اهدای «شمسه» مسجد جامع یزد به موزه یاسبرین

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد از هدیه ویژه شهر یزد به خواهرخوانده خود یاسبرین خبر داد و گفت: این هدیه قابلی از بازسازی نقش معروف شمسه صحن مسجد جامع یزد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط‌عمومی شهرداری یزد، حامد سلطانی اظهار کرد: مردم شهر یاسبرین کشور مجارستان خود را یزدی‌تبار می‌دانند و این امر سبب شد تا چند سال پیش، پیمان خواهرخواندگی بین یزد و یاسبرین منعقد شود.

وی افزود: به دنبال همین پیمان، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی، هدیه ویژه‌ای که در زمان حضور شهردار و هیئت شهر یاسبرین در یزد به مناسبت سالگرد ثبت جهانی شهر یزد به شهردار یاسبرین تقدیم شده بود، توسط شهرداری یاسبرین به موزه «یاس» اهدا شد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد خاطرنشان کرد: موزه یاس، اصلی‌ترین و مهم‌ترین موزه قوم ایرانی‌تبار یاس در اروپاست این هدیه به صورت رسمی و طی مراسمی به این موزه اهدا شد.

سلطانی ادامه داد: این هدیه ویژه و نو که شامل قابی از بازسازی نقش معروف شمسه در صحن مسجد جامع روی کاشی با پس‌زمینه کاه گل است، برای نخستین بار توسط هنرمند یزدی و تنها به این منظور تهیه شده است و به مرور به همه شهرهای خواهرخوانده ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: مراسم اهدای این هدیه ویژه به موزه یاس در نشریه «سولجون» مجارستان به چاپ رسیده است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد تصریح کرد: موزه یاس همان موزه‌ای است که تعدادی از نسخه‌های خطی به زبان فارسی نیز در آن نگهداری می‌شود و سند ایرانی بودن قوم یاس و شرح مهاجرت این قوم به مجارستان را بازگو می‌کند.

سلطانی عنوان کرد: پیش از این تعداد قابل توجهی از یادگارها و هدایای ارزشمند شهر یاسبرین در طول ۲۰ سال گذشته به شهر یزد اهدا شده است و اکنون در موزه تشریفات و بین‌الملل شهرداری نگهداری می‌شود و اکنون نیز آثار و نشانه‌هایی از یزد در موزه‌هایی چون موزه یاس به یادگار سپرده شده و در کنار یادمان بادگیر، نام یزد و ایران را در آن سرزمین روشن نگاه خواهد داشت.

کد خبر 719823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.