کرمان، قطب شهاب سنگ ایران است

جستجوگر شهاب‌سنگ گفت: کرمان قطب شهاب سنگ ایران شناخته شده‌است، در همین راستا همیشه به دنبال پیدا کردن شهاب‌سنگ در قسمت‌های ریگی بودم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، محمد علی مکی‌زاده در ویژه برنامه روایت ۲۵۰ سنگ آسمانی که چهارشنبه _بیست و هفتم دی _ در سالن کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه برخورد شهاب‌سنگ‌ها به پشت‌بام و آسفالت موجب خورد شدن آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: بدانید که احتمال پیدا کردن شهاب سنگ در حیاط خانه، پشت‌بام، کویر، قطب شمال و جنوب و هر جای کره زمین یکسان است؛ اما در کویرها چون زمین مسطح است این شهاب‌سنگ‌ها زودتر و راحت‌تر یافت می‌شوند.

وی افزود: کلوت‌ها و مواردی از این قبیل میلیون‌ها سال است که دست نخورده مانده و انباشته شدند از این رو کویرها پتانسیل خوبی برای گردشگری شهاب سنگ دارند؛ در این راستا آذر موسایی ملکه شهاب‌سنگ ایران است که یک کتابخانه شهاب‌سنگ را به اصفهان آورده و در مرکز نجوم ادیب، تحقیقات روی آن همواره در حال توسعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: ۸۰ درصد از شهاب‌سنگ‌هایی که در بیابان می‌یابید، میلیون‌ها سال است که روی زمین سرگردان بودند و بخاطر اینکه به مرور زمان آهن و نیکل موجود در آنها اکسید یا زنگ زده‌اند به رنگ قهوه‌ای سوخته در آمده‌اند. گاهی اجسام گرد و کروی مانند شهاب‌سنگ‌ها به صورت برجسته ظاهر می‌شوند و گاهی چون در هوا می‌چرخند ممکن است حالت دوکی شکل یابند. لازم به ذکر است زمانی سنگ افزایش حجم پیدا می‌کند و یا می‌ترکد، که سنگ به مرور زمان اکسید شده و تحت رطوبت جوی و نفوذ آب قرار گرفته باشد.

کرمان، قطب شهاب سنگ ایران است

مکی‌زاده تصریح کرد: همه شهاب سنگ‌هایی که از ماه آمده‌اند یک برش خورده‌اند چراکه شهاب‌سنگ‌ها فسیل‌ترین سنگ در منظومه شمسی هستند و زمانی که منظومه شمسی تشکیل می‌شده است این برش نازک وارد ساختار هیچ سیاره‌ای نشده و بین مریخ و مشتری دست نخورده مانده است، از این رو کانی‌شناسی آن‌ها بسیار ویژه است. از زمانی که کره زمین تشکیل شده است، ماه دست نخورده مانده چراکه در آنجا شرایط فرسایشی وجود نداشته است اما سنگ‌های کره‌زمین بخاطر وجود عوامل فرسایشی تغییر کردند.

وی با بیان اینکه در ناسا سنگ‌شناسان از میکروسکوپ پلاریزان استفاده می‌کنند، اظهار داشت: ریز شهاب سنگ‌ها را می‌توانیم از پشت‌بام‌ها بیابیم، اسکن کنیم و پودر جمع شده را در آزمایشگاه شناسایی و بررسی کنیم؛ لازم به ذکر است ۲۵۰ نمونه شهاب‌سنگ از کرمان آمده‌است و این نشان دهنده این است که لوت، جایی که تهی از آبادی باشد و کلوت شهرهایی خالی و ساخته شده در آن قرار داشته باشد، بهترین جا برای پیدا کردن شهاب‌سنگ‌ها هستند.

شکارچی شهاب‌سنگ در کرمان

آذر موسایی جستجوگر شهاب‌سنگ در ادامه این برنامه با بیان اینکه اولین شهاب سنگ را ۱۵ سال پیش پیدا کردم، اظهار می‌کند: تحصیلات زیادی در مورد شهاب‌سنگ ندارم اما علاقه و جمع‌آوری من به اجرام خاص موجب شد بیست سال پیش این کار را شروع کرده و ادامه بدهم. تاکنون به فروش شهاب‌سنگ‌ها فکر نکرده بودم، اما در حال حاضر که علاقه افراد را نسبت به آن‌ها می‌بینم به فکر این کار نیز افتاده‌ام.

وی افزود: کرمان قطب شهاب سنگ ایران شناخته شده‌است، در همین راستا همیشه به دنبال پیدا کردن شهاب‌سنگ در قسمت‌های ریگی بوده‌ام چرا که وقتی از آسمان می‌افتند به پایین رفته و در اثر مرور زمان ریگ‌ها جابه‌جا و این شهاب سنگ‌ها آشکار می‌شوند.

جستجوگر شهاب‌سنگ با اشاره به اینکه به کمک استاد مکی‌زاده توانستم شهاب‌سنگ‌های یافت شده را شناسنامه‌دار کنم، گفت: ۲۵۷ شهاب‌سنگ پیدا شده که تعدادی از آن‌ها در مرحله بررسی هستند. لازم به ذکر است شهاب سنگ‌ها همه‌جا می‌ریزند و بیشتر در کویر لوت و قسمت‌های سخت زمین پیدا می‌شوند که تصمیم دارم یافته‌های شهاب سنگ خود را به صورت موزه‌ای در کرمان قرار دهم.

کرمان، قطب شهاب سنگ ایران است

منجم‌ترین منجم‌ها روی زمین، زمین‌شناسان هستند

در ادامه حسن حاتمی پژوهشگر حوزه نجوم، اظهار کرد: زمانی که به طبیعت، کویر، کنار رودخانه و از این قبیل مکان‌ها می‌رویم، همیشه حال خوبی داریم چرا که وقتی با آن‌ها ارتباط عمیق جسم و جان برقرار می‌شود لذت می‌بریم. فرق ما با حیوانات، داشتن خردمندی و عقل است و همیشه جویای آن هستیم بدانیم که از کجا و چطوری آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه یک ستاره وقتی به پایان عمر خود می‌رسد دچار انفجار ابرنواختری می‌شود، اذعان داشت: برخی شهاب‌سنگ‌ها تکه‌هایی از سیارک کره ماه یا مریخ هستند اما خود این موارد نیز از جایی تشکیل و به وجود آمده‌اند. باید توجه داشت که تعدادی از عناصر عالم در ستاره‌ها به وجود می‌آیند؛ اما برخی نیز بر اساس مشاهدات و تجربیات غالباً یا کاملاً از برخورد ستاره‌های نوترونی شرایط را فراهم می‌آورند به عنوان مثال برخورد ستاره‌های نوترونی باهم یا برخورد سیاه‌چاله با سیاه‌چاله و شکل‌های دیگر آن، عناصر سنگی مانند طلا، اورانیوم، پتاسیم، ید و مواردی از این دست را به وجود می‌آید.

پژوهشگر حوزه نجوم تصریح کرد: یک ستاره به تنهایی نمی‌تواند تمام عناصر را به وجود بیاورد و ستاره مولد منظومه شمسی، ماه، مریخ و زمین نیز قادر نیستند این موارد را به تنهایی به وجود بیاورند؛ در همین راستا قاعدتاً برخورد ستاره‌های نوترونی موجب درست شدن عناصری می‌شوند که به صورت شهاب‌واره آورده، به زمین برخورد کرده و ید، طلا، پتاسیم و مواردی از این قبیل را به وجود می‌آورند.

حاتمی ادامه داد: اگر بخواهیم حیات و تکامل جسمی خود، مغز و گیاهان را مطالعه کنیم باید این موارد ذکر شده را بشناسیم که منجم‌ترین منجم‌ها روی زمین، زمین‌شناسان هستند و اوج تکامل این گیاهان را نه در قالب این نام بلکه به صورت عمیق بررسی می‌کنند.

شهاب‌سنگ‌ها برق ندارند

مرتضی بارونی پژوهشگر شهاب‌سنگ در پایان این برنامه ضمن بیان اینکه شهاب‌سنگ‌ها الکتریسیته ثابت ندارند از این رو برق هم ندارند، تصریح کرد: اگر یک مایعی مانند آب را در استوانه‌ای بریزیم در یک درجه‌ای می‌ایستد، حال اگر شهاب‌سنگی را به داخل آن بیندازیم شناور نمی‌ماند، از این رو به میزانی که سنگ در آب فرو می‌رود آب بالا آمده و حجم جسم مشخص می‌شود.

کد خبر 721076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.