وعده ساخت ۴۸ هزار واحد مسکونی، رویایی قابل باور

سهم کهگیلویه و بویراحمد از ساخت چهار میلیون مسکن وعده شده در دولت سیزدهم ۴۸ هزار واحد است و به گفته مسئولان اگر مشکل زمین یاسوج حل شود، قابل تحقق است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، در جامعه امروزی «داشتن یک سرپناه مهم است» جمله‌ای است که اغلب افراد آن را به زبان می‌آورند و بر آن تأکید دارند، خانواده‌هایی که دارای یک سقف بالای سر هستند، خیالشان انگار از ۵۰ درصد زندگی راحت است و ۵۰ درصد دیگر را هم به‌پای شغل و درآمد می‌گذارند، اما خانواده‌های فاقد خانه و منزل مسکونی انگار با مشکل بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نگران و مضطرب برای اتمام قرارداد اجاره منتظر موجی از فشار و استرس هستند.

با آنکه در کشور تاکید فراوانی بر امر ازدواج وجود دارد اما نداشتن یک سرپناه برای شروع یک زندگی و یا گرانی اجاره‌نشینی بسیاری از افراد را از ازدواج منصرف می‌کند.

عزم دولت برای مسکن‌سازی از دولت نهم و دهم با ایجاد طرح مسکن مهر نمود پیدا کرد و دولت به صورت جدی پا به عرصه رفع مشکل مسکن به‌ویژه برای قشر محروم و طبقات پایین جامعه کرد و با تمام انتقادات نسبت به این مسکن‌ها مصمم به ادامه آن بود و بانیان مسکن مهر از تعطیلی این پروژه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ابراز نگرانی کردند و گاه پا به وادی نقد این موضوع نیز می‌گذاشتند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم عزم دولتمردان برای دمیدن روحی تازه در کالبد زخمی مسکن جانی دوباره گرفت و وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال به یکی از موضوعات پرحرف و حدیث‌های دولت سیزدهم تبدیل شد.

استان کهگیلویه‌وبویراحمد در وعده ساخت یک میلیون مسکن در دولت سیزدهم سهم ۴۸ هزارتایی دارد و متقاضیان در برخی از مناطق استان نظیر شهر یاسوج مرکز استان همچنان به انتظار قد علم کردن دیوارهای آجری هستند، به گفته مسئولان استانی ساخت مسکن ملی در شهرهای مختلف با مشکل چندانی روبه‌رو نیست و در اغلب شهرها به جز شهر یاسوج نیاز اولیه ساخت مسکن یعنی زمین وجود دارد.

محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از مسکن ملی را ۴۸ هزار واحد می‌داند و می‌گوید: این تعداد واحد در مناطق شهری و روستایی استان قابل احداث هستند.

وی می‌افزاید: بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن ملی در مناطق شهری و روستایی استان در حال اجرا است که بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد سهم مناطق شهری و بیش از هفت هزار واحد نیز سهم مناطق روستایی است.

یاسوج پیشتاز در تعداد متقاضی و وامانده در تأمین زمین مسکن ملی

راستا بیش از ۵۰ درصد از متقاضیان مسکن ملی را مربوط به شهر یاسوج می‌داند و می‌گوید: این در حالی است که در این شهر برخلاف شهرهای دیگر استان با کمبود زمین مواجه هستیم.

وی علاوه بر کمبود زمین برای ساخت مسکن در شهر یاسوج، مشکل جدی دیگر را همکاری نکردن بانک عنوان می‌کند و می‌افزاید: ۷۰۰ واحد مسکن پیمانکاری و بیش از چهار هزار واحد مسکونی در طرح مسکن ملی به صورت خودمالکی در یاسوج در دست اجرا است، تعداد ثبت‌نام کنندگان اولیه برای دریافت مسکن در این استان ۶۰ هزار نفر است که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر تأیید نهایی شده‌اند و واجد شرایط هستند

وی افزود: ۱۴ هزار واحد آن با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۸۵ درصد در دست اجرا است.

افتتاح ۸۰۰ واحد مسکن ملی در دهه فجر سال‌جاری

راستا با بیان اینکه ۱۴ هزار واحد مسکن با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۸۵ درصدی در دست اجراست، ادامه می‌دهد: ۸۰۰ واحد مسکن نهضت ملی مسکن، بافت فرسوده و خودمالک در این استان هم‌زمان با دهه فجر به متقاضیان تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه روند ساخت ۹۲۹۱ واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن هدف‌گذاری شده است، اضافه می‌کند: هیچ متقاضی‌ای در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد از طرح ملی نهضت مسکن حذف نمی‌شود و در این زمینه جای نگرانی نیست و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان طرح، تمام متقاضیان تأیید نهایی شده صاحب مسکن می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت همکاری بانک‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله آب و فاضلاب، شرکت گاز، شرکت توزیع نیروی برق و مخابرات جز استان‌های برتر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم شد.

وعده ساخت ۴۸ هزار واحد مسکونی، رویایی قابل باور

سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این ارتباط می‌گوید: بیشترین متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان هستند که در تلاش برای تأمین زمین جهت ساخت مسکن این افراد هستیم.

وی با بیان اینکه در همه شهرستان‌ها عملیات احداث طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده و این پروژه در گچساران و کهگیلویه بدون هیچ مشکلی در حال اجرا است، می‌افزاید: بیست‌وهفتم تیر سال‌جاری کلنگ احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در منطقه سروک شهر یاسوج توسط وزیر مسکن راه و شهرسازی بر زمین زده شد.

اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد با گذشت شش ماه از کلنگ‌زنی این طرح به جز همان زمین کشاورزی که محیطی در آن برای نمایش کلنگ وزیر در آن مسطح شده بود اثری از ساخت‌وساز دیده نمی‌شود.

اختصاص ۱۰ هکتار زمین برای مسکن ملی شهر یاسوج

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر متقاضی مسکن در شهر یاسوج هستند، ادامه می‌دهد: چندین هکتار زمین در محدوده شهر یاسوج جهت احداث واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است که عملیات اجرایی در ۱۰ هکتار این اراضی آغاز می‌شود.

وعده ساخت ۴۸ هزار واحد مسکونی، رویایی قابل باور

وی با اشاره به اینکه با همکاری جهاد کشاورزی این مقدار از اراضی در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته، می‌گوید: در قسمت‌هایی از زمین آزمایشات انجام شده است و در صورتی که تأیید شود این اراضی درجه یک و دو برای کشت محصولات کشاورزی نیستند، تغییر کاربری انجام و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرند.

آرزوی خانه‌دار شدن همه متقاضیان در یاسوج محقق می‌شود

احمدزاده با بیان اینکه همه ۱۰ هزار متقاضی مسکن ملی در یاسوج صاحب خانه می‌شوند، تصریح می‌کند: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مسکن ملی عملکرد خوبی در کشور دارد.

زبیر موسوی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد هم با تاکید اینکه معارضات نهضت ملی مسکن حل می‌شود، می‌گوید: پروژه نهضت ملی مسکن در شهرستان‌ها به جز مناطق دارای مشکل تأمین زمین، فعال است که دو پروژه هزار و ۱۰ واحدی در دهدشت و ۲۸۸ و احدی در گچساران پیشرفت فیزیکی خوبی دارند.

وی با بیان اینکه پروژه ۲۸۸ واحدی نهضت ملی مسکن در دهه فجر تقدیم مردم شهرستان گچساران می‌شود، می‌گوید: در برخی از شهرستان‌ها مشکلاتی وجود دارد و جلساتی درباره خدمات‌دهی آب، برق و گاز در شهرستان‌های دارای مشکل برگزار شده است.

کد خبر 720347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.