تاثیر سامانه پنجره واحد زمین در کاهش ۵۲ درصدی تخلفات

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: استفاده از سامانه پنجره واحد زمین در کل کشور باعث کاهش ۵۲ درصدی تخلفات مربوطه در این حوزه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از از روابط‌عمومی دادگستری، سیدمهدی قویدل اظهار کرد: بحث زمین مقوله‌ای است که در استان چالش‌هایی را ایجاد کرده است و در این زمینه پرونده‌هایی در دادگاه تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه سامانه پنجره واحد زمین یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است، افزود: این سامانه قابلیت‌های خیلی خوبی از جمله نحوه ارائه خدمات برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال و کاهش مراجعات دارد، به‌طوری که از طریق این سامانه کاهش ۵۲ درصدی تخلفات در این حوزه را داشته‌ایم.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: بر اساس ماده ۳ دستورالعمل ضوابط اجرای پنجره واحد زمین، رئیس سازمان منابع طبیعی به عنوان مدیر راهبردی و هماهنگی امور سامانه انتخاب شده است و در همین رابطه دبیرخانه هر ۳ ماه یک مرتبه باید جلسه برگزار کند و دستگاه‌های اجرایی نیز موظف به شرکت در این جلسه هستند.

قویدل با بیان اینکه کلیه دستگاه‌های اجرایی باید خدمات مذکور در ماده ۳ را اجرا و در راستای قانون یگان حفاظت ملزم به تعامل با دبیرخانه هستند، افزود: کارگروه راهبری در استان متشکل از استانداری، مدیرکل منابع طبیعی، دبیر کارگروه اراضی، اداره کل فن‌آوری اطلاعات، نماینده دادستان و سایر دستگاه‌ها تشکیل شده است و بر اساس ماده ۱۲ دستگاه‌های دیگر متولی نظارت بر این کارگروه هستند، همچنین در این زمینه وزارت اطلاعات متولی نظارت بر سامانه پنجره واحد زمین است.

وی با اشاره به اینکه در دستگاه‌های قضائی، بازرسی، دادستان و معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به‌طور مستمر بر این موضوع نظارت دارند، گفت: به‌رغم اینکه بسیاری از استان‌ها در استفاده از سامانه پیشرفت خوبی داشته‌اند، اما در استان کرمان با یکسری مشکلات مواجه شده‌اند که باید اسامی دستگاه‌های مربوط رفع این مشکلات اهتمام داشته باشند.

این مقام قضائی یادآور شد: از طریق کمیته‌های فنی پایش اراضی، شورای اطلاع‌رسانی، شورای راهبری اجرایی زمین کارگروه تأمین اعتبارات، متولیان پرونده، سازمان منابع طبیعی و وزارت اطلاعات در خصوص وضعیت سامانه و کاربرها اگر ترک فعلی انجام شده باشد به دادگستری اعلام می‌کنند و در صورت همکاری نکردن هر یک از دستگاه‌های متولی قانونی اقدام به عمل خواهد آمد.

قویدل با تاکید بر اینکه سامانه پنجره واحد زمین بسیار اثرگذار عمل کرده است، بیان کرد: کسانی که قصد هرگونه عملیات روی اراضی یا سرمایه‌گذاری داشته باشند، از طریق سامانه می‌توانند درخواست‌ها و استعلامات خود را انجام دهند؛ همچنان که استعلامات اراضی از طریق همین سامانه پنجره واحد صورت می‌گیرد و بر اساس رصد و پایش سامانه و پاسخگویی به استعلامات، تاکنون نزدیک به ۸۷ درصد درخواست متقاضیان با میانگین زمانی هشت‌روزه پاسخ داده شده است.

وی ادامه داد: روند درخواست شهروندان در این سامانه از ابتدای سال تاکنون ۱۰ هزار و ۹۲۹ استعلام ثبت شده که به ۹۴۸۹ استعلام پاسخ داده شده است.

کد خبر 720815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.