بک لینک pbn و اشتباهات رایج در استفاده از آن

یکی از استراتژی‌های لینک سازی خارجی، ساخت بک لینک PBN یا Private Blog Network است که می‌توان آن را مانند شبکه‌ای از وب‌سایت‌های خصوصی مرتبط و در عین حال مستقل تصور کرد که با هدفی مشترک، یعنی ارتقای جایگاه یک وب‌سایت مشخص در نتایج موتورهای جستجو، ایجاد شده‌اند.

در لینک سازی pbn، شبکه‌ای از بلاگ‌های خصوصی با محتوای مرتبط برای یک سایت اصلی ایجاد می‌شوند تا بتوانند بستر مناسب لینک سازی را فراهم کنند.

این روش لینک‌سازی، نوعی از سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود و خطر جریمه شدن سایت را به همراه دارد. در ادامه، روش ساخت بک لینک pbn، خطرات و مزایای آن را بررسی می‌کنیم.

بک لینک PBN چیست؟

همانطور که می‌دانید، به‌دست آوردن و یا خرید بک لینک باکیفیت یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش رتبه صفحات در موتورهای جستجو است. به دلیل هزینه‌های لینک‌سازی خارجی برخی تصمیم به استفاده از روش‌هایی مانند ساخت شبکه‌های خصوصی لینک‌سازی گرفتند. بک‌لینک‌های شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) لینک‌هایی هستند که از یک شبکه از وب‌سایت‌های متعلق به یک فرد یا شرکت به وب‌سایت دیگری ایجاد می‌شوند. وب‌سایت‌های PBN تنها برای لینک دادن به وب‌سایت اصلی و بهبود رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو ایجاد می‌شوند. بک لینک های PBN ممکن است هنوز هم مورد استفاده قرار بگیرند و یا حتی در بهبود رتبه صفحات تاثیر داشته باشند. ایده اولیه ساخت این نوع از بک لینک‌ها ایجاد تعداد زیادی لینک از سایت‌های با موضوعات مرتبط با سایت هدف بود. البته، اگر لینک‌های خود را از یک PBN به وب‌سایت اصلی خود اضافه کنید، فقط نشان‌دهنده‌ی این است که شما سعی دارید موتور جستجو را فریب دهید.

به دلیل همین موضوع، موتورهای جستجو از بک لینک PBN‌ خوششان نمی‌آید؛ در حالی‌که قبلاً یک راه موثر برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها بودند. اکنون گوگل توانایی بالایی در کشف این شبکه‌ها دارد و افرادی را که از آنها استفاده می‌کنند، مجازات می‌کند.

کدام اشتباهات باعث می‌شود که گوگل بک لینک‌های pbn را شناسایی کند؟

در زیر نگاهی به اشتباهاتی که موجب می‌شود تا گوگل بک لینک‌های pbn را شناسایی کرده و بابت آن‌ها وب سایت شما را جریمه کند، خواهیم انداخت:

در صورتی که همه دامنه‌ها به نام یک نفر باشد

این یک اشتباه بزرگ است که تمام دامنه‌هایی که برای ایجاد بک لینک pbn خریداری کرده و راه‌اندازی می‌کنید، به نام یک نفر باشند. در این صورت با درک این موضوع توسط گوگل، مشخص خواهد شد که ماجرا از چه قرار بوده و تمام این دامنه‌ها و وب‌سایت‌ها به منظور راه‌اندازی شبکه لینک‌سازی و در واقع بک لینک اسپم بوده‌اند. در همین نقطه وب‌سایت شما جریمه شده و مشخص هم نیست که چه زمانی این جریمه از آن برداشته شود.

شما دامنه‌های کارکرده خریده و سبک محتوای آن‌ها را تغییر می‌دهید

فرض کنید که برای راه‌اندازی این شبکه، به سراغ دامنه‌های کارکرده‌ای می‌روید که اعتبار نسبی داشته باشند. حال به طور فرض دامنه X، پیش از این در حوزه بازارهای مالی کار کرده و شما با به دست گرفتن آن و به قصد لینک سازی، به یک‌باره حوزه آن را به آشپزی تغییر می‌دهید. این موضوع از سوی گوگل قابل تشخیص بوده و موجب شناسایی شبکه pbn و جریمه آن خواهد شد.

وب سایت‌هایی که راه اندازی کرده‌اید، همگی روی یک سرور هستند

این ممکن است گاهی اوقات به صورت اتفاقی پیش بیاید، اما برای گوگل عجیب خواهد بود که تمام وب‌سایت‌هایی که به وب‌سایت اصلی و مادر شما لینک می‌دهند، از یک سرور پشتیبانی می‌شوند. پس باید به این نکته دقت داشته باشید.

محتوای وب سایت‌ها را بسیار شبیه به هم پیش می‌برید

چندین سال پیش شاید عجیب نبود که شبکه pbn راه اندازی کرده و در تمام آن‌ها از محتوای شبیه به هم استفاده می‌کردید. در حال حاضر این کار جنایت در حق وب‌سایت اصلی است. در صورتی که می‌خواهید در این تکنیک سئو موفق باشید، باید حتما محتوای وب سایت‌ها را متفاوت از هم و با لحن‌های مختلف پیش ببرید.

بک لینک pbn و اشتباهات رایج در استفاده از آن

از این وب سایت‌ها، تنها به مقصد وب سایت مادر لینک می‌دهید

این مورد دیگر بسیار مشخص خواهد بود. فرض کنید که یک وب‌سایت قرار است به سایت شما لینک بدهد؛ چه توجیهی وجود دارد که تنها لینک‌های خارجی آن به مقصد وب‌سایت شما باشد؟ پس اگر از وب‌سایت‌های شبکه pbn تنها به مقصد وب‌سایت اصلی خود لینک‌دهی کنید، موضوع کاملا مشخص خواهد بود. شما باید حتما به دیگر وب‌سایت‌ها نیز لینک خارجی داشته باشید که لینک سازی به مقصد وب‌سایت اصلی خودتان، طبیعی جلوه کند.

ریسک و معایب استفاده از شبکه PBN

ریسک‌ها و نقاط ضعف مرتبط با استفاده از بک لینک PBN که باید به دقت در نظر گرفته شوند. اگرچه شبکه سازی با استفاده از PBN یکی از روش‌های مؤثر در حوزه سئو وب‌سایت است، اما برای اجرای این رویکرد باید به نقاط ضعف و ریسک‌های آن نیز توجه ویژه‌ای داشت.

هزینه زیاد راه‌اندازی شبکه

در گذشته ممکن بوده باشد که با ایجاد این شبکه از طریق وبلاگ‌ها و با استفاده از محتواهای مشابه یا حتی کپی برای آن‌ها، بدون هزینه زیادی به موفقیت دست پیدا کنید. اما امروزه، با توجه به نیاز به خرید چندین دامنه با محتواهای یونیک و حرفه‌ای، هزینه‌های راه‌اندازی شبکه به شدت افزایش یافته است. بنابراین، درصورت تصمیم به بهره‌برداری از شبکه PBN، حتما باید این هزینه‌ها را در بودجه سئو وبسایت، مد نظر داشت.

زمان‌بر بودن راه‌اندازی

با توجه به ضرورت استفاده از محتواهای حرفه‌ای و یونیک در تمامی وب‌سایت‌های این شبکه و نیاز به هماهنگی دقیق با وب‌سایت مادر برای جلب توجه موتورهای جستجو، راه‌اندازی یک پروژه PBN به شدت زمان‌بر و پیچیده است. درصورتی که توانمند باشید تا با استفاده از تیم حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا و سئو این چالش را مدیریت کنید، موفقیت به دنبال خواهد داشت، اما اگر قصد دارید از روش‌های قدیمی و کپی کاری استفاده کنید، بهتر است از بک لینک PBN خودداری نمایید.

بک لینک pbn و اشتباهات رایج در استفاده از آن

از PBN ها استفاده کنیم یا نه؟

استفاده از ظرفیت‌های مختلف روش‌های ایجاد لینک خارجی برای وب‌سایت‌های تجاری، به عنوان یکی از بهترین راهکارها در زمینه بازیابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود. در مفهوم بک لینک PBN، افراد به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو هستند. اما در صورت فاش شدن این شبکه، احتمال مواجهه با جریمه‌های سنگین از سوی گوگل، از جمله افت شدید در رتبه و حتی حذف کلی وب‌سایت از نتایج جستجو، وجود دارد.

ساخت بک لینک PBN که به عنوان یک شیوه کلاه سیاه در حوزه سئو شناخته می‌شود، دارای ریسک و هزینه‌های زیادی است. بنابراین، اگر هدف شما حفظ رتبه وب‌سایت برای مدت زمان طولانی است، مناسب‌تر است از روش‌های لینک‌سازی ایمن مانند خرید بک لینک از دامنه‌های معتبر استفاده کنید. اینکه نتیجه گرفتن از خرید بک‌لینک، رپورتاژ آگهی و پست مهمان به مدت زمان بیشتری نیاز دارد نسبت به لینک‌سازی PBN، اما به شما یک سطح امنیت بیشتر نسبت به جریمه‌های گوگل خواهد داد.

کد خبر 721071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.