افسردگی در دوران بارداری خطرات، علائم و درمان

در طول بارداری، بدن شما شاهد تغییرات زیادی خواهد بود.

استرس‌های ناشی از این تغییرات می‌تواند باعث شود در دوران بارداری افسردگی را تجربه کنید. این تغییر عاطفی بر احساس شما نسبت به خود و دنیای اطرافتان تاثیر می‌گذارد. اگر افسردگی دارید، بهتر است که با دکتر آنلاین زنان در دکترتو تماس بگیرید. افرادی که در دوران بارداری افسرده می‌شوند بیشتر در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار دارند.

افسردگی چیست؟

افسردگی وضعیت روانی است که بر حال روحی و عاطفی شما تاثیر می‌گذارد. احتمال دارد باعث شود که احساس غم و اندوه و قطع ارتباط داشته باشید. خلق افسرده واکنشی طبیعی به ازدست‌دادن، تغییر، مشکلات زندگی یا مسائل مربوط به عزت‌نفس است. بااین‌حال، افسردگی گاهی اوقات می‌تواند شدید شود، برای مدت طولانی ادامه یابد و شما را از داشتن یک زندگی عادی باز دارد.

مشاوره روانشناسی متنی برای درمان افسردگی در دوران بارداری

اگر افسردگی دارید، مهم است که با یک دکتر آنلاین زنان تماس بگیرید. وی می‌تواند آن را درمان کند و به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید. در خصوص علائم خود می‌توانید از طریق مشاوره متنی با دکتر زنان صحبت کنید. پزشک زنان آنلاین دراسرع‌وقت با شما صحبت خواهد کرد و به شما اطمینان خواهد داد که در این مسیر تنها نیستید.

این احساس ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی، استرس‌های روزمره یا حتی ترس از نقش مادری باشد. مشاوره متنی دکتر زنان با بهترین دکترها در وب‌سایت دکترتو از طریق لینک زیر قابل‌دسترسی است. https://doctoreto.com/doctors/telehealth/text/speciality/psychologist

ویزیت آنلاین دکتر زنان برای آشنایی با خطر ابتلا به افسردگی دوران بارداری

چندین عامل متنوع وجود دارد که خطر ابتلا به افسردگی در دوران بارداری را افزایش می‌دهد. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اگر سابقه افسردگی یا سندرم پیش از قاعدگی (PMDD) را تجربه کرده‌اید.
  • سن شما در زمان بارداری، هر چه جوان‌تر باشید، خطر بالاتری دارد.
  • تنها زندگی‌کردن
  • داشتن حمایت اجتماعی محدود
  • تجربه درگیری زناشویی
  • در مورد بارداری خود احساس دوسوگرایی دارید.

اگر قبلاً سابقه افسردگی داشته‌اید، حتماً این نکته را با دکتر آنلاین زنان مطرح کنید.

آیا بارداری باعث افسردگی می‌شود؟

بارداری می‌تواند باعث افسردگی شما شود. همه کسانی که باردار می‌شوند افسردگی را تجربه نمی‌کنند. اگر در گذشته افسردگی داشته‌اید، علائم شما احتمال دارد بازگردد یا اگر قبل از بارداری با افسردگی زندگی می‌کردید، ممکن است پس از بارداری بدتر شود.

مهم است که با دکتر آنلاین زنان در مورد افسردگی در دوران بارداری صحبت کنید؛ زیرا احتمالاً بعد از زایمان ادامه یابد. افرادی که در دوران بارداری به افسردگی مبتلا می‌شوند، با خطر بیشتری برای تجربه افسردگی پس از زایمان مواجه هستند.

افسردگی در دوران بارداری خطرات، علائم و درمان

افسردگی چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

  • ایجاد اختلال در توانایی شما برای خود مراقبتی: خود مراقبتی (Self care) در دوران بارداری بسیار ضروری است. افسردگی می‌تواند باعث شود که نیازهای شخصی را کنار بگذارید. در صورت افسردگی در دوران بارداری، توانایی کمتری برای پیروی از توصیه‌های پزشکی، به‌درستی خوابیدن و مراقبت از تغذیه خود دارید.
  • شما را در معرض خطر بیشتری برای استفاده از مواد مضر قرار می‌دهد: این مواد می‌توانند شامل تنباکو، الکل و مواد مخدر غیرقانونی باشند. افسردگی باعث می‌شود شما به این مواد روی بیاورید که همگی می‌توانند تاثیر منفی بر بارداری داشته باشند.
  • تداخل در توانایی شما برای پیوند با کودک درحال‌رشد شما: درحالی‌که جنین در رحم شما قرار دارد، در واقع می‌تواند صحبت‌های شما را بشنود و احساسات و استرس در صدای شما را حس کند. اگر در دوران بارداری خود افسردگی را تجربه می‌کنید، احتمال دارد ایجاد این پیوند با جنین برای شما دشوار باشد و از نظر عاطفی احساس انزوا کنید

تشخیص علائم افسردگی در دوران بارداری با پزشک زنان آنلاین

در دوران بارداری، بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. بااین‌حال، اگر متوجه شدید هر یک از علائم زیر را در دوران بارداری خود دارید، احتمال دارد افسردگی باشد و باید فوراً با دکتر آنلاین زنان ( https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/ob-gyn) تماس بگیرید.

علائم افسردگی در دوران بارداری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن افکار مکرر مرگ یا خودکشی.
  • داشتن خلق‌وخوی افسرده در بیشتر ساعات روز، تقریباً در اوایل روز، در دو هفته گذشته.
  • احساس گناه، ناامیدی یا بی‌ارزشی.
  • ایجاد مشکل در فکرکردن، تمرکزکردن یا تصمیم‌گیری.
  • ازدست‌دادن علاقه یا لذت به بیشتر فعالیت‌ها در طول روز، تقریباً هر روز، در دو هفته گذشته.

اگر هر یک از علائم بالا را دارید، دکتر آنلاین زنان سوالات زیر را از شما می‌پرسد:

  • در طول دو هفته گذشته، آیا احساس ناراحتی، افسردگی یا ناامیدی کرده‌اید؟
  • در طول دو هفته گذشته، آیا علاقه یا لذت کمی در انجام کارها دارید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، دکتر آنلاین زنان شما در طول آزمایش غربالگری افسردگی عمیق‌تر از شما سوالات بیشتری می‌پرسد.

افسردگی در دوران بارداری خطرات، علائم و درمان

درصورتی‌که در دوران بارداری افسرده باشم، چه گزینه‌های درمانی وجود دارد؟

آماده‌شدن برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای زندگی با نوزاد جدید چالش‌هایی دارد، اما به یاد داشته باشید که حفظ سلامتی شما در این مسیر امری بسیار حیاتی است و باید به‌عنوان اولین اولویت در نظر گرفته شود. چند کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به افسردگی در دوران بارداری انجام دهید، از جمله:

  • مقاومت در برابر اصرار برای انجام همه چیز: کارهای خود را کاهش دهید و برنامه‌هایی را دنبال کنید که به آرامش شما کمک می‌کند و به یاد داشته باشید، مراقبت از خود بخش مهمی از مراقبت از جنین درحال‌رشد است.
  • صحبت‌کردن در مورد نگرانی‌های خود: با دوستان، شریک زندگی و خانواده خود صحبت کنید. اگر درخواست حمایت داشته باشید، خواهید دید که اغلب آن را دریافت خواهید کرد.

اگر با ایجاد این تغییرات از اضطراب و افسردگی خلاص نمی‌شوید، از مشاوره تلفنی دکتر زنان و زایمان یا مشاوره متنی با روانشناس کمک بخواهید.

آیا داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری بی‌خطر هستند؟

شواهد روبه‌رشد نشان می‌دهد که بسیاری از داروهای ضدافسردگی موجود در حال حاضر برای درمان افسردگی در دوران بارداری، حداقل از نظر اثرات کوتاه‌مدت بر روی جنین، نسبتاً ایمن هستند. اثرات درازمدت به‌طور کامل موردمطالعه قرار نگرفته است. شما باید خطرات و مزایای احتمالی را با دکتر آنلاین زنان در میان بگذارید.

جمع‌بندی

در دوران بارداری، افسردگی می‌تواند یک چالش جدی برای زنان باشد که نیاز به شناخت و مدیریت آن دارد. تغییرات هورمونی، استرس و ترس از نقش مادری احتمالاً عواملی باشند که افسردگی را در این دوره تشدید کنند. ارتباط با افراد نزدیک و حتی مشاوره از متخصصان روانشناسی و دکتر آنلاین زنان از طریق وب‌سایت دکترتو می‌تواند برای درمان این احساسات موثر باشد.

کد خبر 719847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.