پیام‌های مهم یک انتقام

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه بیست‌وهشتم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسخ قدرتمندانه به هر اقدام اسرائیل» به مصاحبه وزیر امورخارجه با «سی‌ان‌ان» در حاشیه اجلاس داووس پرداخت و نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در حاشیه نشست داووس در گفت‌وگویی با فرید زکریا، خبرنگار رسانه امریکایی «سی‌ان‌ان» به تحولات جاری منطقه و نوع واکنش تلافی‌جویانه ایران نسبت به حمایت رژیم صهیونیستی از اقدام تروریستی در ایران پرداخت؛ حملاتی که علیه نقاطی از مقرهای تروریست‌های مرتبط با موساد در خاک عراق و پاکستان انجام شد. وزیر امورخارجه با بیان اینکه ما با پاکستان و عراق روابط خوبی داریم، گفت: با هر دو کشور درخصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تأمین امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو کردیم. اتفاق اخیر در اربیل عراق موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند و به‌صراحت پذیرفتند. امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسرائیل انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد، ادامه داد: ما مقر موساد در اقلیم کردستان را با موشک دقیق هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست.

پیام‌های مهم یک انتقام

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رمز عبور کشتی‌ها از تنگه باب المندب: «با اسرائیل ارتباطی نداریم» نوشت: حدود ۱۰ روز پیش بود که «محمدعلی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی گروه انصارالله از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی خواسته بود برای عبور کشتی‌هایشان از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب عبارت «ما با اسرائیل رابطه نداریم» را اعلام کنند. او گفته بود: «پیام ما به وزارتخانه‌های حمل‌ونقل همه کشورها و به شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی که از دریای سرخ، دریای عرب و از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند، گامی آسان است که شما را از باج خواهی از آمریکا و انگلیس مصون می‌دارد.» او گفته بود که هزینه بیمه حمل‌ونقل از دریای عرب و دریای سرخ اعلام عبارت ما با اسرائیل رابطه نداریم است.

حالا خبرنگار الجزیره گزارش داده است که کشتی‌های باربری متوقف در سواحل جیبوتی در معرفی‌نامه الکترونیکی خود برای اولین بار عبارتی را نوشتند که مقصود آن «عدم ارتباط آن‌ها با اسرائیل» بود و این برای جلوگیری از حمله انصارالله به آن‌ها در هنگام عبورشان از دریای سرخ است. کشتی باربری با پرچم سنگاپور و نیز نفتکشی با پرچم پاناما این عبارت را پیش از حرکت از آب‌های سرزمینی جیبوتی و سپس تنگه باب‌المندب نوشته‌اند.

پیام‌های مهم یک انتقام

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «پشیمان و نگران و خریدار» را برگزید و نوشت: آمریکا هم از ایران محصولات هسته‌ای خریده و هم پایان‌دادن به توافق هسته‌ای را اشتباه بزرگ می‌داند. اولی را اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد و گفت حتی آمریکا هم از ایران آب سنگین خریده است و پشیمانی را وزیر خارجه آمریکا که فرصت تنفسی میان هدایت نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین پیدا کرده، یادآور شد تا نشان دهد آمریکا هنوز دنبال راهی برای جبران اشتباه خروج از توافق هسته‌ای با ایران است.

در حالی که توجهات جهانی به جنگ غزه و اوکراین دوخته شده است و هجمه‌ها علیه دولت آمریکا به دلیل حمایت از صهیونیست‌ها در کشتار فلسطینیان رو به افزایش است، دولتمردان کاخ سفید سعی دارند بار دیگر با موج‌سواری روی برنامه هسته‌ای ایران، این موضوع را دوباره به کانون توجهات جهانی بازگردانند و نشست اقتصادی در داووس این فرصت را برای غربی‌ها فراهم کرده تا ادعاهای نخ‌نما شده خود را دوباره مطرح کنند. در این میان، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست داووس درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «به نظر من خروج از توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه بزرگ بود. ما برنامه هسته‌ای ایران را داخل یک جعبه قرار داده بودیم.» بلینکن با اشاره به خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: «از زمانی که این توافق کنار گذاشته شد، از این جعبه خارج شده است. در حال حاضر، به دلیل اینکه دیگر این توافق را نداریم، در موقعیتی قرار داریم که نمی‌خواستیم در آن باشیم.»

پیام‌های مهم یک انتقام

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به حمله موشکی سپاه پاسداران به ادلب و اربیل پرداخت و با تیتر «پیام‌های مهم یک انتقام» نوشت: داعش و اسرائیل در واقع در یک مسیر حرکت می‌کنند و نتیجه کارشان هم ضربه زدن به امت اسلامی است و اگر جایی هم بتوانند علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند، این کار را انجام می‌دهند. این حملات با یک برنامه‌ریزی راهبردی انجام شد. ادلب تا ایران ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد و شلیک موشک آن هم با دقت زیاد از ایران به سمت یک مرکز تروریستی در ادلب با این فاصله طبیعتاً این پیام را با خود به همراه دارد که اگر ایران بخواهد به رژیم صهیونیستی شلیک کند، در داخل خود سرزمین‌های اشغالی این کار برای ایران بسیار فراهم است، چرا که هم امکانات آن وجود دارد و هم اراده سیاسی آن وجود دارد. نکته‌ای در اینجا وجود دارد مبنی بر اینکه چنانچه امنیت جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار بگیرد جمهوری اسلامی تردیدی در واکنش سریع و کوبنده ندارد، بنابراین این یک اقدام بازدارنده نیز محسوب می‌شود برای کسانی که ممکن بود در شرایطی که ایران واکنش نشان ندهد دست به اقداماتی بزنند. این اقدام طبیعتاً هرگونه خیال برنامه‌ریزی علیه جمهوری اسلامی را با این علامت سوال مواجه می‌کند که آیا آنها آمادگی دارند ضربات متقابل جمهوری اسلامی را دریافت کنند یا نه. عنصر دیگر عنصر بازدارندگی است. وقتی دشمن در نقاط مختلف منطقه مقاومت از جمله در داخل ایران فتنه‌انگیزی می‌کند، طبیعتاً همه جبهه‌ها باز می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند.

پیام‌های مهم یک انتقام

روزنامه شرق در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم سید مصطفی هاشمی‌طبا با تیتر «ریال-ارز-خون» نوشت: وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی فرمودند مردم نگران نباشند. چای دبش پول ارزهایی را که از بانک مرکزی گرفته، پرداخت کرده و مردم نگران بیت‌المال نباشند. این سخنان اگر از دهان یک فرد عامی یا حتی اگر یک کارمند بانک صادر می‌شد، چندان جای تعجب نبود؛ ولی وقتی از سوی سکاندار اقتصاد کشور خارج می‌شود، هر اقتصاددان، سیاست‌مدار و انسان آگاه را به‌شدت نگران و افسرده می‌کند و جای تعجب دارد که مقامات فوق ایشان چگونه این سخنان را تحمل می‌کنند.

امروز به تصریح در مجلس شورای اسلامی ذکر شده که ۵۰ قلم دارو نایاب و ۱۵۰ قلم کمیاب است و به طور مثال در داروخانه بیمارستان قلب شهید رجایی که بیمارستان تخصصی قلب است، تابلو زده‌اند که «وارفارین نداریم». می‌دانید اگر وارفارین مصرف نشود، خون بیمار قلبی لخته می‌شود و او فلج می‌شود یا مرگ را تجربه می‌کند. شرمساری نداشتن این دارو مستقیماً متوجه کسانی است که ارزش ارز را نمی‌دانند و به جای مصرف آن در مدیریت کشور آن را به سوءاستفاده‌کنندگان، خارج کنندگان سرمایه و قاچاقچیان می‌دهند. آری ارز معادل ریالی دارد؛ اما ارزش معادل آن در مدیریت کشور، رفع نیازهای ضروری کشور و رفع بحران‌ها قابل احصا نیست و فقط کسانی آن را می‌فهمند که دل در گرو سرنوشت ایران و مردم آن دارند. سه میلیارد دلار ارز بسیار هنگفتی است.

پیام‌های مهم یک انتقام

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اژدها وارد بحران می‌شود» به رکورد کمترین رشد اقتصادی چین در سه دهه اخیر پرداخت و نوشت: رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ به رقم ۵.۲ درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن ۲.۲ واحد درصد بالاتر بود. اما نکته قابل توجه این است که اگر دوران شیوع کرونا را نادیده بگیریم، رشد اقتصادی به کمترین میزان سه‌دهه اخیر رسیده است. از سوی دیگر، بسیاری از مؤسسات معتبر تاکید می‌کنند که کاهش رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. چشم‌انداز تورم منفی، بحران املاک و مستغلات، کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان و چالش‌های کسب‌وکار مواردی است که شدت بحران در اقتصاد دوم جهان را تشدید می‌کند. از سوی دیگر، در سال‌های آینده چین با بحران جمعیتی نیز روبه‌رو خواهد شد؛ این کشور برای دومین سال است که با رشد منفی جمعیت دست و پنجه نرم می‌کند. کاهش رشد اقتصادی چین در سال جدید و تداوم آن، خبری بد برای اقتصاد دنیا به‌ویژه برای شرکای تجاری این کشور محسوب می‌شود. با کاهش رشد اقتصادی، تقاضا برای واردات کالا از سوی این کشور افت خواهد کرد.

پیام‌های مهم یک انتقام

کد خبر 721002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.