استحکام بنیان خانواده با حرف و شعار عملی نمی‌شود

امام جمعه اصفهان در دیدار جمعی از بانوان استانداری و معاونان و مشاوران دستگاه‌های دولتی اصفهان با اشاره به اهمیت تحکیم بنیان خانواده در اسلام گفت: استحکام بنیان خانواده با حرف و شعار عملی نمی‌شود و اگر بخواهیم بنیاد خانواده قوی باشد زن و مرد باید به‌درستی وظیفه خود را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار جمعی از بانوان استانداری و معاونان و مشاوران دستگاه‌های دولتی اصفهان با اشاره به اهمیت تحکیم بنیان خانواده در اسلام اظهار کرد: استحکام بنیان خانواده با حرف و شعار عملی نمی‌شود و اگر بخواهیم بنیاد خانواده قوی باشد زن و مرد باید به‌درستی وظیفه خود را انجام دهند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «وَمِنۡ ءَایَٰتِهِۦٓ أَنۡ خَلَقَ لَکُم مِّنۡ أَنفُسِکُمۡ أَزۡوَٰجٗا لِّتَسۡکُنُوٓاْ إِلَیۡهَا وَجَعَلَ بَیۡنَکُم مَّوَدَّةٗ وَرَحۡمَةً»، یعنی مرد و زن باید در محیط خانواده آرامش طرف مقابل را به وجود آورد و خداوند محبتی را بین زن و مرد ایجاد می‌کند که این محبت زبانی نیست و یک محبت ویژه است.

امام جمعه اصفهان با بیان این که محور سلامت خانواده، محبت است گفت: این محبت باید در بین همسران همانند گل نگهداری شود و این کار دشوار و از همه‌چیز مهم‌تر است و این موضوع دستورالعمل‌های وسیع در اسلام دارد.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «بهترین زن امت من کسی است که زمانی که شوهر خود را می‌بیند همسر خود را مسرور کند» یا در رابطه با مرد روایت از معصوم است که می‌فرماید مرد باید نسبت به همسر خود کثیرالعفو باشد، بنابراین در همسرداری باید گذشت وجود داشته باشد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به بعضی از مسائلی که سبب بروز اختلاف در خانواده می‌شود، عنوان کرد: مهریه‌های سنگین، نداشتن تدبیر در زندگی، معیارهای نادرست هنگام انتخاب همسر و ظاهربینی سبب این اختلافات می‌شود، بنابراین بسیاری از مشکلات به دلیل این است که زن و مرد وظیفه اسلامی خود را انجام نمی‌دهند.

وی افزود: در زمینه فرزندآوری و افزایش جمعیت نیز، یک زمان عنوان می‌شد که این کار برای جوانی جمعیت و پیر نشدن جمعیت ایران است، اما در عین حال باید اثرات منفی نداشتن فرزند دوم و بیشتر را نیز بیان کرد و باید به والدین گفت که با تک‌فرزندی به فرزند خود صدمه می‌زنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به تفاوت شرایط دوران پهلوی با شرایط کنونی پرداخت و عنوان کرد: در دوران پهلوی اگر چه شرایط فساد فراهم بود، اما فضای مجازی و گوشی تلفن همراه وجود نداشت و امروز در شرایطی هستیم که بنا بر روایت، دینداری از نگه‌داشتن آتش در کف دست دشوارتر است، با این وجود حضور زنان محجبه نشان می‌دهد کار انجام شده است، اما باید بیشتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تنها حکومتی که در دنیا نزدیک‌تر به اسلام است نظام جمهوری اسلامی است و باید آن را حفظ کرد، البته نمی‌گوییم که به اسلام به‌طور کامل عمل می‌شود، اما نسبت به دیگران به اسلام نزدیک تر هستیم، بنابراین نباید هیچ‌گاه ناامید شد و باید بیشتر فعالیت کرد.

امام جمعه اصفهان همچنین با تاکید بر مسئله گزینش بانوان در ادارات و دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است بانوانی که در ادارات کار می‌کنند حجاب و پوشش آن‌ها در داخل و خارج از اداره تفاوت نداشته باشد، هم چنان که در گزینش به مسائل اعتقادی و حجاب پرداخته می‌شود باید در تمام دوران خدمت بانوان در ادارات، این مسئله مدنظر باشد و التزام عملی به اسلام به همین معنا است.

در ابتدای این دیدار مرضیه استکی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان در جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه بانوان و خانواده پرداخت و اظهار کرد: در سطح استان ۱۷۰ دستگاه دولتی وجود دارد و یک مشاور در هر دستگاه به نمایندگی از بانوان، مسائل و مشکلات را احصاء می‌کند و به دفتر خانواده و بانوان استانداری ارجاع می‌دهد.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت به حوزه‌های مردمی به خصوص حوزه زنان و خانواده گفت: از مسائل مهمی که در استان مورد توجه قرار دارد مسئله تحکیم بنیان خانواده، تقویت و تعمیق باورهای دینی در بانوان، ارتقای سطح سلامت و بهداشت و بهورزی بانوان، افزایش جمعیت و نرخ باروری و اشتغال‌زایی زنان بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

استکی با تاکید بر آسیب‌شناسی مسائل حوزه زنان و خانواده تصریح کرد: به دلیل این که دشمن به این حوزه توجه می‌کند این مسئله دارای اهمیت است و دشمن از ناحیه زن و خانواده قصد دارد به جامعه آسیب وارد کند و از طرفی نوع آسیب‌ها در مرکز استان با شهرستان‌ها متفاوت است. وی توانمندسازی بانوان در عرصه‌های مختلف را دارای اهمیتی خاص عنوان کرد و ادامه داد: از موضوعات مهم دیگر، موضوع زیست عفیفانه در قالب الگوی سوم زن مسلمان است که دستگاه‌ها به آن توجه دارند و دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی را بر اساس وظایف ذاتی خود برگزار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری به همه معاونت زنان ریاست‌جمهوری بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی ویژه‌ای قرار گرفت و یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به‌طور ویژه به حوزه زنان و خانواده اختصاص داده شد.

کد خبر 720806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.