وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

در حالی که برخی کشورهای اسلامی و غربی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند، چشمان خود را بر کشتار دسته‌جمعی مردم فلسطین در غزه بسته‌اند، دولت آفریقای جنوبی در یک اقدام انسانی و شجاعانه، رژیم صهیونیستی را در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه به میز محاکمه کشانده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری در حالی آغاز شد که نسل‌کشی و ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم اشغالگر قدس، همچنان در نوار غزه ادامه داشته و هرروز بر شمار شهدای فلسطینی افزوده می‌شود. پرتوریا با این اقدام نشان داد که مردم آفریقای جنوبی هنوز سخن نلسون ماندلا مبنی بر اینکه «ما به‌خوبی می‌دانیم آزادی ما بدون آزادی فلسطینی‌ها ناقص است.» را به‌خاطر داشته و ارج می‌نهند.

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

وبگاه شبکه خبری الجزیره در خصوص جلسه اول دادگاه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم اسرائیل در پرونده نسل‌کشی غزه نوشته است که وکلای آفریقای جنوبی به دادگاه عالی سازمان ملل (دیوان بین‌المللی دادگستری) گفتند که در بحبوحه جنگ سه ماهه رژیم صهیونیستی در غزه، بیش از ۲۳ هزار فلسطینی، اغلب زنان و کودکان، کشته شده‌اند. به گفته سازمان ملل، اکثر جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه آواره شده‌اند و محاصره رژیم صهیونیستی که به شدت مواد غذایی، سوخت و دارو را محدود می‌کند، موجب یک «فاجعه انسانی» شده است.

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

بر اساس گزارش الجزیره، شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه استدلال می‌کند که رژیم اسرائیل کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ را که پس از هولوکاست تنظیم شده بود، نقض کرده است و مطابق آن همه کشورها موظف‌اند از تکرار چنین جنایاتی جلوگیری کنند. تیم حقوقی آفریقای جنوبی سندی ۸۴ صفحه‌ای را به دادگاه ارائه کرد که جزئیات دقیق از اقدامات مرتبط با نسل‌کشی در غزه در آن ذکر شده است.

آدیلا حسیم، وکیل مدافع آفریقای جنوبی، به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که اسرائیل ماده دوم کنوانسیون نسل‌کشی را که شامل «کشتار دسته‌جمعی» فلسطینیان در غزه می‌شود، نقض کرده است: «اسرائیل ۶۰۰۰ بمب در هفته استفاده می‌کند… هیچ‌کس در امان نیست. حتی نوزادان تازه متولد شده. رؤسای سازمان ملل غزه را به عنوان قبرستان کودکان توصیف کرده‌اند. هیچ چیز نمی‌تواند این رنج را متوقف کند، مگر دستور این دادگاه.»

آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است که به اسرائیل دستور دهد تا جنگ خود را متوقف کند. دیوان بین‌المللی دادگستری یا ICJ که دادگاه جهانی نیز نامیده می‌شود، بالاترین نهاد حقوقی سازمان ملل است که می‌تواند در مورد مسائل بین کشورهای عضو قضاوت کند.

آلانا اومالی، استاد سازمان ملل و تاریخ بین‌الملل، به الجزیره گفت که پرونده آفریقای جنوبی یک پرونده «تاریخی» است زیرا «ما از استناد به مواد مختلف کنوانسیون نسل‌کشی توسط تیم حقوقی آفریقای جنوبی می‌بینیم که آن‌ها می‌خواهند این پرونده را به‌طور ساختاری ارائه کنند.» که اومالی آن را «بسیار قانع‌کننده» خواند.

رژیم اسرائیل روز جمعه به ادعاهای آفریقای جنوبی پاسخ خواهد داد و در نهایت شنبه دادگاه نتایج را اعلام خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با بیان اینکه ریاکاری و دروغ به دادگاه عالی سازمان ملل ارائه شده است و افزود اتهام آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به نسل‌کشی در غزه تنها می‌تواند در یک دنیای وارونه اتفاق بیفتد.

قصد نسل‌کشی

تمبکا نگکایتوبی، وکیل دیگری برای آفریقای جنوبی، به موضوع «قصد نسل‌کشی» رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه پرداخت که معمولاً سخت‌ترین چیز برای اثبات در چنین پرونده‌ای است.

وی گفت: «رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی اسرائیل و افرادی که دارای مناصب رسمی هستند به‌طور سیستماتیک و صریح قصد نسل‌کشی خود را اعلام کرده‌اند. این اظهارات سپس توسط سربازان روی زمین در غزه تکرار می‌شود که آن‌ها درگیر تخریب فلسطینی‌ها و زیرساخت‌های فیزیکی غزه هستند.»

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

نگکایتوبی اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳ را به دادگاه ارائه کرد که از نیروهای زمینی که برای ورود به غزه آماده می‌شوند می‌خواهد «به یاد بیاورند که عمالیق با شما چه کرده است.»

این وکیل گفت: «این به فرمان کتاب مقدس خدا به سموئیل برای نابودی تلافی‌جویانه یک گروه کامل از مردم اشاره دارد. شواهد نیت نسل‌کشی نه‌تنها وحشتناک است، بلکه غلبه‌کننده و غیرقابل انکار است.»

اسرائیل اتهامات نسل‌کشی را بی‌اساس خواند و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم اسرائیل، این پرونده را «احمقانه» خواند.

لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه این پرونده را «نفاق» خواند و آفریقای جنوبی را به «بازوی قانونی» حماس متهم کرد.

فهمیده میلر، خبرنگار الجزیره در آفریقای جنوبی، گفت مردم آفریقای جنوبی نسبت به اقدامات قانونی انجام شده توسط کشورشان افتخار می‌کنند.

او افزود: «آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، به دلیل تاریخ آپارتاید، سرکوب، نژادپرستی نهادینه‌شده و چالش‌هایی که آفریقای جنوبی باید بر آن‌ها غلبه می‌کردند، برای بسیاری از مردم آفریقای جنوبی بسیار تأثیرگذار است.»

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

آلونسو گورمندی، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کینگز کالج لندن، درباره ارائه آفریقای جنوبی در شبکه اجتماعی ایکس به ۵ نکته مهم اشاره کرده است:

۱) اظهارات مقامات اسرائیل در تشویق به نسل‌کشی توسط سربازان آنها نیز این چنین برداشت شد. بنابراین نمی‌توان استدلال کرد که آفریقای جنوبی سوءتعبیر دارد می‌کند.

۲) حتی اقدامات ظاهراً بشردوستانه رژیم صهیونیستی (مثلاً دستور تخلیه) نسل‌کشی است، زیرا آن‌ها جابه‌جایی دسته‌جمعی را تشکیل می‌دهند، جلوی کمک‌رسانی گرفته شده است و مردم در مناطق امن هنوز بمباران می‌شوند.

۳) این شکایت از رژیم اسرائیل فقط در خصوص ارتکاب نسل‌کشی نیست، بلکه برای جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات کسانی که به نسل‌کشی دامن می‌زنند، هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

۴) رژیم اسرائیل همچنان قدرت اشغالگر غزه است و بنابراین اسرائیل نمی‌تواند استدلال کند که در حال دفاع از خود نسبت به قلمرو تحت کنترل خود است، اما حتی اگر بتواند، دفاع از خود هرگز نمی‌تواند به شکل نسل‌کشی باشد.

۵) رژیم اسرائیل مدعی است که فقط به حماس حمله می‌کند، اما میزان تخریب، که آشکارا بدون تبعیض است، نمی‌تواند به عنوان «تعقیب مقامات» حماس توصیف شود. خطر آسیب جبران‌ناپذیر به زندگی فلسطینی‌ها وجود دارد که دستور اقدامات موقت توسط این دادگاه را توجیه می‌کند.

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

الجزیره در گزارشی دیگر نوشته است که طی جلسه دفاع رژیم صهیونیستی در برابر اتهامات در روز جمعه، آنها به طور قابل پیش‌بینی تمام اتهامات را رد کردند و معتقدند که شواهد کافی برای اثبات قصد نسل‌کشی در غزه وجود ندارد. وکلای مدافع رژیم اسرائیل شکایت آفریقای جنوبی را «بی‌اساس»، «مسخره» و «افترا» خواندند و تاکید کردند که این رژیم قصد دفاع از مردم خود را دارد، نه نابودی یک ملت دیگر.

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

در ادامه این گزارش آمده است که بخش عمده دفاعیه رژیم صهیونیستی حول «حق دفاع از خود» می‌چرخید که البته وکلای آفریقای جنوبی این استدلال را قبول ندارند زیرا اسرائیل به عنوان اشغال‌گر در غزه حضور دارد. بخش دیگری از دفاعیه، رژیم صهیونیستی استفاده از برگه‌های اعلامیه و تماس‌های تلفنی قبل از بمباران را برابر با محافظت از جان مردم فلسطین خواند که از نظر توماس مک‌منس، استاد حقوق جنایات دولتی در دانشگاه کوین مری لندن، به الجزیره گفته است که دیوان بین‌المللی دادگستری به احتمال زیاد یک «شکاف عظیم» بین تصویری که اسرائیل ارائه کرده و واقعیتی که توصیف شده است را توسط نهادهای کمک‌رسانی مختلف سازمان ملل در صحنه می‌بیند.

به گزارش الجزیره، دیوان بین‌المللی دادگستری قرار است در مورد ۹ اقدام موقت که به طور مؤثر به تعلیق عملیات نظامی در غزه کمک می‌کند، تصمیم بگیرد، اما بازه زمانی برای وقوع آن اعلام نشده است. رژیم اسرائیل استدلال کرده است که اقدامات موقت نمی‌تواند یک کشور را ملزم کند از اعمال «حق مشروع دفاع از خود» خودداری کند.

به گفته مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره، تیم اسرائیلی استدلال‌های قضائی و رویه‌ای قوی ارائه کرد، اما او افزود که «اسرائیل استدلال اخلاقی، واقعی، تاریخی و بشردوستانه را به دلیل شکلی که اوضاع در غزه به هم ریخته از دست داد؛ با توجه به وسعت مرگ و کشتار صنعتی در حال وقوع در آنجا.»

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

تال بکر، مشاور حقوقی وزارت خارجه رژیم اسرائیل، در جلسه دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت که آفریقای جنوبی از روابط نزدیک با حماس برخوردار است و بنابراین تلاش می‌کند «تصویر واقعی و حقوقی تحریف شده» را ارائه دهد. آفریقای جنوبی در پاسخ به این ادعای بی‌اساس گفته است: «دولت آفریقای جنوبی روابط دوجانبه با حماس ندارد و موضع آن در زمینه حمایت از مبارزات فلسطینی‌ها علیه اشغالگری با حمایت از حماس برابری نمی‌کند».

جوآن دونوهیو، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، جلسه دو روزه خود را پایان داد و گفت که دادگاه لاهه تصمیم خود را در روزهای آینده اعلام خواهد کرد. برخی تحلیلگران احتمال می‌دهند این دادگاه به دلیل فشارهای سیاسی، رویه‌ای میانه‌رو اتخاذ کند و هر دو طرف منازعه را دعوت به پیروی از قوانین بین‌الملل کند بدون اینکه درخواست اقدام موقت آفریقای جنوبی برای پایان جنگ پذیرفته شود.

به گزارش وبگاه خبری اسرائیلی وای نت، در تحولی غیرمنتظره دولت آلمان خواستار حضور به عنوان طرف ثالث در این پرونده شده تا از رژیم صهیونیستی دفاع کند. سخنگوی دولت آلمان در بیانیه‌ای اتهام نسل‌کشی را رد کرد و افزود آن‌ها خواستار توضیحات و شفاف‌سازی در چارچوب توافق چندجانبه هستند. اگر این درخواست پذیرفته شود، آلمان می‌توان ادله و استدلال‌های خود را در برابر ادعاهای آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کشی در غزه مطرح کند. دادگاه می‌تواند تصمیم بگیرد که آلمان این دفاعیه را شفاهی یا مکتوب ارائه کند.

وارثان ماندلا علیه هولوکاست در غزه

کد خبر 719579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.