پروژه ۵۴ ساله فاز پنج عمار یاسر دهه فجر افتتاح می‌شود

شهردار قم گفت: پروژه فاز پنج عمار یاسر که بیش از ۵۴ سال قدمت داشت این روزها به مراحل پایانی رسیده و دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان‌ نژاد شامگاه _یکشنبه، بیست‌وچهارم دی_ در جلسه هم‌اندیشی شهردار قم با هنرمندان منتخب شهر که در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی این جلسات جهاد تبیینی است که مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید دارند.

وی افزود: اگر اتفاقات انجام شده به سمع و نظرات گروه‌های مختلف نرسد، امکان دارد سوءتفاهم‌هایی به وجود آید.

شهردار قم با اشاره به اینکه شهر یک موجود زنده است، مطرح کرد: این موجود زنده تنها دارای یک کالبد نیست، بلکه روح شهر اهمیت بسیاری دارد و هنرمندان در تقویت روح شهر می‌توانند کمک بسیاری داشته باشند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴، قم برنامه جامع مصوب شده نداشت، عنوان کرد: با مشورت اساتید دانشگاه و حوزه برنامه ۵ ساله‌ای برای شهر قم تدوین شد.

رفع معضلات زیرساختی شهر قم

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی در قم، زیرساخت‌های شهری بودند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل برنامه ۵ ساله نخست شهرداری بیش‌تر در عرصه سخت افزاری بوده است.

شهردار قم با بیان اینکه در محورهای مختلف شهری ۳۵ تقاطع برای شهر برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: برنامه دوم شهرداری قم از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه بیش‌تر مسائل در برنامه دوم نرم افزاری است، یادآور شد: در برنامه سوم تا سال ۱۴۰۹ تمام برنامه‌ها نرم افزاری خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۲ تقاطع غیر همسطح در شهر قم اجرا شده است، ابراز کرد: تکمیل ۵ محور شهری و ۳۵ تقاطع غیر همسطح موجب حل بسیاری از معضلات ترافیکی خواهد شد.

پروژه‌ای با قدمت نیم قرن

شهردار قم با اشاره به اینکه برخی از این خیابان‌ها بیش از ۵۴ سال جزو طرح‌های قم بوده است، بیان کرد: تلاش داریم فاز ۵ عمار یاسر را تا یک ماه آینده و ایام بیست‌ودوم بهمن تکمیل کنیم.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تمام چارچوب‌های یک کلان‌شهر در قم وجود دارد، اظهار داشت: محورهای مختلف شهری مانند انگشتان یک دست در ابعاد مختلف رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴، عمر ناوگان اتوبوس‌رانی شهر ۱۲ سال بود، عنوان کرد: با تلاش‌های انجام شده توانستیم عمر ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم را به ۲ سال برسانیم.

شهردار قم با بیان اینکه سجایای بسیاری در شهر قم وجود دارد، مطرح کرد: در شهر قم، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و … وجود دارند.

نقش هنرمندان در عرصه سیما و منظر شهری

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در عرصه سیما و منظر با مشکلاتی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در عرصه نرم‌افزاری گام‌های بسیار حساسی را خواهیم داشت که باید از ظرفیت هنرمندان در این عرصه بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه در عرصه فرهنگی اتفاقات مطلوبی در شهر قم افتاده است، تصریح کرد: شهرداری در میدان حضور دارد و گاهی در فاصله یک روز در میان شهادت و میلاد، چهره شهر را تغییر خواهد داد.

شهردار قم با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بیش از ۳۷۲ وظیفه دارند، یادآور شد: امروزه در کشور هنوز مدیریت واحد شهری نداریم و مشخص نیست فرمانده اصلی شهر در عرصه اجرایی چه کسی است.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه برای زمین شهری حدود ۱۷ کمیسیون تصمیم‌گیر هستند، ابراز کرد: شهرداری وظیفه اداره شهر و راه و شهرسازی وظیفه ساخت شهر را بر عهده دارد، اما امروز مباحث عمرانی نیز توسط شهرداری انجام می‌شود.

شهرداری از جنس مردم است

وی با اشاره به اینکه شهر از طریق عوارض اداره می‌شود، بیان کرد: هزینه اداره شهر از جیب مردم پرداخت می‌شود در نتیجه هزینه‌کرد در شهرداری حساسیت بسیاری دارد.

شهردار قم با بیان اینکه باید با مشارکت مردم، شهر را اداره کرد، اظهار داشت: اقدامات شهرداری در سفره‌های مردم مؤثر است، چراکه شهرداری‌ها از جنس مردم هستند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه حساسیت در شهرداری بسیار است، مطرح کرد: تشکیلات شهرداری امروز منسجم و هماهنگ با مدیریت استان است و این موضوع منجر به ایجاد آرامش در شهر خواهد شد.

زیرگذر امام موسی صدر اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در شهر فعال است، عنوان کرد: در سال آینده آغاز پروژه تونل امام موسی صدر را خواهیم داشت که مشکلات ترافیکی خیابان اراک را رفع خواهد کرد.

شهردار قم با اشاره به اینکه متروی قم به طول ۶ کیلومتر کاملاً آماده شده است، خاطرنشان کرد: مسئولیت تهیه واگن با وزارت کشور است و ما امروز برای راه‌اندازی متروی قم تنها مشکل تأمین واگن داریم.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری برای استفاده از واگن‌های متروی مشهد انجام شده است، تصریح کرد: برای سال آینده دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای احداث فاز دوم متروی قم اختصاص داده شده است.

کد خبر 720088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 6
    با اجرای پروژه ی عمار یاسر،میخواهند خیابانهای اطراف حرم(معلم وصفاییه)را به پیاده راه تبدیل کنند.با این کار ارتباط بین مناطق شهری آنسوی رودخانه و این طرف قطع میشود.مردم چگونه رفت وآمد کنند؟
  • ا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 0
    دست شما درد نکنه شهردار محترم
  • ناشناس IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    2 0
    با سلام خستنه نباشید به شهردار محترم وکاردان ونیروی محترم وخدوم شهرداری قم . خدا قوت وخستنه نباشید . خواهشمند است نسبت به بزرگ سازی محوطه حرم مطهر وحذف روگذر عمار یاسر که کلیه ماشینها از زیر گذر می توانند تردد کنند . اقدام لازمه را مبذول فرمایید . با توسعه حرم مطهر وزیباسازی ونوسازی اطراف حرم بی بی معصومه می توان قم را به شهر زیارتی وسیاحتی تبدیل کرد . خداوند خیر وجزای نیک به شما ارزانی بدار ودعای خیر بی بی بهمراه شما ست .
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 2
    فقط توروخدا مثل تهران محله هاروازبین نبریدالبته ماشرمنده شهردار محترم قم هستیم وبخاطرخیلی کارهای اساسی وزیباتشکرفراوان میکنیم ولی حواسشون باشه بعضی از طرح‌هاکه ارائه میکنندبرای جیب خودشونه نه مردم یادمه سالهاپیش دریزدهم می‌خواستن پروژه های زیادی پیاده کنندکه بافت شهر ی روازبین ببرندکه عقلازودمتوجه شدندوجلوگیری کردند
  • امیر علی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 0
    درود به شرفت اقای سقاییان تنها کسی که میتون قم به یه کلانشهر مدرن تبدیل کن همین اقا هست
  • tbryzyamyr900@gmail.com IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    2 0
    درود به شهردار قم....