فاجعه قحطی در غزه در پی مانع‌تراشی رژیم اسرائیل برای کمک‌رسانی

آژانس‌های سازمان ملل درخواست مشترکی برای بازشدن مسیرهای ورودی بیشتر به غزه صادر کردند زیرا در غزه «فاجعه قحطی» در حال رقم خوردن است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مقامات امدادی در غزه می‌گویند که گرسنگی باعث شده والدین غذای باقی‌مانده خود را برای اطعام فرزندان خود کنار بگذارند. در شرایط فعلی غزه، حتی قیمت یک سیب به قیمت هشت دلار (۶.۳۰ پوند) رسیده است و پیدا کردن سوخت برای پخت‌وپز تقریباً غیر ممکن است.

آژانس‌های سازمان ملل اعلام کرده‌اند که غزه نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه بیشتری دارد، زیرا مقامات فلسطینی گزارش دادند که تعداد کشته‌شدگان در غزه در جریان حمله رژیم اسرائیل به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است.

برنامه جهانی غذا، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای مشترک متذکر شدند که باید مسیرهای ورودی جدید به غزه باز شود و به امدادگران و افرادی که به دنبال کمک‌رسانی هستند باید اجازه تردد ایمن داده شود.

فاجعه قحطی در غزه در پی مانع‌تراشی رژیم اسرائیل برای کمک‌رسانی

آژانس‌های سازمان ملل گفتند که تحویل کمک‌ها به دلیل باز کردن گذرگاه‌های مرزی بسیار محدود از سوی رژیم اسرائیل و روند بسیار کند بررسی کامیون‌ها و کالاهایی است که به غزه ارسال می‌شوند.

جنگ رژیم اسرائیل در غزه که منجر به شهید شدن بسیاری از غیرنظامی‌ها از جمله کودکان شده است، منجر به آسیب‌های عظیم به بخش‌هایی از خاک غزه و آواره شدن بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیونی این منطقه شده است. بسیاری از آنها مجبور شده‌اند پنج، ۶ یا هفت بار جابه‌جا شوند و بیشتر دارایی و پول خود را از دست داده‌اند تا امنیت به دست آورند.

در رفح و خان یونس، در جنوب غزه، چادرها و خانه‌های موقت تقریباً تمام زمین‌های موجود را پوشانده‌اند و خانواده‌های بسیاری در پناهگاه‌های سازمان ملل در مدارس یا بیمارستان‌ها جمع شده‌اند و از نبود غذا، آب و سیستم‌های گرمایشی شکایت دارند. بسیاری از خانواده‌ها تنها یک وعده غذا در روز می‌خورند و برای خرید مواد مغذی مانند میوه نیز پول کافی ندارند.

پزشکان در غزه گفتند کودکانی که به دلیل کمبود غذا ضعیف شده بودند، بر اثر هیپوترمی جان خود را از دست دادند و چندین نوزاد تازه متولد شده نیز همراه با مادرانشان که دچار سوءتغذیه بودند، بیش از چند روز زنده نمانده بودند.

تس اینگرام، سخنگوی کودکان سازمان ملل متحد گفت: «ما آمار نداریم، اما می‌توانیم بگوییم که کودکان در نتیجه وضعیت این فاجعه انسانی و همچنین به دلیل تأثیر مستقیم درگیری‌ها جان خود را از دست می‌دهند.»

بسیاری از آوارگان پس از سه ماه جنگ دیگر پولی ندارند و حتی نمی‌توانند نان تهیه کنند. بیست و پنج کیلوگرم کیسه آرد اکنون ۵۰ دلار، شش برابر قیمت قبل از جنگ، قیمت دارد و نمک ۱۸۰۰ درصد افزایش یافته است. تنها سوخت موجود چوب بریده شده از درختان است که آن هم گران است.

دسترسی سازمان‌های امدادرسان به شمال غزه، جایی که ۳۰۰ هزار نفر هنوز میان ویرانه‌ها زندگی می‌کنند، با ادامه درگیری‌ها دشوارتر شده است.

فاجعه قحطی در غزه در پی مانع‌تراشی رژیم اسرائیل برای کمک‌رسانی

مقامات امدادی گفتند به شدت احتمال می‌دهند که «مناطق قحطی‌زده‌ای» در شمال غزه وجود داشته باشد، اما کمبود اطلاعات در مورد سو تغذیه کودکان و مرگ و میر آن‌ها به این معنی است که معیارهای رسمی برای اعلام قحطی برآورده نشده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در روز دوشنبه، صدها نفر را نشان می‌دهد که با عجله به سمت کامیونی می‌روند که غذا حمل می‌کند.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که کمتر از یک‌چهارم کاروان‌های کمک‌رسانی در ماه ژانویه به مقصد خود در شمال غزه رسیده‌اند زیرا مقامات رژیم اسرائیل از ورود اکثر آن‌ها خودداری کرده‌اند.

رژیم اسرائیل، سازمان ملل و دیگر گروه‌ها را به دلیل مشکلات ارسال کمک‌ها مقصر دانسته و به دروغ مدعی است که تدارکات در غزه در حال «انباشته شدن» است. مقامات سازمان ملل می‌گویند که اگرچه چالش‌های لجستیکی انتقال کمک‌ها در غزه به این معنی است که گاهی اوقات انباشته‌ای وجود دارد، اما انبارهای آنها در آخر هفته تقریباً خالی بود.

کارشناسان ابتکار طبقه‌بندی فاز امنیت یکپارچه غذایی (IPC) که خطر قحطی در سراسر جهان را برای سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و دولت‌ها اندازه‌گیری می‌کند، پیش‌بینی کرده‌اند که حداقل یک خانوار از هر چهار خانوار در غزه با کمبود شدید غذا، گرسنگی و خستگی مواجه هستند.

مقامات وزارت بهداشت، که در آمار خود تفاوتی بین جنگجویان و غیرنظانی‌ها قائل نمی‌شوند، می‌گویند که دوسوم کشته شدگان در جنگ غزه نیز زنان و کودکان بوده‌اند و همین امر جنایت رژیم اسرائیل را نشان می‌دهد.

کد خبر 720470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.