۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
روز جهانی سزارین + تاریخچه

روز جهانی سزارین مناسبتی برای بزرگداشت تکامل شیوه‌های زایمان و قدردانی از نوآوری‌های پزشکی برای نجات جان میلیون‌ها مادر و نوزاد در معرض خطر است که ۱۴ ژانویه هر سال برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از آغاز تاریخ بشر، زایمان تجربه‌ای معنادار اما گاهی خطرناک برای زنان و نوزادان آن‌ها بوده است. در دوران باستان، میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از امروز بوده است که سزارین عامل این کاهش است.

سزارین روشی است که در آن نوزاد به جای زایمان طبیعی، با ایجاد یک برش در شکم از رحم مادر خارج می‌شود که از اولین سزارین موفقیت‌آمیز تاریخ بیش از ۲۰۰ سال می‌گذرد. امروزه عمل سزارین با بیهوشی موضعی و بی‌حس کردن بدن مادر از کمر به پایین انجام می‌گیرد. برش ایجاد شده در طول سزارین معمولاً حدود چهار اینچ طول دارد. این روش در میان رومیان باستان به این صورت انجام می‌شد که در صورت مرگ مادر حین زایمان، شکم را باز و نوزاد را خارج می‌کردند.

تاریخ روز جهانی سزارین ۱۴۰۲

روز جهانی سزارین چهاردهم ژانویه مصادف با بیست‌وچهارم دی ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این روز به افرادی که از طریق سزارین متولد شده‌اند، همچنین به این شگفتی پزشکی اختصاص دارد که به بسیاری از مادران کمک می‌کند به‌ویژه در صورت مواجهه با زایمان‌های خطرناک، بدون هیچ عارضه‌ای زایمان کنند. روز جهانی سزارین یادآور پیشرفت‌های پزشکی است و به شجاعت مادران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در پیشبرد مراقبت‌های زایمان ارج می‌نهد.

روز جهانی سزارین + تاریخچه

تاریخچه روز جهانی سزارین

تاریخچه روز جهانی سزارین به اولین زایمان سزارین موفقیت‌آمیز تاریخ توسط دکتر جسی بنت در سال ۱۷۹۴ بازمی‌گردد. در این سال همسر وی پس از گذشت چندین ساعت از آغاز درد زایمان توانایی وضع حمل طفل خود را نداشت و با گذشت زمان زایمان خطرناک‌تر می‌شد. پزشکان متوجه شدند که باز کردن شکم مادر تنها گزینه موجود است، اما این عمل تا پیش از آن انجام نشده بود و پزشکان نسبت به آن مشکوک بودند. آن‌ها باور داشتند که این اقدام به معنای مرگ حتمی مادر و کودک است. به این ترتیب مشاجره‌ای بین پزشکان حاضر سر گرفت که باعث ترک محل توسط پزشک زایمان شد.

در این زمان دکتر جسی بنت جرئت به خرج داد و تصمیم گرفت خود عمل سزارین را انجام دهد. او در منزل دستگاه و تجهیزات پزشکی مناسبی برای انجام زایمان نداشت و تنها امکانات وی چند ابزار دست‌ساز بود. بنابراین خیلی زود دست به کار شد و به کمک استفاده از تنتور تریاک به‌عنوان داروی بیهوشی و در نور شمع دست به عمل زد. پس از بیهوشی کامل مادر، وی با اطمینان یک برش دقیق روی شکم همسرش ایجاد، طفل را خارج و بند نافش را قطع کرد. مادر و فرزند به‌طور معجزه‌آسایی زنده ماندند.

دکتر جسی بنت از ترس دروغ‌گو خطاب شدن هرگز جزئیات عمل سزارین خود را بازگو نکرد. به این ترتیب پس از مرگ وی، دکتر ال‌نایت که در زمان انجام عمل بسیار جوان بود، به جمع‌آوری شاهدان عینی زایمان و تهیه گزارش مفصلی از این واقعه پرداخت. پس از آن جهانیان با داستان شجاعت الیزابت و همسرش در یک موقعیت بحرانی آشنا شدند و برای گرامیداشت این زوج افسانه‌ای و جشن گرفتن پیشرفتی چشمگیر در تاریخ پزشکی که به نجات میلیون‌ها مادر و نوزاد منتهی می‌شود، روز جهانی سزارین را در تاریخ چهاردهم ژانویه تعیین کردند.

روز جهانی سزارین + تاریخچه

کد خبر 719856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.