نگاهی به پنجمین و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر

این روزها که به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتهی می‌شود، مروری بر سومین و چهارمین دوره این جشنواره در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی به‌غیر از چند فیلم از معدود فیلم‌سازان شناخته‌شده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلم‌ها قرار می‌گرفت اغلب موضوعات سخیف و بی‌ارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال می‌برد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکل‌گیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند؛ در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف می‌زنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ و به‌طور خاص سینما سخن گفت که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»

این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور که چهل‌ودومین سال حیات خود را طی می‌کند، آماده می‌کنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.

این روزها که به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتهی می‌شود، مروری بر دوره‌های گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

مروری بر پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر

پنجمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۵ به مدت ۱۱ روز در تهران و ۲۳ مرکز استان (در هر شهر ۳۹ فیلم: ۲۱ فیلم ایرانی و ۱۰ فیلم خارجی) برگزار شد؛ برنامه‌های جشنواره در این دوره از دو بخش:

الف) سینمای ایران ب) در حاشیه جشنواره فیلم فجر

تشکیل شده بود؛ بخش الف به نوبه خود از دو بخش مسابقه و مرور یک سال سینمای ایران تشکیل می‌شد، برنامه‌های منظر سینمای سه قاره، سینمای کودک و نوجوان، سینمای دهه ۸۰ و نمایش‌های ویژه‌برنامه‌های بخش در حاشیه بودند.

برگزیدگان پنجمین جشنواره فیلم فجر

  • بهترین تدوین: مهرزاد مینویی برای فیلم «دست‌نوشته‌ها»
  • بهترین جلوه‌های ویژه: علی رستگار برای فیلم «پرواز در شب»
  • بهترین صدابرداری: جهانگیری میرشکاری، اصغر شاهوردی و بهروز معاونیان برای فیلم «اجاره‌نشین‌ها» و «خانه‌دوست کجاست؟»
  • بهترین صداگذاری: اسحاق خانزادی برای فیلم «شیرسنگی»
  • بهترین فیلم: «پرواز در شب» به تهیه‌کنندگی رسول ملاقلی‌پور و «خانه‌دوست کجاست؟» به تهیه‌کنندگی علیرضا زرین
  • بهترین فیلم‌برداری: محمد آلادپوش برای فیلم‌برداری فیلم «گزارش یک قتل»
  • بهترین فیلمنامه: مسعود جعفری‌جوزانی برای نگارش فیلمنامه فیلم «شیرسنگی»
  • بهترین کارگردانی: عباس‌کیارستمی برای کارگردانی فیلم «خانه‌دوست کجاست؟»
  • بهترین موسیقی متن: فرهاد فخرالدینی برای ساخت موسیقی فیلم «گزارش یک قتل»
  • بهترین نفش اول مرد: داریوش ارجمند برای ایفای نقش در فیلم «ناخدا خورشید»
  • بهترین نقش دوم مرد: سعید پورصمیمی برای ایفای نقش در فیلم «ناخدا خورشید»

نگاهی به پنجمین و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر

مروری بر ششمین دوره جشنواره فیلم فجر

ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۶ در تهران با داوری، سیدمحمد بهشتی، محمد خزاعی، کریم زرگر، محمدباقر کریمیان و محمدعلی نجفی برگزار شد.

برگزیدگان ششمین جشنواره فیلم فجر

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم: برنده نداشت
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: کیانوش عیاری – آن سوی آتش
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش اول: فرامرز قریبیان – ترن
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نقش اول: پروانه معصومی – شکوه زندگی، جهیزیه‌ای برای رباب
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش دوم: سعید پورصمیمی – تحفه‌ها
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نقش دوم: آن‌یک شفرازیان – سرزمین آرزوها
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر خردسال‌: عطیه معصومی – پرنده کوچک خوشبختی / ‏‬ مهدی اسدی – شیرک (جایزه ویژه هیئت داوران)

نگاهی به پنجمین و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر

کد خبر 720450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.