افزایش ۲.۵ برابری صادرات نفت / جمع‌آوری گازهای مشعل تا پایان سال ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش ۲.۵ برابری صادرات گفت: با اجرای پنج میلیارد دلار پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴، تمام گازهای مشعل و همراه جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، محسن امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم دی_ در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه ملی نفت اهواز اظهار کرد: با شروع به کار دولت سیزدهم یک رویکرد مهم مدنظر بود و از شرکت نفت خواسته شد تا پس از یک دوره رکود، رشد تولید محقق و به سرمایه‌گذاری و توسعه میادین به ویژه میادین مشترک توجه شود.

وی با بیان اینکه لازم است بازارهای جدیدی کشف شود، افزود: هنگام تحویل دوره حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت، اما با تلاش حوزه صنعت نفت بخشی از این کسری بودجه جبران شد، با این حال حوزه صنعت نفت باید رشد تولید و درآمدزایی داشته باشد تا رشد اقتصادی را رقم بزند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تلاش برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز خاطرنشان کرد: باید با وارد کردن شرکت‌های دانش‌بنیان، زنجیره ارزش و زیست‌بوم فناوری در خوزستان و استان‌های همجوار تکمیل شود.

خجسته‌مهر ادامه داد: هنگام تحویل دولت، تولید نفت روزانه دو میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در روز بود با تلاشی که انجام شده به بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده که نشان‌دهنده افزایش صادرات است؛ چراکه افزایش تولید به صادرات اختصاص یافته و بالغ بر ۹۰ درصد این افزایش تولید و صادرات معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه مربوط به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

وی با اشاره به صادرات صددرصدی نفت‌های مازاد بر نیاز داخل ادامه داد: امروز برای فروش نفت بازار و مقصدهای جدیدی کشف شده و روش‌های مختلف انتقال منابع را به دست آورده‌ایم که نشان از یک دولت جهادی و انقلابی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: تفاوت دولت‌ها در رویکردها است و این مهم است که می‌تواند کشور را به اعتلا برساند، با حمایت دولت توانستیم اولین مأموریت خود را با موفقیت انجام دهیم با این حال تا پایان سال به دنبال افزایش تولید هستیم.

خجسته‌مهر ادامه داد: از ابتدای دولت تاکنون حدود چهار میلیارد دلار قرارداد امضا یا عملیات اجرای پنج میدان انجام شده که سه میدان آن مشترک است و تا پایان سال نیز قراردادهای بسیار بزرگ و مهم در به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به انجام بیش از ۲.۵ برابری صادرات نفت، تاکید کرد: از ابتدای دولت تاکنون در حوزه وزارت با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۷۰۰ شرکت رسیده و جمع‌آوری گازهای مشعل و همراه نفت همواره مورد توجه بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ظرفیت گازهایی که همراه نفت از چاه بیرون می‌آید، اضافه کرد: اگر بخواهیم این گازها سوزانده نشود، می‌توانیم چهار میلیون بشکه نفت را پشتیبانی کنیم و در این صورت است که گازهای همراه جمع‌آوری می‌شوند.

خجسته‌مهر با اشاره به جمع‌آوری ۷۵ میلیون فوت مکعب گاز همراه گفت: پنج طرح بزرگ را در شرکت ملی نفت در دست اقدام داریم که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، مهم‌ترین آن‌ها بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون است و در غرب کاورن، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ فاز اول آن به بهره‌برداری و فاز دوم آن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: ان‌جی‌ال ظرفیت جمع‌آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز دارد، علاوه بر آن جی ال ۳۱۰۰ نیز در غرب کشور و استان ایلام تا پایان سال فعالیت اجرایی آن به پایان خواهد رسید که ۲۳۰ میلیون فوت مکعب را جمع‌آوری می‌کند و در مجموع برای جمع‌آوری گازهای همراه پنج میلیارد دلار پروژه داریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ کل گازهای همراه جمع‌آوری خواهد شد و درآمدی سالانه دو میلیارد دلار ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری و نفت و گاز اروندان در حوزه تولید بار اول در مجموع حدود ۲,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه است که قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومان آن منعقد شده و سایر اعتبارات در حال طی فرایند است.

خجسته‌مهر اضافه کرد: این به معنی حمایت از توان داخل است، علاوه بر آن حدود ۳۰ میلیون یورو پروژه‌های حوزه پتروشیمی و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز پروژه در حال اجرا با مؤسسات پژوهشی داریم که مربوط به استان خوزستان است.

کد خبر 719901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.