نجات بافت تاریخی اصفهان در گرو تشکیل «شورای مستقل» است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان گفت: نجات بافت تاریخی شهر اصفهان در گرو تشکیل «شورای مستقل» آگاه و همیشگی است.

حسین مسجدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه چگونه بافت تاریخی همچون اصفهان را می‌توان به برند جهانی تبدیل کرد، اظهار کرد: برنامه جدید و متفاوتی از آنچه تاکنون بوده است باید مدون شود، زیرا هر کدام از دستگاه‌های اجرایی متولی به بهانه‌های مختلفی همچون نداشتن ردیف بودجه و ذی‌نفع نبودن از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و تقصیر را بر گردن دیگری می‌اندازند.

وی افزود: در چنین شرایط آزمون و خطا شده حتی زیرمجموعه خود شهرداری از جمله معاونت‌ها و سازمان‌ها با وجود پذیرفتن مسئولیت در عمل نیز همگرایی لازم را ندارند و برای مدیریت چنین شرایطی باید از نمونه‌های موفق جهانی الگوبرداری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان تصریح کرد: به همین منظور سال‌ها قبل «فیلیپ هاردن» رئیس احیای بافت تاریخی پاریس و رُم را به دانشگاه هنر اصفهان دعوت کردیم که این تجربه موفق را در اختیار ما قرار دهد و ایشان تشکیل «شورای مستقل» آگاه و همیشگی برای احیای بافت تاریخی را به‌عنوان رمز موفقیت خود عنوان کرد.

مسجدی افزود: تشکیل شورای مستقل برای احیای بافت تاریخی که هیچ وابستگی به هیچ سازمانی نداشته است، اما زیر نظر قدرتمندترین جایگاه همچون شهردار و استاندار باشد، می‌تواند به موفقیت نزدیک شود.

وی گفت: متولیان احیای بافت تاریخی شهر اصفهان باید این مسئله را مدیریت و یک فرد مستقل و آگاه نسبت به بافت تاریخی اصفهان را به‌عنوان متولی انتخاب و زیر نظر مدیریت شهرداری و استانداری انتخاب کنند، زیرا همگرایی گذشته تاکنون سازمان‌ها موفق نبوده است.

کنشگران فرهنگی هر محله می‌توانند پلیس میراث محلی هر منطقه باشند

مسجدی در مورد «طرح پلیس میراث فرهنگی» بیان کرد: در بسیاری از محلات اصفهان، کنشگران جوان و پرانرژی و مدافع میراث محلی داریم که می‌توانیم از توانمندی آن‌ها بدون تحمیل هزینه برای کمک به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی استفاده کنیم، زیرا آن‌ها به تمام زیر و بم محله خود آشنا و نسبت به آن حساس هستند.

وی گفت: چهره و سوابق این افراد در دوران گذشته و در محلات شناخته شده بود، بنابراین شهرداری می‌تواند این افراد را شناسایی و یک دوره کوتاه‌مدت برای این افراد برگزار، کارت وظیفه‌ای را صادر و حدود اختیارات آن‌ها را نیز تعریف و از این افراد به عنوان کنشگر فعال در این حوزه استفاده کند.

مسجدی اضافه کرد: نمونه این اقدام مسجد کازرونی بود که از طریق همین کنشگران جوان نجات یافت وگرنه این مسجد تاکنون تخریب شده بود و ما این مسجد را نداشتیم، زیرا متوجه شدن مسئولان پس از تخریب یک بنا دیگر هیچ فایده‌ای برای حفظ بنای تاریخی ندارد.

وی افزود: گام دوم پس از پلیس میراث محلی دادخواهی از مسئولان و کوتاهی آن‌ها در انجام وظیفه محوله است.

کد خبر 720424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.