پیش‌بینی بارش برف و باران در کشور و آماده‌باش دستگاه‌های ذی‌ربط

پیش‌بینی بارش برف و باران در محورهای ۱۱ استان کشور دستگاه‌های ذی‌ربط را بر آن داشت تا در حالت آماده باش باشند و اقدامات لازم در راستای امدادرسانی به شهروندان این شهرها را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است که بارش‌های سنگینی را در بعضی استان‌ها خواهیم داشت تا جایی که هشدار قرمز صادر شده و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله هلال احمر اعلام آماده‌باش برای امدادرسانی در شرایط جوی پیش‌بینی شده کرده‌اند.

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره آخرین وضعیت جوی جاده‌های کشور اظهار کرد: گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در سراسر کشور حاکی از بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، مازندران، البرز، زنجان، تهران، لرستان، کرمانشاه و همدان است، همچنین کولاک برف در برخی از محورهای استان‌های لرستان، زنجان و همدان گزارش شده است.

وی افزود: در این شرایط لازم است که رانندگان هنگام حرکت از مبدا از پر بودن باک وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنند. همچنین مطمئن باشند که وسایل گرمایشی خودرو و برف‌پاک‌کن‌ها سالم است. پرهیز از سفرهای غیرضروری نکته مهمی است با این وجود رانندگانی که اصرار به سفر دارند، باید زنجیر چرخ به همراه داشته باشند، چرا که همکاران من در پلیس راه در ابتدای جاده‌های برف‌گیر و کوهستانی از ادامه سفر خودروهایی که زنجیر چرخ به همراه نداشته باشند، جلوگیری خواهند کرد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: رانندگی با سرعت مطمئنه و دقت کافی، پرهیز از سبقت غیرمجاز، روشن کردن چراغ‌ها و توجه به دستورات مأموران پلیس از دیگر ضروریاتی است که رانندگان باید در طول مسیر انجام دهند، در حال حاضر تردد در تمام محورهای کشور روان گزارش شده است.

وی درباره محورهای دارای ممنوعیت تردد نیز اظهار کرد: محورهای پونل – خلخال، هشتگرد - طالقان، سروآباد - پاوه، سی سخت - پادنا، گنجنامه – تویسرکان و وازکبلده تا اطلاع بعدی مسدود است، اما هیچکدام از این مسیرها جزو محورهای مواصلاتی اصلی محسوب نمی‌شوند و با اقدامات انجام شده از سوی پلیس راه و عوامل راهداری تمام محورهای مواصلاتی اصلی در کشور باز است.

شیرانی در پایان با اعلام شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ و ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از شروع سفر با این دو شماره تماس گرفته و با اطلاع از وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای انجام سفر خود انتخاب کنند.

هشدار بارش سنگین برف و انسداد محورهای مواصلاتی در ۴ استان

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، این سازمان با صدور هشدار قرمز با اشاره به تشدید قابل توجه فعالیت سامانه بارشی آورده است:

«امروز _شنبه بیست‌وسوم دی_ بارش سنگین برف، مه‌گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و رخداد بهمن در جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان، ارتفاعات اردبیل و ارتفاعات در شمال شرق آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، انسداد محورهای مواصلاتی به‌ویژه در مناطق سردسیر و اختلال در انتقال نهاده‌های انرژی از جمله برق و گاز دور از انتظار نیست.

اجتناب از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر، خودداری مطلق از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی کامل راهداری جهت برف‌روبی در مسیرها و مدیریت در انتقال نهاده‌های انرژی در دستور کار قرار گیرد.»

هلال‌احمر آماده امدادرسانی به استان‌های درگیر بارش برف است

حامد سجادی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به هشدار هواشناسی اظهار کرد: طبق هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی، بارش شدید برف، روز شنبه، در جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان، ارتفاعات اردبیل و ارتفاعات در شمال شرق آذربایجان شرقی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با توجه به هشدار وقوع کولاک برف و احتمال رخداد بهمن امدادگران جمعیت هلال‌احمر در چهار استان کشور، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

معاون امداد و نجات سازمان هلال‌احمر گفت: با توجه به هشدار سازمان هواشناسی، به هم‌وطنان توصیه می‌شود که نکات ایمنی لازم برای تردد در جاده‌ها و صعودهای کوهنوردی را رعایت کنند و قبل از تردد از وضعیت راه‌ها اطلاع پیدا کنند.

وی ادامه داد: سامانه ۱۱۲ ندای امداد، در صورت وقوع حوادث، آماده کمک‌رسانی به هم‌وطنان است.

کد خبر 719631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.