سرمایه‌گذاری تنها راه شهرداری‌ها برای درآمدزایی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی به لزوم حرکت شهرداری‌ها به سمت درآمدزایی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی استانداری مرکزی، علی‌اکبر اسدی در صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک اظهارکرد: صرف اینکه شهرداری‌ها به سهم ارزش افزوده و عوارض آلایندگی اکتفا کنند اتفاقی نخواهد افتاد و تنها راهِ پیشِ روی شهرداری برای درآمدزایی، سرمایه‌گذاری است که نمونه‌های موفق آن در برخی شهرها اجرا شده است.

وی افزود: شورای شهر و شهرداری اراک باید حداقل پنج پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری تعریف کنند و ما نیز در حوزه اجرایی استان رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران را دنبال خواهیم کرد که لازمه آن تشکیل شورای سرمایه‌گذاری به ریاست استاندار و با حضور دستگاه‌های مربوطه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در زمینه جذب نیرو در شهرداری‌ها تصریح کرد: سال‌هاست با مشکل جذب نیرو مواجه هستیم و موانعی وجود دارد ولی با این حال در تلاش هستیم تا برای جذب نیروی متخصص در شهرداری‌های استان ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر برگزاری جلسات کارشناسی در بین حوزه اجرایی و مجموعه مدیریت شهری، گفت: فرصت دولت و شورا تا پایان این دوره مسئولیتی محدود است و برای اثربخشی فعالیت‌ها باید بر اساس اولویت بر روی اجرای چند پروژه مشخص تمرکز داشته باشیم.

شوراها و نهادهای حاکمیتی باید به توانمندی هم باور پیدا کنند

امیر هادی فرماندار شهرستان اراک هم با اشاره به اینکه تعاملات خوبی مابین فرمانداری، شورا و شهرداری برقرار است، گفت: باید یک آسیب شناسی از رابطه مجموعه نهادهای حاکمیتی و شورا انجام دهیم و به توانمندی‌های هم باور پیدا کنیم.

وی افزود: امروز شهرداری اراک به یک دوره ثبات رسیده و ما به عنوان نهاد حاکمیت به توانمندی مجموعه مدیریت شهری باور داریم لذا باید برای عبور از شرایطی که نتیجه سال‌ها عدم ثبات در حوزه مدیریت شهری است بیرون بیاییم.

هادی تاکید کرد: ساماندهی بازار اراک، توسعه آرامستان و بحث میدان میوه و تره‌بار و بازآفرینی شهری از طرح‌های هستند که نیازمند نگاه عملیاتی و مسئله‌محور است.

سرمایه‌گذاری درآمد شهرداری‌ها را متحول می‌کند

محمود مرادی مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری مرکزی هم با بیان اینکه امسال کل بودجه شهرداری‌های استان مرکزی هشت همت است‌، اظهار کرد: اساساً عمده مسائل در حوزه مدیریت شهری مالی است و باید با یک کار کارشناسی و افزایش درآمدها از مرز بودجه حداقلی عبور کنیم.

وی مولدسازی و سرمایه‌گذاری را راهکار اصلی افزایش درآمد شهرداری‌ها برشمرد واظهار کرد: حرکت در این مسیر می‌تواند بخشی از فشارها را کم کند و شرایط درآمدی شهرداری را متحول کند.

مرادی اضافه کرد: در سال جاری از مجموع دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده پرداخت شده به شهرداری‌ها، حدود یک هزار میلیارد تومان سهم شهرداری اراک بوده، همچنین از ۸۰ میلیارد عوارض آلایندگی پرداخت شده ۷۰ میلیارد تومان سهم شهرداری اراک است.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه دولت بسته‌های تشویقی خوبی را برای بازآفرینی شهری تعریف کرده است، تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های این حوزه استفاده شود البته بازآفرینی صرفاً کالبدی نیست و باید بر روی قابلیت‌های اجتماعی مناطق هدف نیز کار کنیم.

وی با اشاره به مشکلات شهرداری‌ها در حوزه نیروی انسانی متخصص، افزود: امسال مجوز جذب ۱۲۰ نیرو برای شهرداری‌های استان اخذ شده که ۸۰ نفر سهم شهرداری اراک است.

حامد آزاد مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی هم با بیان اینکه ۱۹ مورد از مسائل در بین راه و شهرسازی و شهرداری احصا شده و قابل حل است، افزود: حل و فصل این چالش‌ها اراده‌ای نیاز دارد تا این کار در جلسات کارشناسی دنبال شود.

علیرضا محمودی شهردار اراک نیز در این نشست اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان با مجموعه مدیریت شهری بسیار هماهنگ هستند و نیاز داریم این همراهی به سطح سایر دستگاه‌ها نیز تسری پیدا کند.

کد خبر 720024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.