کاوش و لایه‌نگاری تپه تاریخی بریس در شهرستان نمین اردبیل

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از کاوش باستان‌شناسی و لایه‌نگاری در تپه تاریخی بریس در شهرستان نمین خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب ظهر امروز _سه‌شنبه، بیست‌وششم دی_ در بازدید از روند اجرایی کاوش تپه باستانی بریس اظهار کرد: کاوش باستان‌شناسی در تپه بریس شهرستان نمین با هدف مطالعه لایه‌ها و توالی فرهنگی بخش شرقی اردبیل از شانزدهم آذرماه آغاز شده و روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: تپه تاریخی بریس در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۸۱۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این کاوش با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و با توجه به اهمیت این تپه تاریخی انجام می‌شود.

فریبرز طهماسبی سرپرست هیئت کاوش تپه تاریخی بریس نیز درمورد این کاوش باستان‌شناسی اظهار کرد: کاوش براساس نظر شورای فنی پژوهشکده باستان‌شناسی در بخش‌های برش خورده محوطه و در بخش‌های پیش از تاریخی آن با ایجاد گمانه آغاز و با کاوش لایه‌های مختلف و ساختارهای معماری با رسیدن به خاک بکر متوقف شد.

وی افزود: با کاوش در این محوطه توالی مختلفی از دوره‌های پیش از تاریخی در بخش شرقی این محوطه آشکار شد و ساختارهای معماری، کوره‌های ذوب فلز و لایه‌های خاکستر ضخیم حاصل از فعالیت‌های صنعتی مهم‌ترین یافته‌های این دوره است.

سرپرست هیئت کاوش تپه تاریخی بریس با اشاره به مطالعه آثار کشف شده از این تپه تاریخی، ادامه داد: مطالعات اولیه بر روی یافته‌های به دست آمده از لایه‌نگاری این محوطه نشان داد عمده لایه‌های فرهنگی این محوطه در فاز دوم فرهنگ کورا - ارس شکل گرفته و به نظر می‌رسد محوطه بریس در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد با افول فرهنگ کورا - ارس متروک شده است، از این رو تپه بریس را می‌توان یک محوطه هزاره سوم پیش از میلاد دانست.

کد خبر 720559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.