پیشنهاد بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای حمل‌ونقل تهران در ۱۴۰۳

شهردار تهران گفت: برای سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان از بودجه را به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده‌ایم که این عدد با واردات خارجی چند برابر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، علیرضا زاکانی در آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی که صبح امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم دی_ در چارچوب سلسله برنامه‌های پویش امید و افتخار برگزار شد، اظهار کرد: از سپاه جمهوری اسلامی که از جنایت‌های کرمان و راسک و انتقام گرفتند و پیام جدی را ارسال کردند باید تشکر کرد. یکی از موهبت‌های کشور ما امنیت است که این امنیت نیاز به عزم و فداکاری و جان‌فشانی دارد.

وی افزود: از دولت انقلابی و رئیس‌جمهورمان که با حمایت‌ها و پیگیری‌ها زمینه برنامه رونمایی امروز را فراهم کردند نیز تشکر می‌کنم. از وزیر صمت تشکر ویژه دارم که به دنبال یک تحول و ایجاد زمینه برای خدمت و ارتقای کیفیت زندگی مردم است.

شهردار تهران ادامه داد: پروژه حمل‌ونقل تهران پیچیده است، آلودگی هوا، ترافیک و ناایمنی، وجود بافت ناپایدار، بدمسکنی و بی‌مسکنی در این حوزه وجود دارد. در این مسیر دولت همت کرد و در برقی‌سازی حمل‌ونقل وزارت صمت پرچم‌دار بود. در حوزه حمل‌ونقل نیز دولت تلاش زیادی دارد. در مجموعه مدیریت شهری نیز مسیری انتخاب شده است که بتوانیم تحولی در حوزه رفع مشکلات شهر تهران در زمینه کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد آسایش برای مردم رقم بزنیم.

زاکانی اضافه کرد: امروز ۳۴ درصد تردد با حمل‌ونقل عمومی و ۶۶ درصد با خودروهای شخصی انجام می‌شود که یک فاجعه است. میراثی که در این حوزه گرفتیم برای ارائه خدمت ناکافی بود و حق نداریم حقوق مردم را تضییع کنیم. البته در دوره شیوع کرونا نیز این تغییر ذائقه بنا بر ضرورت‌ها شکل گرفته بود.

وی عنوان کرد: امروز کار بزرگی انجام شد و همت دولت معطوف به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شد. ما در حوزه واگن ۱۰۷۱ واگن از سنخ داخلی‌سازی ۵۱ درصد و ۱۱۳ واگن از سنخ ۸۵ درصد از سال آینده خواهیم داشت؛ این اعداد فراتر از تعداد واگن‌هایی است که در ۲۵ سال وارد شهر تهران شد. از سال آینده غیر از یک رام هشت‌واگنه که در حال فعالیت در مترو است که افتخار ما است، سه رام دیگر نیز بدنه آن در حال آماده شدن است. در واقع تعداد آن به ۲۱ واگن می‌رسد، در بحث ورود واگن، ۸ رام واگن کامل، ۱۰ رام قطعات و ۱۰۷۱ واگن نیز داخلی‌سازی ۵۵ درصد می‌شود و یک انقلاب در این مسیر خواهیم داشت و خطوط مترو نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

شهردار تهران افزود: علاوه بر این به سایر الگوهای حمل‌ونقلی نیز از جمله تراموا توجه داریم که در مسیر تصویب قرار دارد.

پیگیری برای تبدیل ۱۵۰۰ اتوبوس دو کابین به اتوبوس برقی

زاکانی افزود: دو سال و سه ماه و ۱۵ روز قبل که به شهرداری آمدیم تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط ۸۸۰ اتوبوس بود و مجموع اتوبوس‌های فعال ۱۸۶۰ مورد بود، تهران حدود ۱۰ هزار اتوبوس می‌خواهد چطور می‌شود حمل‌ونقل ما ۸۸۰ اتوبوس فعال در خط داشته باشد. البته الان ۲۸۸۰ در خط فعال داریم و به‌زودی ۴۰۰ مورد نیز اضافه می‌شود. برای واردات ۲۵۰۰ اتوبوس قرار داد بستیم و برای ۲۱۹۴ اتوبوس قرارداد داخلی داریم که از مجموع این تعداد ۲۶۹۴ مورد از آن‌ها برقی است، همچنین به دنبال این هستیم که ۱۵۰۰ اتوبوس دو کابین موجود را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به اتوبوس برقی تبدیل کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: بخش دوم کار نیز از جمله ۱۰ هزار ون برقی و ۲۵ هزار تاکسی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی است. بسته‌ای را با وزارت صمت تعریف کردیم که شامل ۲۱۹۴ اتوبوس برقی است البته غیر از ۵۰۰ اتوبوسی که با بخش داخلی قرارداد برقی‌سازی بستیم. در واقع عدد مجموع ما ۴۶۹۴ اتوبوس است غیر از ۷۰۰ اتوبوس نو وارد شده است که موجب می‌شود نوسازی اساسی در اتوبوسرانی انجام شود.

زاکانی تصریح کرد: این اقدامات باعث می‌شود سال آینده بتوانیم بگوییم حدود ۶۰۰۰ اتوبوس داریم. یکی از تصمیم‌های وزیر صمت این بود که حدود ۴۹ هزار تاکسی برقی را شرکت‌های خصوصی که توان تولید داخل آن‌ها را دارند، در چرخه تاکسیرانی تهران با مالکیت خودشان و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی تهران استفاده کنند.

۹۶ درصد تاکسی‌ها و ون‌های تهران فرسوده است

وی گفت: ۷۸ هزار تاکسی و ون داریم که حدود ۹۶ درصد آن‌ها فرسوده است. با استفاده از شرکت‌های اینترنتی و با تبدیل تاکسیرانی به شرکت می‌توان کاری کرد که راننده‌ها سهام‌دار شرکت شوند و کار حرفه‌ای و دقیق مبتنی بر ارائه خدمت داشته باشند و نظم و شرایط جدیدی ایجاد شود.

شهردار تهران افزود: شورای اسلامی شهر در سال ۱۴۰۲ نزدیک به نیمی از بودجه را به حمل‌ونقل تخصیص داد. برای سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده‌ایم که این عدد با واردات خارجی چند برابر خواهد شد. ۱۶۷۰ میلیون یورو بسته خودرویی ما در این حوزه است و این عدد به بودجه بیان شده اضافه می‌شود.

کد خبر 720513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.