چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهدافمان برسیم؟
چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهدافمان برسیم؟

هدف گذاری اولین قدم برای رسیدن به اهداف است که در نتیجه تمرکز شما را بیشتر و راه رسیدن به اهداف را مشخص می کند.

هدف گذاری در واقع مسیر آینده را برای شما مشخص و روشن می کند و از گمراهی جلوگیری می کند، با هدف گذاری در رسیدن به اهداف مدنظر خود مطمئن تر می شوید و شک و تردید شما به طور کامل در زمینه تصمیم گیری از بین می رود، اما در کل موضوع مهم آقای پیشرفت که قرار است در مورد آن صحبت کنیم این است که چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهدافمان برسیم؟

از آن جایی که هدف گذاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، پس با داشتن هدف گذاری، برای پیشرفت در کار و زندگی خود می توانید معیارهای واضح و روشن مشخص کنید.

مراحل برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف

هدف گذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مهم ترین قدم برای بررسی و آگاهی از وضعیت اهداف و مراحل آن می باشد که شامل موارد زیر می شود:

  • تهیه لیست برای اهداف نهایی
  • اولویت بندی اهداف
  • تعیین بازه زمانی مشخص برای رسیدن به اهداف
  • نوشتن اهداف
  • نوشتن کارهای لازمه برای رسیدن اهداف
  • تعیین بازه زمانی دقیق برای انجام مراحل
  • برنامه ریزی برای کارهای لازمه
  • بررسی روند پیشرفت

مراحل رسیدن به اهداف

خود باوری و ایمان داشتن

همان طور که می دانید داشتن خودباوری، کلید موفقیت در رسیدن به اهدافتان می باشد و سنگ بنای شروع هر کار و هدفی است و داشتن ایمان در رسیدن به خواسته ها می تواند این عزم و اراده در رسیدن به آنها را در شما ایجاد کند.

مراحل رسیدن به اهداف

داشتن برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف می تواند تمام مراحل رسیدن به هدف شما را مشخص کند و شما را با مسیری که باید برای رسیدن به هدف خود طی می کنید و کارهای لازمه را روشن کند.

چگونه هدف گذاری کنیم

داشتن علت و خواسته واضح هنگام تعیین هدف

این بسیار مهم است که هدف شما بر پایه چه خواسته ای تعیین می شود و علت انتخاب آن چیست، با مجسم کردن جزئیات کامل اهداف در سبک زندگی و احساسات خود، مشخص می کند که هدف شما کوتاه مدت است یا بلند مدت و ذهنتان با قاطعیت بیشتری برای رسیدن به نتیجه دلخواه فکر و فعالیت می کند.

تلاش برای رسیدن به اهداف

مهم ترین نکته برای رسیدن به اهداف، تلاش کردن است و مسلماً بدون تلاش به آن نتیجه دلخواه خود نمی رسید، با تلاش مکرر، تعهد و مسئولیت کار خود را عهده دار می شوید، همچنین با داشتن شخصی مانند مربی که مجبور می شوید برای کم کاری و تنبلی های خود، پاسخگو آن باشید، احتمال رسیدن به موفقیت را بیشتر می کند و با خلاقیت و تعهد بالا برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید.

تعیین اهداف کوتاه مدت

یکی از کارهای پیشروی در رسیدن به اهداف، تعیین اهداف کوتاه مدت است، چرا که با داشتن اهداف کوتاه مدت می توانید پیشرفت در مسیر را ارزیابی کنید و کنترل بیشتری برای دستیابی به اهداف خود داشته باشید، در واقع با داشتن اهداف کوتاه مدت می توانید متوجه تغییرات ایجاد شده در کسب و کار، زندگی و… خود بشوید.

مشورت و کمک گرفتن از افراد با تجربه و با طرز فکر مشابه شما

صحبت و مشورت با افراد با تجربه و کسانی که افکار و اهداف مشابه شما دارند، می تواند انگیزه و اشتیاق کافی را در شما برای رسیدن به اهدافتان ایجاد کند و با اطلاعات کامل تر برای رسیدن به اهدافتان اقدام کنید.

نوشتن اهداف

شاید کار راحتی به نظر برسد اما نوشتن اهداف می تواند با ایجاد وسواس فکری، شما را در رسیدن به آنها مصمم‌تر کند و عزم و اراده را در شما ایجاد کند.

مدیریت زمان برای رسیدن به هدف

زمان مهم ترین سرمایه برای رسیدن به اهداف و با داشتن برنامه مدیریت زمانی، می توانید اکثر وقت خود در روز را برای رسیدن به خواسته و هدف خود بگذارید.

قرار دادن پاداش برای خود

قطعاً با در نظر گرفتن و قرار دادن پاداش برای خود انگیزه و تلاش شما برای رسیدن به اهدافتان را بیشتر می کند و کار بسیار مؤثری می باشد.

آقای پیشرفت

علت شکست در هدف گذاری

بسیاری از کارآفرینان، صاحبان کسب و کار، رهبران، مدیران و… که تمرکز به روی کار و هدف خود دارند، با شکست روبه رو می شوند و اطلاعات کافی برای رسیدن به اهداف خود ندارند که علل آن شامل موارد زیر می شود:

  1. تعارض بین هویت و هدف مورد نظر باشد
  2. به جای اهداف یک سری اقدامات تعیین کنید
  3. خارج از حیطه کنترل شخصی هدف گذاری کنید
  4. روی چیزهایی که نمی‌خواهید تمرکز کنید
  5. برای تغییر دیگران هدف گذاری کنید
  6. اهداف کلی در هدف گذاری داشته باشید
  7. به کامل بودن تمایل داشته باشید
  8. واقع گرا نباشید

هدف گذاری، برنامه ریزی و مراحل آن ممکن است کار بسیار راحتی به نظر برسد اما اجرا و عمل به آنها کاری است که هر کسی از عهده آن برنمی آید و محقق شدن اهداف نیاز به عزم، اراده و تلاش های فراوان دارد و با رعایت و انجام موارد گفته شده قطعاً راه رسیدن به خواسته ها آسان تر می شود.

کد خبر 719858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.