تغییر اقلیم گلستان چرخه زندگی حشرات را هم تغییر داده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به تغییر شرایط آب‌وهوایی و دمای استان گفت: چنین شرایطی چرخه زمستان‌گذرانی آفات را هم تغییر داده است تا جایی که گرمای هوا و تغییر اقلیم حتی چرخه زندگی حشرات را هم تغییر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، محمد برزعلی صبح امروز _شنبه بیست‌وسوم دی_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود بارش‌های مناسب در فصل پاییز سال جاری، هنوز خشکسالی‌های سه سال گذشته در استان جبران نشده است.

وی با بیان اینکه دمای هوای استان در فصل زمستان سال جاری به‌صورت میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است، افزود: این مسئله روند رشد گیاهان را مختل کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: چنین شرایطی باعث شده تا رشد رویشی محصولات پاییزه بسیار جلوتر از سال‌های قبل باشد که این تغییر فاز رویشی در گیاه باعث رشد آن زودتر از زمان نرمال است.

وی معتقد است: رشد گیاه به درجه حرارت و رطوبت بستگی دارد و وقتی درجه حرارت بالاتر از میانگین باشد گیاه زودتر از حالت نرمال از مرحله رشد رویشی به زایشی حرکت می‌کند و رشد بیشتری خواهد داشت.

برزعلی اضافه کرد: تغییر در شرایط آب‌وهوایی و دمای استان حتی چرخه زمستان‌گذرانی آفات را تغییر داده است تا جایی که آفت مگس مدیترانه‌ای این دوره در حال تخم‌گذارانی است حال آنکه باید در وضعیت زمستان‌گذرانی باشد؛ به نظر می‌رسد گرمای هوا و تغییر اقلیم حتی چرخه زندگی حشرات را هم تغییر داده است.

وی میزان بارش‌های فصل پاییز در سال جاری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود بارندگی‌های مطلوب، خشکسالی‌های متوالی سه سال گذشته در استان جبران نشده و این خطه همچنان تحت‌تأثیر پیامدهای خشکسالی است.

کد خبر 719557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.