وقتی جشنواره فجر، به‌طور رسمی «بین‌المللی» شد

این روزها که به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتهی می‌شود، مروری بر نهمین و دهمین دوره این جشنواره در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی به‌غیر از چند فیلم از معدود فیلم‌سازان شناخته‌شده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلم‌ها قرار می‌گرفت، اغلب موضوعات سخیف و بی‌ارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال می‌برد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکل‌گیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند؛ در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف می‌زنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ و به‌طور خاص سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»

این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور که چهل‌ودومین سال حیات خود را طی می‌کند، آماده می‌کنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.

این روزها که به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتهی می‌شود، مروری بر دوره‌های گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

نهمین جشنواره فجر و جوایز آن

دوره نهم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۶۹ به دبیری سید محمد بهشتی شیرازی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار و در آن برای اولین بار، بخش رقابتی بین‌الملل با عنوان «مسابقه بین‌المللی فیلم‌های اول و دوم» راه‌اندازی شد و از میان داوران آن تنها داریوش مهرجویی به‌عنوان یک ایرانی حضور داشت و این تمهید مسئولان سبب شد که عنوان بین‌المللی بودن آن شکلی رسمی به خود بگیرد.

جوایز بخش اصلی

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم: آپارتمان شماره ۱۳ (یدالله صمدی)
  • جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران: نقش عشق (شهریار پارسی‌پور)
  • دیپلم افتخار برای بهترین فیلم: دو فیلم با یک بلیط (داریوش فرهنگ)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: واروژ کریم مسیحی (پرده‌ی آخر)
  • دیپلم افتخار برای کارگردانی: بهروز افخمی (عروس)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: یدالله صمدی (آپارتمان شماره‌ی ۱۳)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: مهدی هاشمی (دو فیلم با یک بلیط)
  • دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد: حسین پناهی (سایه خیال)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: فریماه فرجامی (پرده‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: اصغر رفیعی جم (پرده‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین تدوین: محمدرضا مویینی (عروس)
  • سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: بابک بیات (عروس)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: سعید پورصمیمی (پرده‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: نیکو خردمند (پرده‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه: حسن فارسی (پرده‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مسعود ولدبیگی و مژده شمسایی (پرده‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: محسن روشن (چشم شیشه‌ای)
  • سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: پرویز آبنار (پرده‌ی آخر)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه: ایرج تقی‌پور (سایه‌ی خیال)

وقتی جشنواره فجر، به‌طور رسمی «بین‌المللی» شد

نگاهی به جشنواره دهم فجر

دوره دهم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۷۰ به دبیری سید محمد بهشتی شیرازی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ در این دوره در کنار بخش بین‌الملل که غیر رقابتی بود رقابت در بخش سینمای ایران بسیار داغ بود.

جوایز بخش اصلی

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم: نیاز (علیرضا داودنژاد)
  • جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران: مسافران (بهرام بیضایی)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: رخشان بنی‌اعتماد (نرگس)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: اصغر عبداللهی، حسن قلی‌زاده (خانه‌ی خلوت)
  • دیپلم افتخار برای بهترین فیلم‌نامه: سید مهدی شجاعی، مجید مجیدی (بدوک)
  • دیپلم افتخار برای بهترین فیلم‌نامه: مهدی فخیم‌زاده (شتابزده)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: فرامرز صدیقی (دادستان)
  • با تقدیر از: عزت‌الله انتظامی (ناصرالدین شاه اکتور سینما، خانه‌ی خلوت)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: جمیله شیخی (مسافران)
  • با تقدیر از: فریماه فرجامی (نرگس)
  • با تقدیر از: ماهایا پطروسیان (دیگه چه خبر؟)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: مهرداد فخیمی (مسافران)
  • دیپلم افتخار برای بهترین فیلم‌برداری: حسین جعفریان (نرگس)
  • سیمرغ بلورین بهترین تدوین: محسن مخملباف، داود یوسفیان (ناصرالدین شاه اکتور سینما)
  • سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: محمدرضا علیقلی (نرگس)
  • با تقدیر از: مجید انتظامی (ناصرالدین شاه اکتور سینما)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: مجید مظفری (مسافران)
  • با تقدیر از: جهانگیر فروهر (خانه‌ی خلوت)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: فاطمه معتمدآریا (مسافران)
  • با تقدیر از: پروین سلیمانی (دیگه چه خبر؟)
  • سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه: حسن فارسی (ناصرالدین شاه اکتور سینما)
  • سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: عبدالله اسکندری (ناصرالدین شاه اکتور سینما)
  • با تقدیر از: جلال معیریان (اوینار)
  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: روبیک منصوری (پوتین)
  • با تقدیر از: محسن روشن (ناصرالدین شاه اکتور سینما)
  • سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: محمود سماک‌باشی (مسافران)
  • با تقدیر از: پرویز آبنار (نرگس)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه: محمدرضا شرف‌الدین (هور در آتش)
  • وقتی جشنواره فجر، به‌طور رسمی «بین‌المللی» شد

کد خبر 720837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.