تخلیه فاضلاب خانگی گرگان در مزارع و رودخانه‌ها / چه کسی پاسخگوست؟

پس از ممنوعیت تخلیه فاضلاب خانگی شهر گرگان در سایت پسماند آق‌قلا توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان، معلوم نیست سپتیک تانک‌ها، فاضلابی را که دست‌کم روزانه ۱۰ تانکر است،در کدام نقطه از شهر تخلیه می‌کنند؛ شرکت آب و فاضلاب هم که متولی این امر است، حاضر به پاسخگویی نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، موضوع تخلیه فاضلاب فضولات انسانی یا سپتیک‌تانک‌ها در شهرستان گرگان مشکلی قدیمی است که مانند زخمی کهنه بر پیکره شهر مانده و طبیعت تاوان آن را می‌دهد و شاید به همین خاطر است که تاکنون مسئولان به فکر درمان آن نیفتاده‌اند و به راه‌حل موقتی بسنده می‌کنند.

از اواخر دهه ۷۰ به مدت ۳۰ سال فاضلاب شهرستان گرگان در تپه هزارپیچ تخلیه می‌شد، این فضا به تدریج با توسعه شهر در جغرافیای شهری قرار گرفت و به گونه‌ای در مجاور استانداری گلستان واقع می‌شد، از این رو سال ۹۷ استاندار وقت ضمن اعلام ممنوعیت تخلیه فاضلاب در این منطقه، دستور تغییر مکان به سایت پسماند آق قلا را داد.

اگرچه در ابتدای امر این اتفاق به‌قدری خوش‌یمن به نظر می‌رسید که مسئولان استانی با ایجاد فضای سبز و دفع فاضلاب در زیر خاک برای آن جشن گرفتند اما در همان زمان هم برخی کارشناسان نسبت به تعیین جای سپتیک‌تانک‌ها انتقاد داشتند و معتقد بودند که باز هم پس از گذشت چند سال این موضوع تبدیل به معضلی جدید خواهد شد و حالا باگذشت پنج سال این مسئله خودنمایی می‌کند.

چندی پیش نیز مدیرکل محیط‌زیست گلستان با اعلام خبر تخلیه نامتعارف فاضلاب در استان خواستار همراهی دستگاه‌های متولی برای مقابله با مشکلات ناشی از این موضوع شد و پیگیری‌های خبرنگار ایمنا درباره این موضوع نشان داد که چند ماهی است که سپتیک‌تانک‌ها در سایت پسماند آق‌قلا تخلیه نمی‌شوند.

تخلیه فاضلاب خانگی گرگان در مزارع و رودخانه‌ها / چه کسی پاسخگوست؟

هیچ سپتاژی در سایت پسماند تخلیه نمی‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان در این ارتباط به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: تخلیه سپتاژهای خانگی یک معضل جدی استان است که درگذشته در تپه هزارپیچ گرگان حمل و دفن می‌شد و قرار شد با دستور استاندار وقت به مدت سه ماه به سایت پسماند آق‌قلا حمل شود اما این سه ماه به پنج سال تبدیل شد و سایت زباله آق‌قلا را به دریایی از سپتاژ تبدیل کرد.

حسن ملک‌شاهکویی ادامه می‌دهد: پس از اعلام موضوع به محیط‌زیست و مرکز بهداشت، مدت پنج ماه است که اجازه تخلیه سپتاژ در سایت پسماند آق‌قلا را به دلیل ایجاد مشکل برای سلامت کارکنان ندادیم.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فاضلاب خانگی شهر گرگان در کدام نقطه تخلیه می‌شود، می‌گوید: باید از دستگاه‌هایی دیگر جویا شوید، احتمالاً در زمین‌های کشاورزی یا در کنار رودخانه و جداول تخلیه می‌شود و باید محیط‌زیست و مرکز بهداشت در این موضوع ورود کنند.

تخلیه نامتعارف فاضلاب

مدیرکل محیط‌زیست گلستان ضمن تأیید تخلیه فاضلاب به‌صورت غیرمتعارف در استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: همکاران محیط‌زیست در صورت مشاهده، با این افراد برخورد قانونی می‌کنند.

محمدرضا کنعانی می‌افزاید: برخی افراد در مکان‌های غیرمتعارف همچون زمین کشاورزی به‌صورت غیرقانونی فاضلاب را تخلیه می‌کنند که تعدادی از آن‌ها توسط همکاران گشت و کنترل شناسایی و به مراجعه قضائی معرفی شدند.

وی با اطمینان از تخلیه سپتاژ فاضلاب شهر گرگان در مرکز تخصصی پسماند در آق‌قلا، می‌افزاید: تاکنون تخلیه فاضلاب در این مکان انجام می‌شد و از تخلیه آن در نقطه دیگر اطلاعی ندارم.

کنعانی با اشاره به اینکه محیط‌زیست ناظر است و متولی مدیریت سپتاژ نیست، ادامه داد: مسئولیت این موضوع با شرکت آب و فاضلاب استان است.

وی با تأکید بر اینکه تصمیمی در استان مبنی بر تحویل ندادن فاضلاب در سایت پسماند آق‌قلا نداریم، تصریح کرد: چنانچه تخلیه در آق‌قلا صورت نگیرد به‌صورت غیراصولی همچون بسیاری از شهرهای دیگر استان در مکان‌های نامتعارف تخلیه می‌شود که این خود یک چالش است.

مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان گفت: میانگین تخلیه فاضلاب در کشور ۵۲ و میانگین تصفیه فاضلاب شهری در استان گلستان ۲۰ است، باقی فاضلاب نیز به‌صورت غیراصولی دفع می‌شود.

کنعانی افزود: چنانچه ماشین‌های فاضلاب‌کش به‌صورت غیرقانونی کار تخلیه انجام دهند با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

تخلیه فاضلاب خانگی گرگان در مزارع و رودخانه‌ها / چه کسی پاسخگوست؟

آب و فاضلاب سکوت کرد

باتوجه به نقش مهم آب و فاضلاب گلستان در مدیریت این مشکل، خبرنگار ایمنا به‌رغم تلاش‌های مکرر با روابط‌عمومی و مدیرعامل شرکت آبفا موفق به دریافت پاسخی نشد.

متأسفانه، موضوع تخلیه فاضلاب خانگی در مزارع کشاورزی و رودخانه‌ها تنها مشکل شهر گرگان نیست و در شمال کشور این مسئله به چالش جدی تبدیل شده چراکه چندی پیش نیز سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این ارتباط به رسانه‌ها گفته بود: «۴۸ هزار هکتار از زمین‌های زراعی با آب‌های نامتعارف کشت می‌شود»

تخلیه فاضلاب تهدیدی برای آب و خاک منطقه

یک کارشناس ارشد آب و خاک نیز در این‌باره، می‌گوید: تخلیه فاضلاب‌های خام تصفیه نشده و فاضلاب‌های نیمه‌تصفیه شده در اراضی زراعی خاک این منطقه را به صورت نگران‌کننده‌ای تهدید می‌کند.

جعفر گلدسته معتقد است: فاضلاب‌های تصفیه نشده دارای مقادیر زیادی فلزات سنگین و مواد شیمیایی قوی هستند که تخلیه آن در اراضی موجب از بین رفتن خواص طبیعی خاک و در نهایت نابودی آن و عدم امکان کشت و زرع در منطقه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ۹۹ درصد حجم فاضلاب آب و یک دهم درصد آن مواد زائدی است که می‌تواند مضرات زیست محیطی و نیز خطرات جبران ناپذیری برای سلامت مردم داشته باشد، آبیاری محصولات با فاضلاب خلاف قانون است.

کد خبر 720212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.