فناوری و نوآوری در توسعه بناهای پایدار زیست‌محیطی شهری

تالین استونی در حال آزمایش یک فناوری نوآورانه در ساختمان اصلی دولتی شهر با استفاده از اسکنرهای میون است که بازسازی ساختمان‌های آینده را از نظر زیست‌محیطی پایدارتر و کارآمدتر کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تالین از آغاز طرح اندازه‌گیری سطح مقطع نمای خارجی ساختمان اصلی دولت شهر در طول یک طرح آزمایشی به‌منظور پایدارسازی ساختمان‌های آینده شهر به‌لحاظ زیست‌محیطی خبر داد. این شهر تاکنون ۳۰ هزار یورو به آزمایش اندازه‌گیری ساختمان و توسعه راه‌حل‌ها برای پایداری آن تخصیص داده است.

شهر در این راستا فناوری اسکنر میون را توسعه داده است که با استفاده از ذرات پرتوهای کیهانی، امکان دستیابی به بینش عمیق در ساختارها، شناسایی هندسه داخلی آن‌ها و ارزیابی ناهنجاری‌ها را فراهم می‌کند. (میون یک ذره بنیادی شبیه الکترون با بار الکتریکی 1-e و اسپین ۱.۲، اما جرم بسیار بیشتر است و به‌عنوان لپتون طبقه‌بندی می‌شود.)

فناوری و نوآوری در توسعه بناهای پایدار زیست‌محیطی شهری

طرح تالین برای گسترش ساختمان‌های پایدار آینده

هدف از اجرای این طرح آزمایشی بسیار گسترده‌تر از اندازه‌گیری نمای بیرونی بناها است و سعی دارد نشان دهد داده‌های قابل‌اعتمادتر و دقیق‌تر می‌توانند امکان مدیریت بهتر ساختمان‌های پایدارتر را فراهم کنند، خطرات را در مرحله برنامه‌ریزی کاهش دهند و سازه‌ها را به جای تخریب حفظ کنند.

مقامات شهر اظهار کرده‌اند که فناوری جدید این پتانسیل را دارد که بازسازی ساختمان‌های آینده را از نظر زیست‌محیطی پایدارتر و کارآمدتر کند. بنابراین برای شهر ضروری است که از توسعه این فناوری با ارائه امکانات لازم برای آزمایش حمایت کند. به این ترتیب تالین در این مرحله یک محصول نهایی از این آزمایش نخواهد داشت، اما اندازه‌گیری‌ها اطلاعات ارزشمندی را برای برنامه‌ریزی توسعه بیشتر ارائه می‌دهند.

فناوری و نوآوری در توسعه بناهای پایدار زیست‌محیطی شهری

اندازه‌گیری‌ها حداقل سه هفته طول می‌کشد و شامل سنجش سطح مقطع بیرونی ساختمان در سه مکان مختلف است. این پروژه توسط بخش برنامه‌ریزی شهری تالین تسهیل می‌شود که سودمندی و کاربرد نتایج را در مدیریت ساختمان ارزیابی می‌کند.

ابتکار کاهش نویز

دولت شهر تالین همچنین اعلام کرد که ابتکاری را برای پیش‌نویس برنامه اقدام کاهش نویز محیطی تالین ۲۰۲۴-۲۰۲۸ تصویب کرده است که با استراتژی توسعه تالین ۲۰۳۵ و طرح تحرک شهر با هدف مدیریت سر و صدای محیطی درون‌شهری، به‌ویژه آلودگی صوتی ناشی از حمل‌ونقل و صنعت مطابقت دارد.

فناوری و نوآوری در توسعه بناهای پایدار زیست‌محیطی شهری

برنامه اقدام کاهش نویز محیطی تالین توسط یک دستورالعمل اروپایی و قانون حفاظت از هوای جوی الزامی شده است. این دستورالعمل نویز محیطی را به‌عنوان صدای ناخواسته یا مضر در فضای باز تعریف می‌کند که توسط فعالیت‌های انسانی از جمله وسایل‌نقلیه حمل‌ونقل، ترافیک جاده‌ای، ترافیک راه‌آهن، ترافیک هوایی و سر و صدای تولید شده توسط شرکت‌های صنعتی ایجاد می‌شود.

برنامه اقدام آتی تالین شامل تجزیه‌وتحلیل مسائل مربوط به نویز موجود، توصیف وضعیت مطلوب، منابع مالی بالقوه برای سرمایه‌گذاری‌ها و اولویت‌بندی مسائل خواهد بود. این سند که قرار است تابستان سال جاری تکمیل شود، گام‌ها و معیارهای خاصی را برای دستیابی به اهداف استراتژیک تعیین می‌کند. به‌عنوان مثال شامل یک رویکرد عملی کاهش محدودیت سرعت خودرو است که پیش از این در چندین منطقه از شهر اجرا شده است. تالین همچنین به‌طور فزاینده‌ای حامی استفاده از وسایل نقلیه عمومی کم‌سروصداتر است که به ایجاد محیط شهری ساکت‌تر و پایدارتر کمک می‌کند.

فناوری و نوآوری در توسعه بناهای پایدار زیست‌محیطی شهری

کد خبر 720408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.