اجرایی کردن اندیشه‌های رهبری مهم‌ترین هدف قوه قضایه است

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: کاربردی و اجرایی کردن و به منصه ظهور و اجرا رساندن اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری، از مهم‌ترین اهداف دستگاه قضایی است که باید راهکارهای عملیاتی و اجرایی کردن آن‌ها ارائه شود و مورد عمل قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، علی دهقانی امروز _پنجشنبه بیست‌وهشتم دی_ در نخستین اجلاسیه اندیشه‌های مقام معظم رهبری با محوریت «مردمی بودن قوه قضائیه» و در مجتمع قضائی شهید تندگویان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری برای همه نهادها و دستگاه‌های خدمتگزار در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره راهبردی راهگشا و هدایتگر بوده است؛ از این رو هم باید تلاش شود تا اندیشه‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب، تبیین، ترویج، بسط و توسعه پیدا کند و هم به عنوان هدایتگر و راهنما در جهت رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تصریح شده در قانون اساسی، مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: بیانات معظم‌له در تیرماه هر سال به‌مناسبت هفته قوه قضائیه و در مناسبت‌های مختلف دیگر، همچنین اندیشه‌های قضائی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان چراغ راه و محور در سیاست‌های کلان دستگاه قضائی است و به‌منظور اجرایی کردن فرامین و راهبردهای اندیشمند ایشان، قرارگاهی در قوه قضائیه و متناظر آن در دادگستری استان‌ها تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: اجرای عدالت و احقاق حق از انتظارات مردم و جامعه از قوه قضائیه است که به صورت ویژه در دستور کار مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه قرار دارد.

دهقانی تاکید کرد: آنچه مقام معظم رهبری به عنوان مطالبه از قوه قضائیه دارد و در بیانات ایشان در تیر سال جاری و سنوات قبل مطرح شده است، این است که دستگاه قضائی به تکالیف و وظایف خود در اجرای عدالت و احقاق حق به‌درستی عمل کند و انجام این امور مورد رضایت مردم قرار گرفته و انتظارات جامعه از قوه قضائیه برآورده شده باشد.

وی با بیان اینکه مردمی بودن قوه قضائیه از چند بعد قابل بررسی است، گفت: اولین نکته این است که از ظرفیت مردمی در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، گسترش فرهنگ صلح و سازش، کاهش مراجعات به دادگستری و استفاده از نهادهای جایگزین قضائی مانند داوری و میانجی‌گری، کاهش اختلافات و مشارکت مردم در اعلام جرم، به صورت صحیح و کاربردی استفاده شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: ارتباط میان مردم و قوه قضائیه باید به طرق مختلف برقرار شود و استمرار پیدا کند، چراکه مردم نقش مهم و قابل توجهی در ارتقای امنیت پایدار در جامعه دارند.

دهقانی ادامه داد: توجه به مطالبات و انتظارات مردم و برطرف کردن نیازهای حقوقی و قضائی جامعه، بعد دیگر مردمی بودن قوه قضائیه است که انتظار قاطبه مردم از دستگاه قضائی است.

وی با بیان اینکه مردم باید اطمینان حاصل کنند که دستگاه قضائی به تکالیف و وظایف خود در اجرای عدالت و احقاق حق به درستی عمل می‌کند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه‌های مختلف حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و … به صورت کاربردی، موجب می‌شود که انتظارات و توقعات جامعه به درستی شناسایی و محقق شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان تاکید کرد: اعتمادسازی و اقناع افکار عمومی، کاهش اطاله دادرسی، صدور احکام متقن، احترام به استقلال قضائی، ایجاد نظام پاسخگویی و پاسخ‌دهی و اقناع مراجعه کنندگان، از محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه و سیاست‌های کلان دستگاه قضائی است.

دهقانی گفت: این اجلاسیه نیز که در همین راستا و با هدف ترویج و گسترش فرمایشات و اندیشه‌های قضائی مقام معظم رهبری در مسیر اجرای عدالت، شفافیت و رسیدن به اهداف دستگاه قضائی، با موضوعات گوناگون در استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، با هم‌اندیشی شورای معاونین و جمعی از قضات اندیشمند استان، در دادگستری استان خوزستان همایشی با محوریت «مردمی بودن قوه قضائیه» در دستور کار قرار داده است و با راه‌اندازی دبیرخانه، فراخوان دریافت مقالات مرتبط با محور اصلی و محورهای فرعی منتشر و در همین مدت محدود مورد توجه قضات، کارمندان، و حقوقدانان استان قرار گرفت.

وی با تقدیر از افرادی که به این همایش مقاله ارسال کردند و شرکت‌کنندگان در این اجلاسیه گفت: این جلسات و همایش‌ها فرصت مناسبی است که چالش‌های موجود بر سر راه این اهداف، شناسایی و راهکارهای عملی و کاربردی رفع آن تدوین و به کار گرفته شود و در عمل و اجرا با کمک کارکنان دستگاه قضائی و اندیشمندان، حقوقدانان و اساتید دانشگاه و نخبگان، زمینه عملیاتی نمودن فرمایشات راهگشا و اندیشه‌های قضائی مقام عظمای ولایت را به بهترین وجه رعایت کنیم.

کد خبر 721058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.