علت‌العلل فرونشست در اصفهان کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی است

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرونشست، به‌عنوان مسئله اول نصف‌جهان گفت: مشکلی که امروزه برای شهر چالش ایجاد می‌کند، تهی شدن سفره‌های آب زیرزمینی است که به نظر می‌رسد کاهش سطح آب این سفره‌ها «علت‌العلل» فرونشست اصفهان است.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه فرونشست، به‌عنوان مسئله اول اصفهان مطرح است، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که سال‌های زیادی است اصفهان و اصفهانی بدون انگیزه از آن عبور می‌کند، فرونشست است.

وی با اشاره به فروریزش و فرونشست زمین افزود: فروریزش موضوعی تخصصی است که دستگاه‌های مربوطه باید به آن توجه کنند تا در نقاطی همچون بزرگراه شهید آقابابایی و خیابان حکیم نظامی شاهد آن نباشیم، البته بیشترین دلیل این اتفاقات زیرساخت‌های معابر، به‌ویژه تأسیسات فرسوده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم همراهی مسئولان در رابطه با پدیده فرونشست خاطرنشان کرد: ضریب فرونشست در اصفهان مناسب نیست و در مرحله هشدار برای دستگاه‌های حاکمیتی استان، راه و شهرسازی و سازمان‌های ذی‌ربط همچون آبفا، مدیریت بحران، شهرداری و آب منطقه‌ای قرار دارد، زیرا تمام این دستگاه‌ها برای جلوگیری از فرونشست دخیل هستند.

نادرالاصلی تاکید کرد: مشکلی که امروزه برای اصفهان چالش ایجاد می‌کند، تهی شدن سفره‌های آب زیرزمینی است که به نظر می‌رسد کاهش سطح آب این سفره‌ها «علت‌العلل» فرونشست اصفهان است و مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده است.

وی گفت: هشدار می‌دهم که مسئولان و متولیان امر از جمله شهرداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها و کشاورزان باید به سفره‌های آب زیرزمینی توجه داشته باشند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۳ سال است که شهروندان را به فصلی بودن زاینده‌رود عادت می‌دهند، اضافه کرد: تا زمانی که زاینده‌رود به‌صورت مستمر جاری نشود، شرایط درستی وجود نخواهد داشت، بنابراین باید توجه داشت که زاینده‌رود همیشه جاری بوده است و به‌واسطه آن رگه‌هایی به‌نام مادی در نصف‌جهان توسط گذشتگان ایجاد شده است، اما در حال حاضر مسیر این رود همچون یک جاده خاکی از وسط اصفهان می‌گذرد.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های دخیل در زمینه زاینده‌رود باید حساسیت نشان دهند که نصف‌جهان شهری است که به میزان بسیار شدید تحت تأثیر آسیب کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در مقیاس ملی و حتی بین‌المللی است و مهم‌ترین دلیل آن جاری نبودن زاینده‌رود و برداشت‌های بسیار نابجا، خلاف قانون و بدون حساب‌وکتاب است، اضافه کرد: مدیریت استان در زمینه برداشت‌ها باید نظارت عالی داشته باشد، اما تأمین آب سفره‌های آب زیرزمینی نیز بر عهده آن است؛ در مدیریت فعلی فعالیت‌های بسیار خوبی پس از ۲۰ سال در حوزه تأمین آب انجام شده است و امیدواریم در مدت زمان باقی‌مانده مدیریتی نیز به نتیجه برسد که مستلزم همراهی و همکاری تمام عناصر شهری است.

کد خبر 720901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمنا US ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    تا حالا هزار مرتبه از زبان هزار نفر شنیدیم علت چیه! بس نیست؟ پی درمان باشید اگر پی پیشگیری نیستید. البته توقع ما مردم از شما بالاست چون توانایی و علم درمان و حتی پیشگیری را ندارید متاسفانه. وقتی جمعیت غیراصولی زیاد بشه و مهاجرت بی برنامه باشه میشه همین، البته یکی از دلایل! وقتی کشاورزی به بهانه خودکفایی افزایش بی منطق پیدا کنه میشه همین، باز یکی دیگه از دلایل. وقتی ... وقتی ... و هزار وقتی دیگه که حتی از پس یکیش هم برنمیاین متاسفانه!
  • حمید راشدی فر IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    با سلام و احترام ایران دچار مشکلات طبیعی زیادی شده که اگر تمایل داشته باشید این مشکلات را توضیح میدهم اما فعلا فقط در مورد خشکسالی که از اولین مشکلات ایران است توضیح میدهم. با توجه به خشکسالی های شصت سال اخیر بدینوسیله مطالب مرتبط با  رفع  برخی از مشکلات ایران   شامل ۱-  خشکسالی و فرونشست زمین  ۲ -  تولید انرژی تجدیدپذیر   در ادامه بنظرتان خواهد رسید . اگر این مشکل حل نشود در اینده نزدیک مثل دریاچه ارومیه اکنون و دریای خزر در سال‌های آینده و فرو نشست موضعی زمین در محل های مختلف و بهتر بگویم تا ۱۵ سال دیگر کلیه محیط زندگی مردم از بین خواهد رفت  من برخی از آنها را در آزمایشگاه مختصر  خود از حدود ۲۰ سال قبل  انجام دادم و در طبیعت آثار طبیعی آنها را دیده‌ام اما در اموری که اکنون در ایران و یا دنیا  انجام می‌شود اشکالاتی را مشاهده کرده‌ام اگر  کسی واقعا جستجو گر باشد عوارض فعلی را در اب خلیج فارس که درجه شوری  آن ۴۰ گرم نمک در یک متر مکعب آب شده خواهد دید .  در هر صورت من ایده‌های خود را ارسال میکنم     گروه ما از افراد رشته‌های  مختلف دانشگاهی   تشکیل شده ‌ه