشد، بریتانیا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ برق خود را صددرصد از انرژی‌های پاک تأمین کند، هلند کاهش ۴۹ درصدی گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۹۵ درصدی آن را تا سال ۲۰۵۰ هدف قرار داده است و آلمان در نظر دارد در سال ۲۰۴۵ بدون کربن باشد که این چشم‌انداز پنج سال زودتر از هدف اتحادیه اروپا است.

نیاز جهان امروز به بهینه‌سازی مصرف انرژی

ساختمان‌ها

ساختمان‌ها و ساخت‌وساز آنها تأثیر بسزایی در بهره‌وری انرژی دارند. مطالعات نشان می‌دهد که صنعت ساختمان مسئول حدود ۴۰ درصد از انتشار کربن سالانه است که از این ۴۰ درصد، ۲۷ درصد مربوط به عملیات ساختمانی و ۱۳ درصد مربوط به مصالح زیربنایی و ساخت‌وساز می‌شود. بنابراین، برای کسب امتیاز بالا در رتبه‌بندی، کشورها باید عملیات ساختمانی را با تأکید بر بهره‌وری انرژی انجام دهند. کارشناسان در زمینه معماری بر اهمیت استفاده مجدد، کاهش و جداسازی مصالح در مورد ساخت‌وسازهای جدید (اقتصاد دایره‌ای بازیافت) و همچنین ساختمان‌های در حال بازسازی تأکید دارند.

نیاز جهان امروز به بهینه‌سازی مصرف انرژی

صنعت

بهره‌وری انرژی در صنعت جنبه‌های مختلفی مانند تعیین استاندارد برای موتورها، بازرسی انرژی الزامی و سرمایه‌گذاری‌های جدید در تحقیق و توسعه بخش تولید را پوشش می‌دهد. پنج کشوری که بیشترین بازده انرژی را داشتند تلاش خود را در همه این موارد نشان دادند.

حمل‌ونقل

در بخش حمل‌ونقل، بهره‌وری انرژی موضوعاتی مانند سرمایه‌گذاری‌های جدید در حمل‌ونقل ریلی به جای حمل‌ونقل جاده‌ای، استانداردهای مصرف سوخت و طرح‌های هوشمند حمل‌ونقل را پوشش می‌دهد. چندی پیش از سوی دولت فرانسه اعلام شد که این کشور قصد دارد حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در زیرساخت‌های جدید راه‌آهن سرمایه‌گذاری کند. این کشور همچنین به عنوان بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری ۲۰۳۰ در انرژی پاک، تاکنون ۲.۵ میلیارد دلار در تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی سرمایه‌گذاری کرده است و ۱.۲ میلیارد دلار دیگر نیز برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه با هدف توسعه یک هواپیمای کم‌کربن هزینه کرده است.

نیاز جهان امروز به بهینه‌سازی مصرف انرژی

کد خبر 721201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.