شباهت‌های میان‌رشته‌ای در کتاب «فوتبال و شطرنج»

شطرنج خانگی است و فوتبال میدانی؛ این دو شباهت‌هایی دارند که شاید برای بسیاری از ما جالب، جذاب و شنیدنی باشد؛ در ادامه بیشتر درباره این موضوع می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شماری از رشته‌های ورزشی در دنیای ورزش وجود دارد که نیازی به میدان رقابت و زیربنای ورزشی خاصی ندارد و تنها نیازمند خلاقیت، تفکر و دقت است.

شطرنج از جمله ورزش‌های متفکرانه و خانگی است که حتی می‌تواند به یک گفت‌وگوی عمومی و گفتمان‌ساز بین خانواده‌ها تبدیل شود، اما بعضی کلیشه‌های رایج و متداول درباره شطرنج وجود دارد؛ مثل اینکه ورزشی است فکری مبتنی بر محاسبه و پیش‌بینی محض که در ظاهر هیجان چندانی ندارد، همین کلیشه‌ها به شکل دیگری درباره فوتبال وجود دارد، مبنی بر اینکه این ورزش صرفاً تحرک و جنب‌وجوش است.

ورزشکارانی که مهارت‌های بدنی یا استعداد خاصی دارند در فوتبال موفق هستند و محاسبه و پیچیدگی خاصی در آن وجود ندارد. «آدام ولز» در کتاب «فوتبال و شطرنج» که با ترجمه ر رضا شجیع و نینا همتی‌زاده منتشر کرده است، این کلیشه‌ها را به شدت به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد این دو ورزش که در ظاهر شباهت چندانی به هم ندارند، چقدر دنیای مشابهی دارند؛ با معرفی این کتاب همراه ما باشید.

پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی

اگر فوتبالیست هستید و دوست دارید اصول ارتباط بین مهره‌ها، اهمیت تسلط بر میانه میدان، گسترش تیم در زمین حریف حین ضد حمله، استراتژی دفاعی و هجومی و بسیاری مسائل دیگر را از زاویه‌ای به‌جز فوتبال یاد بگیرید، بد نیست سراغ شطرنج بیایید تا شما را به یک فوتبالیست خاص و خوش‌فکر تبدیل کند.

شباهت‌های میان رشته‌ای در کتاب «فوتبال و شطرنج»

همین‌طور اگر اهل شطرنج هستید، بد نیست برای آنکه از زاویه تازه‌ای اهمیت تحرک خوب در میدان، جایگیری و پوشش، توجه به حرکات حریف و تغییر آرایش بر مبنای آن را تجربه کنید، بد نیست فوتبال را دست‌کم نگیرید و فکر نکنید با ورزشی طرف هستید که یک‌سره تحرک است.

بسیاری از بزرگ‌ترین مربیان فوتبال در دنیا اهل شطرنج بودند و در این رشته تبحر داشتند؛ چون فوتبال ورزشی است که در آن مهره‌چینی، استفاده از فضا، فضاسازی یک مهره برای سایرین و بسیاری مسائل دیگر مهم است و شطرنج تمرین خوبی برای این موضوعات است. حالا شاید با شباهت‌ها و کارکردهای متقابل این دو رشته برای هم بیشتر آشنا شده باشید.

غوغایی در سکوت و تفکری در غوغا

اگر فکر می‌کنید شطرنج بی‌هیجان است، به دلیل آن است که تاکنون تجربه‌اش نکرده‌اید یا تجربه درستی از آن نداشته‌اید. شاید چهره یک شطرنج‌باز خیلی آرام به‌نظر برسد، اما در پس نگاه عمیق او غوغایی است. همان‌طور که تفکری پشت فوتبال، ورای غوغایی که دارد خوابیده است.

در بازی پرهیجان و پرتحرک فوتبال نمی‌توان با تکیه بر مهارت فردی بازیکنان بهتر، تیمی که ضعیف‌تر است، اما هماهنگی دارد را شکست داد. این کتاب نشان می‌دهد هر دو ورزش در تاکتیک‌ها و شکل اجرای بسیاری از نکات شباهت‌های زیادی دارند، هر دو پیچیده، جذاب، پر از احتمالات، با نتایجی غیرقابل پیش‌بینی هستند. فوتبال مملو از طراحی اما خلاقیت و غریزه و در لحظه است.

شطرنج هم از محاسبه و استراتژی پر است، اما این محاسبه‌ها برای موفقیت کافی نیست و در سیاری از لحظات غریزه و خلاقیت می‌تواند گره‌گشا باشد. با مطالعه این کتاب جذاب و جدید، می‌توانید با هر دو ورزش از زاویه تازه‌ای آشنا شوید و هر کدام را بیشتر دوست داشته باشید.

کتاب «فوتبال و شطرنج» در ۱۵۲ صفحه توسط نشر ثالث منتشر شده است.

کد خبر 719959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.