برترین اخبار زیست‌محیطی مثبت در آغاز سال ۲۰۲۴

اضطراب آب‌وهوایی اصطلاحی است که با توجه به تغییرات اقلیمی فراگیر شده است، اما انتشار اخبار زیست‌محیطی مثبت از ابتدای سال ۲۰۲۴ ثابت می‌کند که هنوز امیدی برای سیاره زمین وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بحران‌های آب‌وهوا و طبیعی بسیار نگران‌کننده است، اما بشر نباید در مواجهه با آن‌ها امید خود را از دست بدهد، زیرا ناامیدی بی‌تفاوتی ایجاد می‌کند. رسانه‌ها نه به دروغ که با ترویج حقیقت، نقش مهمی در مبارزه با این امر دارند.

سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ خبر مثبت برتر از نوآوری‌های زیست‌محیطی، پیشرفت‌های سبز و اقدامات مفید در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی در رسانه‌ها منتشر شد که بیش از دو برابر تعداد در سال ۲۰۲۲ بود.

اخبار مثبت زیست‌محیطی منتشرشده در آغاز ۲۰۲۴ نیز نشان می‌دهد بهبودها همچنان ادامه دارد، زیرا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش است، اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر موردتوجه قرار دارند و پروتکل‌های آب‌وهوایی سوددهی خود را آغاز کرده‌اند.

اخبار زیست‌محیطی مثبت در ژانویه ۲۰۲۴

کاهش ضایعات غذایی با تهیه ناگت مرغ و کیک ماهی

دانشمندان علوم غذایی راهی برای تهیه ناگت مرغ و کیک ماهی از استخوان‌های مرغ و دیگر بافت‌های سخت پیدا کرده‌اند که می‌تواند به کاهش ضایعات مواد غذایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. ایده پشت این راهکار، کاهش ضایعات مواد غذایی و انتشار کربن حاصل از دامپروری، با کاهش مسافت پیموده شده برای تهیه گوشت و نیاز به پرورش حیوانات کمتر برای تولید است.

تداوم تعهدات COP28 با رشد چشمگیر انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی در سال ۲۰۲۳ با سریع‌ترین سرعت طی ۲۰ سال گذشته رشد کرد و می‌تواند تا پایان این دهه در دسترس کل جهان قرار گیرد.

این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد که رشد سریع انرژی خورشیدی در چین محرک اصلی است، زیرا جهان نزدیک به ۵۱۰ گیگاوات به انرژی اضافه کرده که برای تأمین برق نزدیک به ۵۱ میلیون خانه برای یک سال کافی است. اروپا، ایالات متحده و برزیل نیز شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در این زمینه بوده‌اند.

برترین اخبار زیست‌محیطی مثبت در آغاز سال ۲۰۲۴

توسعه سلول‌های انرژی خورشیدی داخلی

سلول‌های انرژی خورشیدی داخلی می‌توانند انرژی را از هر منبع نوری برای دستگاه‌های بدون باتری دریافت کنند، این سلول‌ها در نور کم فعالیت و نیاز دستگاه‌ها به باتری را برای کار کردن رفع می‌کنند. یک شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال کار کردن روی سلول‌های خورشیدی داخلی از سال ۲۰۱۹ و بهبود بخشیدن به عملکرد و قیمت این فناوری نوظهور است.

سلول‌ها را می‌توان تقریباً در هر اندازه و شکلی برای استفاده در دستگاه‌های روزمره مانند کنترل از راه دور و صفحه کلیدهای بی‌سیم مورد استفاده قرار داد که این امر به‌طور بالقوه نیاز به باتری را از بین می‌برد و اندازه و وزن وسایل الکترونیکی را کاهش می‌دهد.

ممنوعیت تولید و فروش گوشت سگ در کره جنوبی

پارلمان کره جنوبی ممنوعیتی تاریخی را در تولید و فروش گوشت سگ تصویب کرد. اگرچه تنها اقلیت کوچکی از مردم هنوز در کره جنوبی گوشت سگ مصرف می‌کنند، این عمل به شدت مورد انتقاد رسانه‌های خارجی و حامیان حقوق حیوانات بوده است. در سال‌های اخیر نیز نسل‌های جوان کشور به فراخوان‌هایی برای ممنوعیت آن پیوسته‌اند. پارلمان در نهم ژانویه به درخواست‌های این افراد پاسخ گفت و تولید و فروش گوشت سگ را ممنوع کرد.

برترین اخبار زیست‌محیطی مثبت در آغاز سال ۲۰۲۴

تبدیل ته‌سیگار به آسفالت در اسلواکی

براتیسلاوا در حال پیشبرد راه جدیدی برای بازیافت ته‌سیگار است. شرکت مدیریت پسماند شهری پایتخت اسلواکی از تلاش جدیدی برای جمع‌آوری و استفاده مجدد از سیگارهای دور ریخته شده در سال ۲۰۲۴ خبر داد. این گروه در طول بازارهای کریسمس ظروف مخصوصی را به‌طور آزمایشی در سراسر شهر قرار دادند که برای جمع‌آوری فیلترهای استاندارد سیگار و انواع موجود در دستگاه‌های تنباکوی گرم‌شده مدرن مانند ویپ‌ها طراحی شده‌اند. براتیسلاوا قصد دارد از مواد دور ریخته شده برای ایجاد آسفالت برای جاده‌ها استفاده کند.

مجاز شدن استفاده از پمپ‌های حرارتی در ساختمان‌های تاریخی

دولت بریتانیا اعلام کرد که قوانین برنامه‌ریزی در مورد ساختمان‌های حفاظت شده در انگلستان را کاهش می‌دهد تا امکان نصب پمپ‌های حرارتی و پنل‌های خورشیدی را در آن‌ها فراهم کند. این اقدامات بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای دستیابی به اهداف خالص صفر است.

برترین اخبار زیست‌محیطی مثبت در آغاز سال ۲۰۲۴

اجباری شدن کمپوست‌سازی در فرانسه

بازیافت زباله‌های آلی در فرانسه از یکم ژانویه ۲۰۲۵ تحت قوانین جدید کمپوست‌سازی اجباری قرار خواهد گرفت. از این تاریخ، شهرداری‌ها سراسر این کشور باید با حمایت صندوق سبز دولت راه‌هایی را برای دسته‌بندی زباله‌های زیستی شامل ضایعات غذا، پوست سبزیجات، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و زباله‌های باغی به ساکنان ارائه دهند.

به گفته کمیسیون اروپا، ضایعات مواد غذایی مسئول حدود ۱۶ درصد از کل انتشارهای سیستم غذایی اتحادیه اروپا است.

پربازدیدترین خبر زیست‌محیطی مثبت از سال ۲۰۲۳

تمدید رایگان‌سازی حمل‌ونقل عمومی برای سومین سال متوالی در ثروتمندترین کشور اروپا، لوکزامبورگ، پربازدیدترین خبر زیست‌محیطی مثبت از سال ۲۰۲۳ بود. در سالگرد این ابتکار عمومی به‌ظاهر بسیار گران‌قیمت، تقریباً همه کاربران ترامواها، اتوبوس‌ها و قطارها در این کشور کوچک اتحادیه اروپا از این قانون ابراز رضایت و اظهار کردند که رایگان بودن، تصمیم‌گیری برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی را آسان‌تر می‌کند.

کد خبر 720693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.