تاثیر اجرای طرح رتبه‌بندی بر حقوق معلمان چقدر بود؟

طرح رتبه‌بندی معلمان برای برقراری عدالت و رفع مشکلات معیشتی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد و اکنون نیز آیین‌نامه جدید در فرایند بررسی و تصویب قرار دارد که فرایند ارزیابی معلمان نسبت به گذشته با تغییرات اساسی و افزایش حقوق ۳۰ درصدی به صحنه می‌آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رتبه‌بندی معلمان مواهب بسیاری دارد و از سال‌ها پیش اعتقاد بر این بوده که معلم کارمند نیست و باید جزو هیئت علمی محسوب شود که مهم‌ترین حُسن نظام رتبه‌بندی معلمان نیز همین امر است، مقرر شده بود که طرح رتبه‌بندی معلمان از سال ۱۳۹۰ اجرایی شود، اما موفق به اجرای آن نشدند و دولت سیزدهم با حمایت ویژه رئیس‌جمهور این طرح را اجرا کرد؛ در پی اجرای این طرح، بیش از ۶۰ میلیون حکم برای کل کشور صادر شد که این امر، نشان از گستردگی طرح رتبه‌بندی معلمان دارد.

بر این اساس رتبه‌بندی فرایند بسیار پیچیده‌ای داشت و پس از فراز و فرودهایی مورد تأیید مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانون اساسی و دولت قرار گرفت و چهار ماه فرصت برای اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته شد، به گفته مسئولان اگر در سال ۱۴۰۱ احکام رتبه‌بندی صادر نمی‌شد، در سال ۱۴۰۲ تحت تأثیر مباحث مختلفی قرار می‌گرفت و چالش‌های دیگری به همراه داشت.

در همین راستا بنا بر اظهارات رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در آئین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان پیشنهاد شده، معلمان علاوه بر ارزیابی هر چهار سال یک بار برای ارتقای رتبه، همانند اساتید دانشگاه و برای کسب «پایه علمی» هر سال ارزیابی شوند و بر اساس عملکرد سالیانه خود «پایه علمی» کسب کنند، از این‌رو در مرحله نخست، ۹۰۰ هزار نفر از فرهنگیان، رتبه خود را کسب کردند و هم‌اکنون کار در مرحله رسیدگی به اعتراضات قرار دارد که به گفته مسئولان، تمام اعتراضات معلمان به رتبه‌بندی بررسی و رتبه‌های جدید به آنها اعلام شده و قرار است با اتمام این مرحله، فاز دوم رتبه‌بندی معلمان با تدوین آئین‌نامه جدید عملیاتی شود.

تاثیر اجرای طرح رتبه‌بندی بر حقوق معلمان چقدر بود؟

میانگین حقوق معلمان ۳۰ درصد پایین‌تر از کارمندان دولت

بر این اساس رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش طی بیست‌ویکم آبان با بیان اینکه آئین‌نامه مسیر رشد معلمی به زودی تصویب خواهد شد که موجب می‌شود معلمان به طور مستمر شایستگی‌های خود را ارائه دهند، اظهار کرده است که در آموزش و پرورش از رویکرد کنترل‌گری رفته رفته به نقش تسهیل‌گری رسیدیم و به سمت دانش‌آموز محور حرکت کردیم، امروز فراتر از آن به این نتیجه رسیدیم که معلم نه تنها باید تسهیل‌گر باشد، بلکه باید در کنار آموزش در حال یادگیری باشد و تکلیف محوری با یادگیری حقیقی پیوند بخورد.

همچنین وی در یک برنامه تلویزیونی اواسط مهر سال جاری درباره افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی گفت: حتی با اجرای رتبه‌بندی میانگین حقوق معلمان ۳۰ درصد از حقوق کارمندان دولت پایین‌تر است و باید این وضعیت را جبران کنیم، رتبه‌بندی به طور متوسط ۲۶ درصد حقوق معلمان را افزایش داد.

وی در ادامه درباره ترمیم حقوق معلمان گفت: ترمیم حقوق آبان سال گذشته برای تمام معلمان اجرا شد، اما کارمندان دستگاه‌های دیگر به هر مناسبتی مانند روز زن، مرد، کارمند هدایایی دریافت می‌کنند و معلمان این مسائل را ندارند، سال جاری روز معلم این کار را انجام دادیم، اما باید توجه داشت، اعداد در آموزش و پرورش به هیچ‌وجه کوچک نیست، به عنوان مثال اگر بخواهند یک میلیون تومان برای هر معلم واریز کنند به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

افزایش حقوق ۳ تا ۷ میلیون تومانی معلمان با رتبه‌بندی

در همین راستا، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک میلیون معلم در حال رتبه‌بندی هستند، اظهار کرد: با رتبه‌بندی معلمان حقوق آنها از سه تا هفت میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که به طور کلی هر معلم مشمول رتبه‌بندی، ۳۰ درصد حقوق آن مربوط به رتبه‌بندی می‌شود.

وی در توضیح آخرین وضعیت قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: امروز یک میلیون معلم در حال رتبه‌بندی هستند و رتبه‌های آنها تعیین شده است؛ این قانون یکی از افتخارات مجلس یازدهم است که بعد از ۱۲ سال که از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد، این قانون را به تصویب رساند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این قانون رتبه‌بندی برای یک میلیون معلم پیش‌بینی شد که برای آنها ۵۰ همت منابع پیش‌بینی شده است، بیشتر معلمان رتبه‌بندی شده و اعتراضات هم مورد رسیدگی قرار گرفته که در نتیجه آن برخی از معلمان مشمول افزایش رتبه نسبت به قبل و برخی دیگر با تنزل مواجه شده و بعضی هم تغییری نداشتند.

وی افزود: آئین‌نامه تدوین شده برای اجرای رتبه‌بندی اشکالاتی داشت که باعث کاهش رتبه‌ها می‌شد، این آئین‌نامه در کمیته تطبیق قوانین رد شد، در نتیجه با اصلاح آئین‌نامه، معلمان بر اساس حق‌شان رتبه‌بندی شدند، اما با توجه به اینکه ما در ابتدای کار هستیم ممکن است در بعضی موارد اشتباهاتی رخ دهد که آنها هم رفع می‌شو، همچون اینکه معلمی با ۳۰ سال سابقه رتبه آموزش‌یاری گرفته حال اینکه حق او استادمعلمی بوده است.

تاثیر اجرای طرح رتبه‌بندی بر حقوق معلمان چقدر بود؟

حداقل حقوق معلمان به ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان رسید

منادی گفت: طبق مصوبه دیوان محاسبات، رتبه‌بندی شامل کانون پرورشی فکری کودکان، مدارس استثنایی، پژوهش‌سراها و ۱۵۰۰ نفر از کارکنان سازمان نوسازی مدارس نمی‌شد که با دفاعیات ما، آنها هم مشمول می‌شوند، علاوه بر آن بیش از ۷۰ هزار معلم مهرآفرین نیز رتبه‌بندی می‌شوند.

وی اظهار کرد: در این بین حدود ۲ هزار کارمند مشغول در ادارات آموزش و پرورش داریم که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند، در صورتی که آنها معلم شده و به خدمت‌شان در مدارس ادامه دهند، شامل رتبه‌بندی هم خواهند شد، برای آنها هم راهکار داریم تا مشکل رفع شود.

منادی رتبه‌بندی را یک کار بسیار ارزشمندی خواند و افزود: بعد از ۱۰۰ سال از تأسیس مدارس جدید تحولی در عرصه مدارس رخ نداده بود که رتبه‌بندی یک تحول واقعی بود، با رتبه‌بندی عنصر رقابت وارد آموزش و پرورش شد و علاوه بر آن شأن و منزلت معلمان حفظ شد و کیفیت آموزش هم ارتقا پیدا می‌کند.

وی در واکنش به انتقادات برخی از نمایندگان مبنی بر اجرا نشدن درست رتبه‌بندی تصریح کرد: می‌خواستیم که با رتبه‌بندی، معلمان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی را بگیرند که قانون اجازه نداد، اما با رتبه‌بندی جدید حقوق معلمان از سه تا هفت میلیون تومان افزایش پیدا کرد، به طوری که قریب به ۳۰ درصد حقوق هر معلم را رتبه‌بندی تشکیل می‌دهد.

همچنین به تازگی شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره افزایش حقوق معلمان گفته است که رتبه‌بندی معلمان یکی از مترقی‌ترین قانون‌های مجلس بوده است، حداقل حقوق فرهنگیان قبل از اجرای طرح رتبه‌بندی ۴.۵ میلیون تومان بود، در صورتی که بعد از اجرای طرح، حداقل حقوق معلمان به ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان رسید.

وی درباره اجرای طرح رتبه بندی نزدیک به یک میلیون معلم افزود: با اجرای طرح رتبه‌بندی، معلم جایگاه، شخصیت و شأن مناسب خود را پیدا کرد، همچنین این طرح کمک شایانی به معیشت معلمان کرده است، در ۱۰۰ سال گذشته معلم با کارمند تفاوتی نداشت، اما اکنون با اجرای این طرح معلم جایگاهی ویژه دارد، استاد معلم، دانشیار معلم و آموزشیارمعلم همه نشان‌دهنده جایگاه ویژه معلمان هستند.

کد خبر 719804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.