مختومه شدن ۴۳ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف مازندران

رئیس کل دادگستری استان مازندران از مختومه شدن ۴۳ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف این استان خبرداد.

به گزارش  خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری مازندران، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری امروز _چهارشنبه بیست‌وهفتم دی_ در همایش سالانه صبر، با حضور معاون قوه قضائیه اظهار کرد: خداوند متعال ما را از اختلاف، نزاع و کشمکش برحذر داشته و منع کرده است؛ چون آثاری که بر این اختلاف‌ها و درگیری‌ها مترتب می‌شود، جز خسارت و زیان برای فرد و جامعه ندارد و به عنوان یک منکر شناخته می‌شود.

وی افزود: در مقابل این منکر، معروفی وجود دارد که سراسر خیر بوده و آن صمیمت، صفا، محبت، صلح و سازش است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند متعال در سوره حجرات افراد جامعه اسلامی را مؤمن خطاب می‌کند و می‌فرماید بین برادران خود صلح و سازش برقرار کنید و از نزاع بپرهیزید. در سوره مبارکه آل عمران نیز بر انس، الفت و محبت تاکید شده و همچنین در سوره مبارکه انفال نیز خداوند متعال پس از تاکید بر رعایت تقوای الهی می‌فرماید اگر اختلافی ایجاد شد صلح برقرار کنید، چراکه اصلاح ذات‌البین شاخه‌ای از تقوا است.

حجت‌الاسلام اکبری گفت: امروزه با به‌کارگیری روش‌های متنوع حل اختلاف، نظیر داوری و میانجی‌گری، مرکز امور شوراهای حل اختلاف، به مرکز حل اختلاف ارتقا یافته است.

وی کارنامه شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه را در سال‌های اخیر درخشان ارزیابی کرد و افزود: در استان مازندران نیز با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی مرکز، برنامه‌های محوله در حال انجام است و در حال حاضر، متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف، ۲۲ روز، می‌باشد.

حجت‌الاسلام اکبری وضعیت اتقان آرا و تصمیمات در شوراهای حل اختلاف استان را مطلوب دانست و افزود: فقط ۲.۶ درصد از آرای صادرشده در شورای حل اختلاف استان مورد اعتراض قرار گرفته و این عدد، مبین آن است که آرای صادره، مورد رضایت اصحاب پرونده بوده است.

رئیس کل دادگستری مازندران اظهار کرد: طی ۹ ماه منتهی به دی سال جاری ۴۳ هزار و ۸۴۲ پرونده در شوراهای حل اختلاف دادگستری استان مازندران مختومه شده است.

اکبری همچنین از اخذ رضایت قطعی در ۲۵ فقره قتل عمد طی امسال با تلاش شوراهای حل اختلاف استان خبر داد و گفت: ایجاد زمینه صلح و سازش امری بسیار دشوار و ارزنده است که به لطف خداوند متعال و تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف استان، محقق شده که این موضوع، امری بسیار مهم و قابل قدردانی است.

رئیس کل دادگستری مازندران همچنین تاکید کرد: از اولیای دمی که از حق مسلم خود گذشته و سنت الهی و ارزشمند صلح و سازش را در جامعه رواج داده‌اند، تقدیر و تشکر ویژه دارم.

اکبری همچنین پویش‌هایی مانند "به احترام امام رئوف (ع) می‌بخشم"، "به احترام امام حسین (ع) می‌بخشم" و "به احترام حضرت زهرا (س) می‌بخشم" را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در راستای اجرای این پویش‌ها در استان، در مجموع ۱۰۱۳ پرونده منجر به سازش شد، ۸۱۰ زندانی از زندان‌های استان آزاد شدند و ۱۵ محکوم به قصاص از چوبه دار نجات یافتند که توجه به این پویش‌ها و کسب موفقیت‌های ذکر شده، نشان‌دهنده ارادت مردم دیار علویان به ساحت مقدس اهل بیت (ع) بوده است.

کد خبر 720944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.