ابتدا رئیس را انتخاب کنید بعد سرمربی

کارشناسان والیبال کشورمان معتقدند بهتر است ابتدا رئیس فدراسیون والیبال مشخص شود تا سامانی به وضعیت فدراسیون دهد و شرایط را برای این رشته محیا کند، سپس سرمربی تیم ملی انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مدتی است سرمربی تیم‌ملی والیبال ایران از این تیم جدا شده است و هنوز سرمربی جدیدی از سوی فدراسیون والیبال تعیین نشده است. به این ترتیب تیم در شرایط بلاتکلیف و نابسامان به‌سر می‌برد، این در حالی است که زمان زیادی تا مسابقات کسب سهمیه تیم‌ملی باقی نمانده است.

تیم‌ملی والیبال ایران پس از کسب نتایجی ضعیف در لیگ ملت‌ها به استقبال انتخابی المپیک رفت. ملی‌پوشان ایرانی در این مسابقات مقابل آلمان و اوکراین نتیجه را واگذار کردند و از سد قطر گذشتند، اما چند ساعت پس از شکست تیم‌ملی والیبال مقابل چک خبر استعفای عطایی روی وبگاه فدراسیون والیبال قرار گرفت. دلیل استعفای دقیقه نودی عطایی هنوز مشخص نشده است زیرا که وی تا قبل از این خبر مدام از عملکرد خود دفاع می‌کرد و از تلاشش برای کسب سهمیه المپیک می‌گفت.

پس از استعفای بهروز عطایی و وضعیت غیرمنسجم تیم‌ملی والیبال بارها از سوی فدراسیون کمیته‌ها و جلساتی برای انتخاب سرمربی تشکیل شد، در این کمیته‌ها سرپرست منصوب شد و سخنگوی کمیته فنی مشخص شد، اما سرمربی نه! در روزهای گذشته گزینه‌هایی برای سرمربیگری تیم‌ملی والیبال کشورمان از جمله ویتال هینن، جیانلورنزو بلنجینی، روبرتو پیاتزا، ولادیمیر آلکنو، آن جلو لورنزتی، سعید معروف و پیمان اکبری برای سرمربی‌گری تیم‌ملی والیبال ایران مطرح شدند.

اول رئیس را انتخاب کنید بعد سرمربی

تمام این اتفاقات در حالی اتفاق افتاده است که حریفان تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ حریفان سختی خواهند بود. در این دوره از مسابقات ۳۲ تیم‌ملی در دو بخش مردان و زنان در چهار قاره آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی برای صعود به مرحله فینال این مسابقات با هم رقابت خواهند داشت، اما کمیته فنی فدراسیون والیبال معتقد است: «عجله‌ای نداریم؛ به دور از هیاهوی فضای مجازی سرمربی انتخاب خواهیم کرد!»

«عطایی» نوک پیکان انتقادات بود

محمدصادق پشنگ، کارشناس والیبال کشورمان در رابطه با جدایی عطایی از تیم ملی والیبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: زمانی بهروز عطایی در تیم والیبال بازیکن بوده است، اما در برهه‌ای از زمان وارد سرمربیگری تیم‌ملی والیبال شد. تیم تحت اختیار عطایی با هر شخص دیگری نیز امکان تحقق آرزوهای مردم را نداشت. عطایی به‌اشتباه قبول مسئولیت کرد، زیرا باید پیش‌بینی می‌کرد که این تیم‌ملی با این شکل از تدارک که نیمی از تیم در یزد درگیر جام باشگاه‌های آسیا بود و نیمی دیگر در اردوی بین یک تا دو ماهه تیم‌ملی بود، قرار نیست پاسخگوی این سطح از توقعات باشد.

وی می‌افزاید: بخشی از تیم در اردوی تدارکاتی بودند و با برگزاری دو دیدار تدارکاتی در استانبول به لیگ جهانی اعزام شدند و نیمی دیگر که در یزد حضور داشتند، پس از اعزام شدن تیم به لیگ جهانی به آنان پیوستند که این موضوع به معنای انسجام نداشتن تیم‌ملی والیبال بود.

اول رئیس را انتخاب کنید بعد سرمربی

کارشناس والیبال کشورمان خاطرنشان می‌کند: بازیکنان جدید از نظر تجربه در حد بازیکنان تیم‌ملی قبلی نبودند، پس طبیعی بود که چنین نتیجه‌ای برای تیم حاصل شود.

وی ادامه می‌دهد: برخی والیبالی‌ها انتظارات را از این تیم بالا بردند و به مردم وعده‌های غیرممکن دادند. این موارد باعث شد که همه، تقصیرات را گردن یک نفر بیندازند که نوک این پیکان بهروز عطایی بود و همه تقصیرات گردن وی افتاد.

ابتدا باید فدراسیون باید به ثبات برسد

پشنگ عنوان می‌کند: رئیس فدراسیون باید مشخص شود تا بتواند طرح‌های چند ساله را برنامه‌ریزی کند، اگر سرپرست فدراسیون با مربی قرارداد منعقد کند، کار دشوار می‌شود، زیرا بار اتفاقات بر دوش شخصی است که با سرمربی جدید قرارداد منعقد کرده است نه رئیس فدراسیون! ابتدا باید فدراسیون به ثبات برسد.

وی تصریح می‌کند: در اینکه ما به مربی خارجی نیاز داریم شکی نیست. با جو موجود حضور یک مربی ایرانی استرس را افزایش می‌دهد، در مقابل مربی‌های خارجی در این موضوعات افراد زیرکی هستند.

کارشناس والیبال کشورمان می‌گوید: در جلسه چند روز گذشته دو نفر از سه گزینه روی میز انتخاب‌های خارجی، درخواست فدراسیون را رد کردند که نشان می‌دهد این مربیان شرایط را در نظر می‌گیرند.

استعفای عطایی کار عاقلانه‌ای بود

محمد ترکاشوند، کارشناس والیبال کشورمان درباره به اتفاقات پیرامون تیم‌ملی والیبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تیم در شرایط بحرانی مدیریت اصولی نشد و همین موضوع باعث شد نتوانیم نتیجه مطلوب را کسب کنیم.

وی می‌افزاید: نمی‌توانیم همه اتفاقات را گردن بهروز عطایی بیندازیم زیرا این موضوع به دور از انصاف است. حاشیه‌ها و مشکلاتی که از داخل و خارج تیم برای به‌وجود آمد، دست به دست هم داد تا بار نتیجه نامطلوب تیم ملی والیبال بر گردن بهروز عطایی بماند.

کارشناس والیبال کشورمان بیان می‌کند: بهروز عطایی پس از استعفا از تیم همچنان کنار تیم ماند تا زمانی که تیم به ایران بازگشت. از نظر من زمانی که تیم نتایج خوبی کسب نکرد، استعفای عطایی کار عاقلانه‌ای بود؛ وی با این کار سعی کرد اندکی از فشارها را از روی دوش تیم و بازیکنان بردارد، اما باز هم نتایج مدنظر را به‌دست نیاوردیم.

اول رئیس را انتخاب کنید بعد سرمربی

وی تصریح می‌کند: در عالم حرفه‌ای انتقاد بازیکن از مربی قشنگ نیست در مقابل مربی نیز نباید با بازیکنان بازی کند و آنان را در شرایط دشواری قرار دهد.

باید امیدوار باشیم

ترکاشوند اذعان می‌کند: ابتدا باید رئیس فدراسیون مشخص شود تا وی بتواند با گزینه مورد نظر خود مذاکره کند. شانس صعود به المپیک برای تیم‌ملی والیبال ایران بسیار کم است، اما اگر یک درصد احتمال کسب سهمیه وجود داشته باشد، باید تمام تلاشمان را برای این یک درصد انجام دهیم زیرا که هیچ‌وقت نباید ناامید باشیم.

وی عنوان می‌کند: بازیکنان همه درگیر مسابقات باشگاهی هستند، در صورتی که سرمربی تیم‌ملی والیبال مشخص شود بازیکنان زیر ذره‌بین می‌روند و تلاششان را بیشتر می‌کنند.

کارشناس والیبال ادامه می‌دهد: لیگ والیبال تا فروردین یا اردیبهشت سال آینده طول می‌کشد و حدود ۴۰ تا ۴۵ روز زمان داریم تا مربی جدید تیم ملی با بازیکنانش تمرین کند. بازیکنان جوانی که سال جاری بازی کردند و درخشیدند نباید از قلم بیفتند.

«دیسیپلین خاص» برای جلوگیری از بازیکن‌سالاری

وی تاکید می‌کند: نخستین موضوعی که یک مربی بدان نیاز دارد «دیسیپلین خاص» است. نوع تمرینات و امکاناتی که در اختیار تیم قرار می‌گیرد در روند کار سرمربی نقش دارد و اگر این امکانات در نظر گرفته شود تیم ملی والیبال می‌تواند به‌خوبی بدرخشد.

به گزارش ایمنا، با توجه به استعفای بهروز عطایی در دوره قبلی مسابقات، شانس کم تیم‌ملی ایران برای کسب سهمیه المپیک و علاوه بر نداشتن سرمربی، رئیس فدراسیون والیبال نیز مشخص نیست، بهتر است ابتدا رئیس فدراسیون والیبال مشخص شود تا سامانی به وضعیت فدراسیون دهد و شرایط را برای این رشته محیا کند، سپس سرمربی تیم ملی انتخاب شود.

کد خبر 719569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Tasa IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    ممنون از اطلاعات خوبتان