پیام اقتصادی دهلی به تهران؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهران و دهلی‌نو در مسیر رفع موانع همکاری» به سفر وزیر امور خارجه هند به تهران پرداخت و نوشت: «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند روز گذشته میهمان مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی بود. حضور او در تهران از آغاز مرحله جدیدی از مناسبات دوجانبه ایران و دهلی‌نو در عرصه‌های متعدد همکاری حکایت می‌کند. این سفر در حالی انجام شده است که فضای منطقه غرب آسیا و آب‌های دریای سرخ متأثر از جنگ ویرانگر غزه دوره‌ای از تنش و التهاب را سپری می‌کند. این مهم یکی از محورهای مهم گفت‌وگوهای مقام بلندپایه هند در تهران به شمار می‌رفت. حضور این مقام بلندپایه دیپلماتیک در تهران و گسترش رفت‌وآمد دیپلمات‌های ایران و هند نشان از جایگاه دو کشور در رویکردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی یکدیگر دارد. موقعیت ایران در سیاست خارجی هند بیش از همه بر اساس نقش این کشور در تأمین امنیت انرژی و اقتصاد در حال رشد هند و در ادامه، جست‌وجوی راهی برای دسترسی این کشور به بازارهای آسیای مرکزی و روسیه تعریف شده است. در همین راستا حضور هند در سازمان همکاری «شانگهای» و ائتلاف جهانی «بریکس» متناظر بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای تقویت پیوندهای اقتصادی با کشورهای عضو این مجموعه‌های چندجانبه، عامل اثرگذاری در مسیر تحقق اهداف تعیین شده جمهوری اسلامی بویژه در زمینه اقتصادی به‌شمار می‌رود.

پیام اقتصادی دهلی به تهران؟

روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه امروز خود با تیتر «افزایش فشار متحدان ایران برای توقف حمایت غرب از اسرائیل» نوشت: «اگر ایران و متحدانش به دنبال این بودند که هزینه جنگ غزه را برای اسرائیل و متحدانش در غرب بالا ببرند، حملات اخیر بریتانیا و آمریکا به حوثی‌ها نشان می‌دهد که آنها در این مسیر موفق بوده‌اند.»

این تحلیل را وبگاه BBC فارسی منتشر کرده و نوشت: حالا دیگر جنگ غزه، تنها یک درگیری نظامی محدود به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. نه تنها منافع غرب در کشورهایی مانند عراق و سوریه به چالش کشیده شده، بلکه بعد از مدت‌ها پای کشوری مانند بریتانیا نیز به حملات نظامی در خاورمیانه باز شده است. این در حالی است که جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌های جنگ غزه، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است. ایران و متحدانش امیدوارند که ناامنی در دریای سرخ و ادامه تنش به شرایطی بیانجامد که غرب ناچار شود جلوی ادامه حملات اسرائیل را در غزه بگیرد. این در واقع یکی از مهم‌ترین کارت‌های ایران و متحدانش در «محور مقاومت» محسوب می‌شود که حالا آن را بازی کرده است. دریای سرخ از نظر اقتصادی و سیاسی، اهمیتی خارق‌العاده برای اروپا و آمریکا دارد و در معادله هزینه-فایده این کشورها، ضررهای ناامنی جدی در این منطقه می‌تواند بر فواید پشتیبانی همه‌جانبه از اسرائیل بچربد.

پیام اقتصادی دهلی به تهران؟

روزنامه جوان در یادداشت سرمقاله امروز خود با تیتر «چاقی مفرط ۱۶ میلیون ایرانی با سیاست صدسال پیش!» نوشت: شناسایی ۱۶ میلیون ایرانی با «اضافه‌وزن بالا» در پویش ملی سلامت که وزارت بهداشت خبر داد، بهترین نشانه از رسوخ سیاست غلط یارانه‌های غذایی و نداشتن تفکر تغییر و نوآوری در دهه‌های طولانی است. ما نتوانسته‌ایم با جهانی که به سرعت تغییر می‌کند، تغییر کنیم. ۱۶ میلیون ایرانی با چاقی زیاد یعنی اگر آمار نوزادان و کودکان و جوانان را که چاقی در آنان معمول نیست، کم کنیم، بیشتر ایرانی‌ها چاق هستند. این اضافه‌وزن ابداً به معنای خوب غذا خوردن یا غذای خوب خوردن نیست، بلکه برعکس به‌معنای غذای بد و یارانه‌ای یعنی شکر و آرد سفید و روغن‌نباتی خوردن و متعاقب آن، بد غذا خوردن است. یک سیاست غلط در یک قرن یا بیشتر باقی مانده است و ما یارانه به چیزی می‌دهیم که قبلاً بلای جان نبود، اما در دهه‌های اخیر با تغییر سبک زندگی مردم، بلای جان آنان شده و ما همچنان با افتخار به اقلامی که مردم را از انتفاع می‌اندازد، یارانه می‌دهیم!

پیام اقتصادی دهلی به تهران؟

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «روسیاه دریای سرخ» را برگزید و نوشت: فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد یک موشک کروز ضد کشتی از یمن به سمت یک ناوشکن آمریکایی که در جنوب دریای سرخ فعال بود، شلیک شده است. طبق گزارش الجزیره، فرماندهی مرکزی آمریکا در پلتفرم «ایکس» مدعی شد یک جنگنده آمریکایی موشک کروز را که از منطقه تحت کنترل ارتش یمن به ناوشکن آمریکایی (یواس‌اس لابون) در سواحل استان حدیده در غرب یمن شلیک شده بود، ساقط کرد. سنتکام همچنین ادعا کرد حمله ارتش یمن در جنوب دریای سرخ خسارت و جراحتی در پی نداشته است. عبدالفتاح فاید، خبرنگار الجزیره در واشنگتن نیز هدف قرار دادن ناو آمریکایی را تحولی قابل توجه توصیف کرد و آن را به معنای گسترش درگیری در دریای سرخ، دریای عرب و تنگه باب‌المندب دانست.

فاید گفت: آنچه اتفاق افتاد نشان می‌دهد ارتش یمن تهدیدات خود را برای هدف قرار دادن «نیروهای دشمن» در خشکی و دریا اجرا می‌کند. این همان چیزی است که در بیانیه ارتش یمن پس از بمباران چند منطقه در یمن توسط آمریکا و انگلیس آمده بود. به بهانه پاسخ به حمله ارتش یمن به کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های به مقصد اراضی اشغالی در دریای سرخ و باب‌المندب، جمعه گذشته آمریکا و انگلیس در چارچوب ائتلاف جدید به ده‌ها شهر یمن حمله کردند. شبکه الجزیره روز گذشته اعلام کرد نیروهای انصارالله یک کشتی را که عازم اسرائیل بود با موشک هدف قرار دادند. کشتی M/V Gibraltar Eagle به درخواست توقف نیروهای یمنی توجه نکرده بود.

پیام اقتصادی دهلی به تهران؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد سیاه دندان» به موضوع قاچاق در حوزه دندانپزشکی و گسترش مواد تقلبی در بازار پرداخت و نوشت: قدرت مالی پایین بیماران در بازار خدمات دندان‌پزشکی سبب شده است بسیاری از کلینیک‌های دندان‌پزشکی غیراقتصادی باشند. بااین‌حال پزشکان و فعالان بازار تجهیزات پزشکی می‌گویند وجود مواد قاچاق و غیراستاندارد دندان‌پزشکی نه‌تنها هزینه بیشتری به بیماران ایرانی تحمیل کرده بلکه سلامت آنها را نیز نشانه گرفته است. در حالی که شاخص پوسیدگی دندان در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال‌توسعه سالانه رو به کاهش است، آمارها در کشور ما حاکی از آن است که پوسیدگی دندان نسبت به ۲۰ سال گذشته سه برابر شده است. یکی از علل عمده این مسئله تأثیر مستقیم و غیرمستقیم فقر اقتصادی بر سلامت دهان و دندان عنوان می‌شود.

نگاهی گذرا به تعرفه‌های دندان‌پزشکی و مقایسه آن با حداقل دستمزد در ایران نیز حاکی از توان مالی پایین بسیاری از شهروندان ایرانی برای برخورداری از خدمات دندان‌پزشکی است. در همین زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس پاییز امسال در گزارشی به این اظهارات مهر تأیید زده است؛ در این گزارش آمده که بر اساس نتایج آخرین پیمایش هزینه درآمد خانوار در سال ۱۴۰۰ در ایران، سهم خدمات دندان‌پزشکی از کل پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت در سطح کل جمعیت ۲۱.۱۴ درصد است. به این ترتیب پس از دارو که سهم ۳۱.۸۴ درصدی دارد، خدمات دندان‌پزشکی در رتبه دوم سهم از پرداخت از جیب قرار دارد. ضمن آنکه در سطح کل جمعیت و خانوارهای شهری، خدمات دندان‌پزشکی سبب بیشترین مواجهه با هزینه‌های کمرشکن سلامت بوده‌اند.

پیام اقتصادی دهلی به تهران؟

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام اقتصادی دهلی به تهران؟» به سفر وزیر امور خارجه هند به تهران پرداخت و نوشت: در بحبوحه تنش‏‏‏‌ها در منطقه خاورمیانه، وزیر خارجه هند به تهران سفر کرد و با ابراهیم رئیسی، رئیس‏‏‏‌جمهور و همتای ایرانی خود گفت‏‏‌وگو کرد. جنگ غزه، تنش دریایی در دریای سرخ، همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و عضویت ایران در دو سازمان شانگهای و بریکس چهار محور دیدار حسین امیرعبداللهیان و سوبرامانیام جایشانکار در باغ ملی تهران بود. اهمیت جنگ غزه آن‌هم برای مقامات دهلی نو به یک راهبرد مهم بازمی‌گردد و آن فعال کردن کریدور هند-عرب- اروپاست که بنادر هند را از طریق امارات، عربستان، اردن و اسرائیل به جنوب اروپا وصل می‌کند. بخش مهمی از این کریدور از اراضی اشغالی فلسطین عبور می‌کند که برای روابط هند و اسرائیل بسیار مهم و تعیین‌کننده است. از این رو نقش ایران در کنترل متحدانش در منطقه و همچنین نقش آن در منازعه اسرائیل-فلسطین برای مقامات دهلی نو قابل‌توجه است.

پیام اقتصادی دهلی به تهران؟

کد خبر 720373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.