تازه ترین جزئیات عمره ۱۴۰۲ / مردم درباره تعویق پروازها چه می‌گویند؟

از بیست‌وهشتم آذر سال جاری تا همین لحظه، حدود پنج میلیون نفر در انتظار پایان فراقی هشت ساله و اعزام به عمره هستند اما بنا بر گفته مسئولان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتباً با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم.»

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از هشت سال وقفه در اعزام‌های حج عمره قرار بر این بود که از اواخر آذر ماه سال جاری این فراق به پایان برسد و مشتاقان روانه سرزمین وحی شوند و بر همین اساس بیست‌ویکم آذر رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اعلام هزینه دقیق سفر عمره گفت: با همکاری نهادهای مختلف مقدمات تشرف زائران به عمره مفرده بعد از ۸ سال وقفه ۲۸ آذر صورت می‌گیرد.

بیست‌وهشتم آذر رسید و خبری از اعزام زائران نشد و سی‌ام آذر ماه اعلام شد که اعزام‌ها از سیزدهم دی ماه هم‌زمان با ولادت حضرت زهرا (س) انجام می‌شود و در پی آن در مرحله نخست سازمان حج و زیارت اولویت‌های یک تا ۱۵۰ که سال ۸۷ و پیش از آن ودیعه‌گذاری کرده بودند، فراخواند، اما ظرفیت‌ها تکمیل نشد و پس از آن هم اولویت‌ها تا ۴۰۰ اعلام شد که غلامرضا رضایی، معاون سازمان حج گفت که «در صورت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها، اولویت جدید اعلام می‌شود.»

سیزدهم دی ماه در حالی‌که زائران چمدان‌های خود را بسته و آماده اعزام به مکه بودند، خبر تعویق پروازها منتشر شد و حسام قربانعلی مدیرکل روابط‌عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در این باره اظهار کرد: برای انجام پروازها به سرزمین وحی باید مجوز ورود از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عربستان صادر می‌شد که همچنان منتظر دریافت آن هستیم.

تازه ترین جزئیات عمره ۱۴۰۲ / مردم درباره تعویق پروازها چه می‌گویند؟

بر همین اساس سازمان حج و زیارت اعلام کرده «در حال حاضر همه کاروان‌های عمره تا هفدهم دی‌ماه لغو شده‌اند» و در این بازه زمانی هیچ کاروانی امکان تشرف به سرزمین وحی را ندارد و با وجود پیگیری‌های انجام شده، گفته می‌شد که «احتمال برقراری سفرها از بیست‌وسوم دی قوی‌تر است» و پس از آن بود که اداره کل حج و زیارت تهران به کارگزاران زیارتی این استان اطلاع داد به دلیل صادر نشدن مجوز پروازها، اعزام کاروان‌های عمره از استان تهران تا بیست‌وچهارم دی‌ماه عقب افتاد؛ در این اطلاعیه که صرفاً درباره وضعیت پروازها و اعزام کاروان‌های استان تهران است، آمده که «به دلیل دریافت نشدن مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی، تمام پروازهای عمره از مبدأ استان تهران تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ لغو می‌شود.» همچنین در این اطلاعیه عنوان شد که درباره پروازهای روز ۲۵ دی‌ماه به بعد نیز متعاقباً اعلام وضعیت خواهد شد.

عمره بلاتکلیف است، تفاهم‌نامه تمتع بسته شد!

در این میان و در حالی‌که اعزام کاروان‌های عمره در هاله‌ای از ابهام است، رئیس سازمان حج و زیارت شامگاه یکشنبه _هفدهم دی_ به دعوت وزارت حج و عمره عربستان و برای مذاکرات در خصوص اعزام زائران به سرزمین وحی در حج تمتع ۱۴۰۳ راهی عربستان شد و به گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص موضوع حج تمتع و تشرف زائران ایرانی به سرزمین وحی پرداختند.

در این نشست، دو طرف پیرامون موضوعات مربوط به حج همچون تعداد حجاج و عوامل اجرایی، خدمات مشاعر مقدسه، رمی جمرات، انتقال دارو و خدمات پزشکی حج، تسهیلات مورد نظر در امور اجرایی و عملیاتی حج همچنین پیگیری حقوق خانواده شهدای منا و مجروحان حادثه مسجدالحرام به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند؛ در پایان این نشست دو طرف، تفاهم‌نامه حج تمتع سال ۱۴۰۳ را امضا کردند.

چند روز پس از این نشست _بیست‌وسوم دی_ رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی با ایرنا گفت: در نشست هفته گذشته با مسئولان حج عربستان، آمادگی خود را برای اعزام زائران اعلام کردیم و تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای استقرار زائران عمره از قبیل اجاره هتل‌ها و استقرار نیروهای ستادی، خریدهای لازم در خصوص خوراک و پذیرایی زائران، دسته بندی گروه‌های اعزامی و خرید ارز هم انجام شده و منتظر پاسخ وزارت امور خارجه یا هواپیمایی کشورمان برای اعزام زائران هستیم.

تازه ترین جزئیات عمره ۱۴۰۲ / مردم درباره تعویق پروازها چه می‌گویند؟

در این میان حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز علت تأخیر اعزام‌ها را صادر نشدن مجوز نهایی از سوی عربستان دانست و افزود: شرکت هواپیمایی جدول پروازی، نوع و شماره اختصاصی و بین‌المللی هواپیما و ظرفیت آن را ارائه کرده بود که متأسفانه دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور میزبان با مشکل مواجه شد.

وزیر فرهنگ: حل مشکل اعزام‌ها از اختیار ما خارج است

و در نهایت روز گذشته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه زمان دقیق اعزام‌ها را اعلام نکرد اما عنوان کرد: بیش از پنج میلیون نفر برای اعزام به حج عمره ثبت نام کرده بودند که باید این مسئله را در نظر داشت؛ اقداماتی را که باید سازمان حج انجام می‌داد اعم از رزرو هتل‌ها و … عملی شده است و به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتباً با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم.

و پس از نشست نیز در گفت‌وگویی با فارس بیان کرد: ما همه تلاش خود را برای ازسرگیری این سفرها کرده و حتی تعهدات خود را نیز در قبال سعودی‌ها انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به مذاکرات وزیر امور خارجه امیر عبداللهیان با سعودی‌ها درباره ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم که در روزهای آینده مشکل اعزام زائران به عمره مرتفع شود و وزیر امور خارجه هم پنجشنبه هفته گذشته این موضوع را پیگیری کرده است، اما آنچه باید توجه شود، این است که برخی موضوعات از اختیارات ما خارج است.

اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون به تعهدات خود با سعودی‌ها پایبند بودیم، ادامه داد: اعزام زائران قرار بود ۱۳ دی انجام شود که به دلیل مشکل فنی و البته پروازی این امر اتفاق نیفتاد و پس از آن به سرعت مذاکرات برای مرتفع شدن موضوعات انجام شد. اکنون هم پس از حل مشکلات که البته مرتبط با وزارت ارشاد نیست، آماده اعزام زائران به خانه خدا هستیم.

بعد از هشت سال انتظار می‌خواهیم برویم

مشکل در مجوزهای لازم برای پرواز به عربستان در حالی است که چندی پیش مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری به عربستان سفر کرده بودند و آمادگی لازم برای پروازها صورت گرفته بود، اما به یک‌باره، آن هم چند ساعت قبل از آغاز اعزام‌ها، مسئولان از نداشتن مجوزهای لازم برای پرواز به جده یا مدینه خبر دادند؛ زائرانی که پس از هشت سال اشتیاق برای ثبت‌نام از اعزام به عمره ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومانی پرداخت کرده بودند، هم‌اکنون در بلاتکلیفی هستند و مخاطبان خبرگزاری ایمنا نیز در این باره نوشته‌اند:

«ما هزینه حج عمره را واریز کنیم تکلیف ما چیست میرید یا نمی‌برید.»

تازه ترین جزئیات عمره ۱۴۰۲ / مردم درباره تعویق پروازها چه می‌گویند؟

یکی از این افراد نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «ما به محض قطعی شدن ثبت‌نام تمام وسایل و حتی احرام‌هایمان را نیز آماده کردیم اما با این تعویق‌ها الآن حتی نمی‌دانیم قرار است برویم یا نه؟»

دیگری هم برای ایمنا نوشت: «با سلام به سازمان حج و زیارت، ما بعد از ۸ سال انتظار به خانه خدا می‌خواهیم برویم همش لغو میشه مشکل چیه کی اعزام می‌کنید لطفاً رسیدگی کنید خدا خیرتون بده با تشکر خیلی آرزو دارم خانه خدا ببینم.»

تازه ترین جزئیات عمره ۱۴۰۲ / مردم درباره تعویق پروازها چه می‌گویند؟

«سلام بر مسؤلین دلسوز پول مردم. آقا جان اول توافق صد در صد کنید بعد اقدام به اخذ پول کنید. واقعاً من به جای شما از افرادی که دو بار پول حج عمره را به عشق زیارت خانه خدا واریز کرده‌اند خجالت می کشم.»‌

تازه ترین جزئیات عمره ۱۴۰۲ / مردم درباره تعویق پروازها چه می‌گویند؟

حالا با توجه به تأکیدات مسئولان مبنی بر اقتصادی بودن مشکل اعزام‌ها، باید منتظر ماند و دید چه زمانی مشتاقان سرزمین وحی برای اعزام فرا خوانده می‌شوند و این انتظار هشت ساله به وصال می‌رسد؟

کد خبر 719735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 29
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    11 3
    به شما میگن آدم کار درس خوب کارهای خود را بلد هستین پول از مردم بگیرین بعد عین خیالتون نباشه
  • شیراز US ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 0
    چی میشه گفت😢😏🙄
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    4 9
    وقتی اکترا که به حج می روند، بعداز بازگشت، همان اخلاق ورفتار نامناسب راتکرار می کنند، چه فایده ایی داره، که فقط بار حاج آقا یا حاجیه خانم رابه دنبال بکشند
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    5 1
    توروخدا خبر درست اعزام به حج عمره اعلام کنید مردم از بلتکلیفی نجات بدید
  • رضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 1
    سلام امروزه کسانی به عمره می‌روند که عشق به الله تعالی و زیارت رسولﷺ دارند وگرنه توی این اوضاع اقتصادی کسی دیوانه نیست که این همه پول برای ۱۰ روز سفر زیارتی بپردازد. مواظب حق الناس باشید همه این زائران پول اضافی ندارند و با هزار مشقت فراهم کرده اند تا بتوانند پاسخ عشق شان به رسولﷺ ،...
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 0
    همش دروغ چرا کسی نمیاد توضیح بده که مردم از بلا تکلیفی در بیان به خدا مردم حقشون این نیست
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 1
    باید در کارها صبور بود تابه یاری خدا حل شود چندین سال عمره بسته بود تأمل باید کرد تا مثل گذشته روی روال بیفتد
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      0 0
      انشالله تمام مشتاقان خانه خدا به آ روشون برسن ما را هم از دعای خیرشون فراموش نکن اگر خدا بطلبه حتما راهی خواهید شد .....
  • ناشناس IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    3 1
    ما که نداشتیم پول واریز کنیم ولی اونهام که پول واریز کردن نتونستن برن مسئولین طبق معمول تقصیر رو گردن دیگری انداختن ومعلوم نیست کی مقصر شد مردم که دوباره اعتماد کردن وثبت نام کردن قبل از اینکه مطمئن‌بشن عربستان سعودی یا هواپیمایی ویا سازمان حج وزیارت جواب درست هم که نمی‌دن پولم برنمیگردونن وطبق معمول بازم مردم متضرر شدن
  • محمد عباسی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    1 1
    سلام چقدر تحقیر شویم! به شکل‌های مختلف .در کنفرانس خبری .در ورزش.در اعزام نشدن .خجالت هم چیز خوبی است از خود تحقیری دست بردارید
  • نسرین IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 1
    با هزار و یک امید به عشق زیارت پیامبر عظیم الشأن مون به عشق زیارت خونه خدا ، نذر فرج امام زمانم ، چقدر زمین و هوا زدم که از این قافله جا نمونم ، ۶۲ میلیون طلا فروختم که بعد ۲۰ سال انتظار به آرزوم برسم. تو رو خدا ، تو رو خدا از برگردوندن پولا حرف نزنید. به خدا دارم دق میکنم ، خدا دل مون شکسته ، دلامون رو خودت بخر😭😭😭 تو رو خدا دعا کنید راهی بشیم در ثواب لحظه به لحظه ش سهیم هستید
    • مریم IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      از خدا میخوام به حق این ماه عزیز ماه رجب بزودی قسمتون بشه درکتون میکنم جاهای زیارتی عالیه التماس دعا عزیزم
  • فاطمه IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 0
    هزینه سفر عمره زیاده هزینه تمدید گذرنامه بالای 400 تومان واقعا شرایط سختی هست، میگویند شما میخوای برین مکه چرا میگویید هزینه زیاده ..خدا وکیلی سر گنج خوابیده نیستیم با حقوق کارمندی و ایند صرفه جویی هزینه رو جمع آوری کردیم قضاوت کار هر کسی نیست
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    من و مادرم هم به امید رفتن به خانه خدا طلا فروختیم و ثبت نام کردیم و با توجه به سن بالای مادرم حالا باید چکار کرد و تا کی منتظر خبر باشیم چه توافقی ست که انجام نمیشود چرا از مردم بیخودی پول گرفتید و امیدوارشان کردید این حق الناس است .خواهش میکنم اگه راهی دارد زودتر انجام دهید و تکلیف مان را روشن کنید
  • از شیراز IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    من سال 90برای حج عمره ثبت نام کردم حالا هزینه رفتن به مکه را ریختم به حساب زندانیان غیر عمده که خداوند قبول کند
  • از شیراز IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    من سال 90برای حج عمره ثبت نام کردم حالا هزینه رفتن به مکه را ریختم به حساب زندانیان غیر عمده که خداوند قبول کند
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    باسلام من سال ۹۰ برایحج عمره ثبت نام کردم امسال قبول شدم که برای سرزمین وحی اعز ام شوم اما هزینه سفرا ریختم به حساب ستاد دیه زندانیان غیر عمد امیدوارم مورد قبول خداوند واقع شود
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    من سال ۹۰ ثبت نام کردم حالا واسه این که مجدد پول واریز کنم نداشتم به خدا همه ی داراییم یه النگوی طلا بود اونو فروختم و پول واریز کردم تا به آرزوم برسم آخرش هم اینجوری شد چرا بی برنامه مردم رو دلگرم میکنید خدا رو خوش نمیاد تکلیف ما رو معلوم کنید
  • رضا IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    بهتر است برای حل مشکل از یک کشور ثالث کمک بخواهیم تا میانجیگری کنه ویا از آقای شمخانی کمک بگیرید.