۳۵ درصد جرایم فضای مجازی کلاهبرداری است / برای شکایت از کلاهبرداری‌های اینترنتی چه کنیم؟

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: ۳۵ درصد از کل جرایم در فضای مجازی را کلاهبرداری در این فضا تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی اظهار کرد: خوش‌بینی و اعتماد بی‌جا و بدون پایه و اساس، آسیب‌پذیر شدن افراد در فضای مجازی را در پی دارد و همین موضوع نیز دلیل اصلی رشد فزاینده کلاهبرداری‌ها در این فضا به شمار می‌رود.

وی افزود: بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا نشان می‌دهد ۳۵ درصد از کل جرایم فضای مجازی کلاهبرداری است و با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، کلاهبرداری با شگرد رزرو تورهای گردشگری یا فروش ارزان قیمت لباس افزایش می‌یابد که در این خصوص به شهروندان توصیه می‌کنیم از پرداخت هرگونه وجهی قبل از دریافت کالا یا خدمات خودداری کنند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان عنوان کرد: گاهی با پرونده‌هایی مواجه می‌شویم که فرد برای خرید خودرو به یکی از سایت‌های واسطه‌گر مراجعه می‌کند، پس از مشاهده آگهی فروش یک خودرو با صاحب آگهی تماس می‌گیرد و بدون اینکه خودرو را ببیند یا از کیفیت آن اطلاع پیدا کرده باشد، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت می‌کند و سپس متوجه می‌شود که از او کلاهبرداری شده است.

سرهنگ مرتضوی عنوان کرد: بسیاری از سایت‌های واسطه‌گر و کانال‌ها و صفحات مجازی فروش اجناس که در فضای مجازی راه‌اندازی شده است، فروشگاه مجازی محسوب نمی‌شوند، چراکه فروشگاه مجازی تعریف خود را دارد و شهروندان باید بدانند که فروشگاه مجازی وبگاه با پروتکل https//: و دارای نماد اعتماد الکترونیکی است که با کلیک روی آن ، پنجره‌ای باز می‌شود و تمام اطلاعات و مشخصات آن فروشگاه را می‌توانند مشاهده کنند یا فروشگاه نماد کسب و کار اینترنتی دارد که می‌توانند مطمئن شوند کالا را از یک فروشگاه معتبر دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیشتر صفحات همسریابی که در فضای مجازی راه‌اندازی شده است، از ریشه ماهیت مجرمانه و کلاهبرداری دارد و توصیه می‌کنیم افراد مجرد از مراجعه به این سایت‌ها خودداری کنند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان افزود: بیشتر افرادی که از این سایت‌ها استفاده کرده‌اند، نه تنها دچار آسیب روحی و روانی شدند بلکه بدون اینکه هیچ شناختی از طرف مقابل داشته باشند تمام اطلاعات محرمانه و خصوصی خود را در اختیار او قرار داده‌اند و همین موضوع باعث سودجویی از آنها شده است.

سرهنگ مرتضوی گفت: شهروندان برای اینکه زودتر به نتیجه برسند و جلوی آسیب‌پذیری سایر شهروندان را بگیرند، موضوع جرمی که برای آنها رخ داده است را با تمام جزئیات از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری اعلام یا در بخش ارتباطات مردمی وبگاه پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.gov.ir درج کنند و مطمئن باشند که کارشناسان پلیس به موضوع رسیدگی می‌کنند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان آسیب‌دیده در فضای مجازی علاوه بر اقدامات اشاره شده می‌توانند با مراجعه به درگاه مجازی دستگاه قضائی شکایتی را تنظیم و از آن طریق نیز پرونده خود را پیگیری کنند.

کد خبر 719997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.