یک متولی برای ساماندهی روزبازارها باید تعیین شود

شهردار اراک گفت: برای ساماندهی روز بازارها باید یک متولی تعیین شود و سایر دستگاه‌ها در کنار آن دستگاه به انجام تعهدات خود بپردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علیرضا محمودی پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه، بیست‌وششم دی_ در نشست کارگروه ساماندهی روزبازارهای شهر اراک اظهار کرد: لازم است هر برنامه‌ای که باید در شهر اجرایی شود، در اختیار مدیریت شهری باشد، در حال حاضر کنترل برخی از این موارد در اختیار شهرداری نیست.

وی افزود: در جلسات هم‌اندیشی و گروه‌های ساماندهی موضوع اول که بسیار اهمیت دارد، مسئله‌اندیشی دقیق و پیدا کردن راهکار برون رفت از این مشکل و هم‌فکری و هم‌افزایی برای دست یافتن به رفع مشکل است.

شهردار اراک تصریح کرد: قانون‌گذار بازار روز را اینگونه تعریف و معین کرده است که مکانی برای عرضه محصولات داخلی توسط افراد یا واحدهای صنفی که به صورت موقت عرضه شود.

محمودی ادامه داد: بازارهای روز فعلی که در سطح شهر شکل می‌گیرد، هیچ‌گونه شباهتی با تعریف ارائه شده توسط قانونگذار ندارد و از کارکرد اصلی آن فاصله بسیاری پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: کار بسیار سختی در راستای ساماندهی این بازار روزها پیش رو است و همت دستگاه‌های متولی را در این خصوص می‌طلبد.

شهردار اراک گفت: هدف بازار روزها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اهداف مشخص شده برای این روزبازارها حمایت از کالای تولید داخل از جمله صنایع دستی، خانگی و روستایی است که هیچ‌کدام از اهداف مشخص شده و محصولات عرضه شده در حال حاضر در این روزبازارها مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: قانون‌گذار به درستی اهداف را تعیین کرده، اما در اجرا به انحراف کشیده شده است.

محمودی خاطرنشان کرد: قانون‌گذار در مورد آئین‌نامه اجرایی روز بازارها، کارگروهی متشکل از رؤسا و یا معاونین دستگاه‌ها شامل جهاد کشاورزی، اداره صمت، اصناف، شهرداری و دستگاه قضائی را مشخص کرده است.

وی ادامه داد: توجه به وجود اعضای ثابت دستگاه‌های متولی اعلام شده در جلسات کارگروه می‌تواند در ساماندهی این روز بازارها بسیار مؤثر باشد.

شهردار اراک گفت: بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار در سطح شهر با نام مراکز عرضه میوه و تره بار شهرداری مورد تأیید نبود و به‌تازگی دستور به جمع‌آوری تابلوهای مربوط به شهرداری از این مراکز را صادر کردیم، زیرا این مراکز با نام شهرداری محصولات خود را گران‌تر به دست مصرف‌کنندگان و شهروندان می‌رسانند.

وی تصریح کرد: در روز بازار کوی رضوی که در حال حاضر پیمانکار در حال اجرای یک پروژه عمرانی در محل مذکور است، به دلیل اینکه امکان ورود وانت‌های دست‌فروش وجود نداشت، یک دیوار با عرض ۵۰ سانتی‌متری را تخریب کردند تا بتوانند به فضای داخل این زمین دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر از شهرستان‌های اطراف استان مرکزی برای دست‌فروشی به کلان‌شهر اراک می‌آیند و اجناس بی‌کیفیت را اینجا به فروش می‌رسانند.

روزبازارها مشکلات زیادی را برای شهرداری اراک ایجاد کرده‌اند

حمید حیدری، معاون خدمات شهری شهرداری اراک هم گفت: روزبازارها مشکلات زیادی را برای شهرداری این شهر ایجاد کرده، بنابراین ساماندهی آن‌ها الزامی است و شمار زیادی از نیروهای شهرداری درگیر با روزبازارها هستند.

وی با بیان اینکه روزبازارها در اجرای بسیاری از طرح‌های شهری موانع زیادی ایجاد شده‌اند، افزود: در نقاط مختلف شهر اراک ۱۸۰۰ وانت‌بار شناسایی شده‌اند که در حال عرضه کالاهای مختلف هستند و نیاز است آنها ساماندهی شوند.

روزبازارها به اتاق اصناف واگذار شده اما تدابیر لازم در نظر گرفته نشده است

مدیر حقوقی و اجرایی اتاق اصناف استان مرکزی هم گفت: اجرای روزبازارها از سال ۹۷ در تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری به اتاق اصناف واگذار شده است، اما برای اجرای این طرح تدابیر لازم در نظر گرفته نشده است.

مسعود سرلک با بیان اینکه موافق جمع‌آوری و تعطیلی روزبازارها هستیم اظهار کرد: در حال حاضر سه روزبازار رسمی در اراک وجود دارد که شامل سه‌شنبه‌بازار در پارک گلبرگ، چهارشنبه‌بازار در بلوار ورزش و جمعه‌بازار در شهرک الغدیر است و یکشنبه‌بازار در شهرک رضوی به صورت غیررسمی است.

به گزارش ایمنا از مرکزی، بازارهای هفتگی معمولاً به نام روزهای هفته معرف هستند؛ این بازارها از کنار هم قرار گرفتن چندین دست‌فروش در مکانی مشترک تشکیل می‌شوند.

در این بازارها، کالای مورد نیاز روزانه زندگی، خوار و بار و حتی پوشاک عرضه می‌شود و برخی معتقدند؛ بازارهای هفتگی به نفع خریداران عمل می‌کنند، چراکه در این بازارها اجناس با قیمت ارزان‌تری نسبت به بازارهای شهری به فروش می‌رسد.اما انتقادهایی هم بر آن‌ها وارد است.

اجناس عرضه شده در این بازارها کیفیت پایینی دارند و یکی از دلایل ارزانی آنها در واقع بی‌کیفیتی آنهاست و ارزیابی‌های خبرنگار ایمنا نیز همین مسئله را اثبات می‌کند.

بازارروزهای هفتگی برای اکثر شهروندان به خصوص شهروندانی که این بازار روزها در نزدیکی محل زندگی آنها ایجاد می‌شود، هم مشکلاتی را به همراه دارند از قبیل؛ ترافیک، سرو صدا، ناامنی، زباله‌های به جای مانده پس از اتمام روز و ترک محل توسط فروشندگان که بار آن بر دوش پاکبان‌های زحمتکش است.

علاوه بر آن مشکلی که بازار هفتگی برای اصناف مختلف ایجاد می‌کند و تأثیر مستقیمی بر بازار و اقتصاد شهر می‌گذارد را نباید از نظر دور داشت.

اصناف بر این باورند که برای تجارت و شغل خود علاوه بر پرداخت عوارض سالیانه شهرداری و مالیات و تمدید جواز کسب، هزینه‌های جاری محل کسب خود از جمله هزینه برق و آب پرداخت می‌کنند، این در حالی است که دست‌فروش‌ها بدون پرداخت عوارض و هزینه‌های جانبی، علاوه بر فروش اجناس غیراستاندارد، موجب ایجاد اختلاف میان هزینه‌ها و قیمت‌ها در اصناف مختلف می‌شوند.

البته خرید از بازار روزها مشکلات دیگری شامل نبود امکان اعمال نظارت سریع، دقیق و گسترده بر کار دست‌فروش‌ها، استاندارد نبودن کالاهای عرضه‌شده در این بازار، مشخص‌نبودن مسیر توزیع بعضی از کالاهای عرضه‌شده در بازار، عرضه بعضی از کالاها به قیمت ارزان و بدون همراه بودن اطلاعات کالا نظیر وزن، تاریخ تولید، انقضا را به دنبال دارد.

باید یک متولی برای ساماندهی روز بازارها تعیین شود

کد خبر 720554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.