۸۰۰ بنای تاریخی دولتی برای واگذاری در اختیار صندوق احیاء اماکن تاریخی است

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور تعداد بناهای تاریخی دولتی در اختیار این صندوق برای واگذاری را ۸۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۴۵ بنا به مزایده رفته که یا به بهره‌برداری رسیده‌اند و یا در حال مرمت و احیاء برای بهره‌برداری هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، شهاب طلایی، امروز _شنبه بیست‌وسوم دی در سفر به کرمانشاه پس از بازدید از تعدادی از بناهای تاریخی استان در نشست با نمایندگان اداره کل اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش، با اشاره به فعالیت‌های ۱۸ ساله صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور، اظهار کرد: این صندوق طی سال‌ها فعالیت خود با هدف احیا بناهای تاریخی کشور پروژه‌های بزرگی را اجرایی کرده است.

وی به وجود ۳۴ هزار بنای تاریخی در کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود چهار هزار بنا تحت مالکیت بخش دولتی و ۳۰ هزار بنا هم تحت مالکیت بخش خصوصی است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی تصریح کرد: از این تعداد بنای تاریخی موجود در کشور حدود ۸۰۰ بنای دولتی در اختیار صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی قرار گرفته تا به بخش خصوصی واگذار شود.

وی به اختیارات این صندوق برای واگذاری بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: دولت این اختیار را به ما داده تا نوع کاربری این بناها را هم مشخص کنیم. از طرفی به بخش خصوصی که این بناها به آنها واگذار می‌شود، تسهیلات اعطا خواهیم کرد.

طلایی برخورداری از معافیت از عوارض شهرداری و احتساب هزینه‌های انشعابات این بناها به شکل فرهنگی را از دیگر امتیازاتی عنوان کرد که سرمایه گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گفته وی تاکنون ۱۴۵ بنای تاریخی کشور از طریق مزایده واگذار شده که حدود ۷۵ مورد از آنها به بهره برداری رسیده‌اند و ۷۰ مورد هم در حال مرمت جهت بهره برداری است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به اوقافی بودن تعدادی از بناهای تاریخی هم اشاره کرد و گفت: در این راستا وزیر میراث فرهنگی با رئیس سازمان اوقاف رایزنی‌هایی داشته تا فرآیند واگذاری این بناها تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر واگذاری تمام بناهای تاریخی از طریق مزایده دولت و سامانه ستاد صورت می‌گیرد و مدت زمان واگذاری‌ها از سه سال تا ۵۰ سال است.

طلایی به ایجاد موج مشارکت مردم برای احیا، مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم مشارکت مردم برای احیا، مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی افزایش یافته، براین اساس بنا داریم که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ بنای تاریخی دیگر را هم برای مدت معین به منظور مرمت و احیا واگذار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان علاقمندی سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه به گونه‌ای است که در برخی از استان‌های مرکزی کشور هر بنایی را که برای مزایده می‌گذاریم سریعاً به مزایده می‌رود، اما طبیعی است در برخی از استان‌های کم برخوردار که گردشگر پذیر هم نیستند، این میزان استقبال را نداشته باشیم‌.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در خصوص تسهیلات پرداختی به سرمایه گذاران هم گفت: تسهیلات تا ۱۰ میلیارد تومان از طریق استان و بالای این رقم را از طریق کشور به سرمایه گذارانی که به حوزه احیا، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی ورود کنند، پرداخت خواهیم کرد.

به گفته وی از ابتدای امسال ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به این سرمایه گذاران پرداخت شده است.

کد خبر 719773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.