عزم جمعی برای کاهش آلودگی هوای اراک/ مازوت‌سوزی نیروگاه شازند متوقف می‌شود؟

سال‌ها است که اراکی‌ها از تماشای آسمان پاک و لاجوردی رنگ محروم هستند یا آن را کمتر تجربه کرده‌اند، همین امر مسئولان استان را بر آن داشته تا فکری اساسی برای حل این معضل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، همه ما این گزاره را زیاد شنیده‌ایم که در زمستان با اینورژن (وارونگی دما) و حبس هوای آلوده مواجه هستیم. این معضل در کلانشهرهای کشور به ویژه اراک که صنایع در بافت شهر قرار دارد، بیشتر است. توپوگرافی اراک بر آلودگی هوا تأثیرگذار است، رشته کوه‌های اطراف این کلانشهر همچون حصار عمل می‌کند و منجر به سکون هوا و تجمع آلاینده‌ها می‌شود.

منابع متحرک و ثابت و عوامل طبیعی همچون گرد و غبار موجب آلودگی هوای شهر اراک می‌شود، البته متهم ردیف اول فاجعه آلودگی هوای اراک مازوت و نیروگاه عامل اصلی آن است. هوای پاک جزو ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر شهروندی باید از آن برخوردار باشد، اما سال‌ها است که رؤیای دیدن آسمان آبی اتفاقی نادر، دست نیافتنی و در صورت وقوع، گذرا و به مثابه فرصتی کوتاه برای شهروندان اراکی است تا نفسی تازه کنند و مهیای پذیرایی از میزبان همیشگی آسمان یعنی آلودگی هوا باشند.

شش سال از تصویب قانون ملی هوای پاک می‌گذرد که در آن وظایف دستگاه‌های مسئول مشخص شده است. این قانون در ۳۴ ماده بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی را مکلف کرده است، اما درصد عمده‌ای از این قانون اجرا نشده است. عوامل مختلفی دست به دست هم داده است تا اجرای قانون هوای پاک مغفول بماند که شاید مهم‌ترین دلیل آن هماهنگ نبودن دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف خود یا نظارت بر آن‌ها باشد که به خوبی صورت نگرفته است.

عزم جمعی برای کاهش آلودگی هوای اراک/ مازوت‌سوزی متوقف می‌شود؟

دستگاه قضائی اهتمام جدی برای رسیدگی به مشکل آلودگی هوای اراک دارد

مجید قنبری، معاون دادستان شهرستان اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، گفت: دستگاه قضائی اهتمام جدی برای رسیدگی به مشکل آلودگی هوای این شهر دارد و پیگیر حذف سوخت مازوت در نیروگاه شازند از طریق دادستانی کل کشور است.

وی اضافه کرد: بعضی واحدهای شرکت آلومینیوم ایران و واحدهای آلاینده اطراف اراک با دستور قضائی پلمب شده است.

معاون دادستان شهرستان اراک خاطرنشان کرد: چنانچه موضوع عمده سوخت مازوت نیروگاه شازند پیگیری شود، نیاز به تعطیلی بسیاری از این واحدها نیست.

قنبری با بیان اینکه سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: دغدغه توجیه استفاده از مازوت موجب شده است تاکنون اقدام اساسی صورت نگیرد، البته در زمینه آب اراک نیز در حال تهیه گزارش مستند هستیم.

یک واحد نیروگاه شازند گازسوز شد

علی کبر اسدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی از گازسوز شدن یک واحد نیروگاه شازند خبر داد و تاکید کرد: به منظور کاهش استفاده از مازوت در نیروگاه شازند با تزریق ۱.۸ میلیون مترمکعب گاز به این نیروگاه، یک واحد کاملاً گازسوز شده است.

وی اضافه کرد: با تصمیمات اتخاذ شده در استان، یک واحد نیروگاه معادل ۲۵ درصد ظرفیت تا پایان اسفند از مدار خارج شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: در راستای مصرف کمتر سوخت مایع در دو واحد دیگر نیروگاه، کاهش تولید برق مصوب شد که در نتیجه میزان آلایندگی را کاهش خواهد داد، با این وجود احتمال هرگونه تغییرات با توجه به ناترازی وجود دارد.

عزم جمعی برای کاهش آلودگی هوای اراک/ مازوت‌سوزی متوقف می‌شود؟

محیط زیست خواهان توقف مازوت سوزی در نیروگاه شازند است

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه مجموعه محیط زیست خواهان توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند است، ادامه داد: شهر اراک در نیمه نخست سال با گرد و غبار و در نیمه دوم سال با آلودگی صنعتی مواجه است.

وی اضافه کرد: برای داشتن هوای پاک نیازمند همکاری همه‌جانبه هستیم. کاهش تولید برق، افزایش مصرف گاز، اورهال واحدهای نیروگاه شازند در زمان آلودگی و استفاده از مازوت بدون سولفور به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوای اراک مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه این امر موجب شده است یک واحد از چهار واحد نیروگاه برای اورهال از مدار خارج شود، خاطرنشان کرد: در جانمایی صنایع، اشتباهات محرزی وجود دارد. خواسته اصلی ما توقف مازوت‌سوزی است و با پیگیری‌های صورت گرفته یک واحد این نیروگاه گازسوز شده و دو واحد در حال مازوت‌سوزی است که مقرر شد با کاهش مصرف مازوت، کاهش تولید برق نیز همراه شود.

یوسفی افزود: ماده دو قانون هوای پاک نظارت بر اجرای قانون را بر عهده محیط زیست گذاشته، اما اختیارات چندانی را محول نکرده است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما تهیه لیست صنایع آلاینده است که هر سه ماه یک‌بار توسط اداره کل تهیه می‌شود، تاکید کرد: از بهار امسال پتروشیمی شازند که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ جزو صنایع سبز بود، از این لیست خارج شد و در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفت تا عوارض آلایندگی را پرداخت کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: از وضعیت نیروگاه شازند در راستای انجام وظایف قانونی در دادسرای شازند شکایت شده است و اثرات دی اکسید گوگرد از بُعد فنی تحلیل و از جایگاه قضائی نیز مباحث فنی و اثرات منفی مازوت‌سوزی روی سلامت مردم بررسی شده است.

یوسفی تصریح کرد: با شکایت از نیروگاه شازند، موضوع انتقال صنایع آلاینده نیز در دستور کار قرار گرفته است و نیروگاه حرارتی شازند نیز در این فهرست قرار دارد.

وی با بیان اینکه نیروگاه خورشیدی باید جایگزین نیروگاه حرارتی شود، گفت: قصد مجاز اعلام کردن استفاده از مازوت را نداریم، اما در صورتی که قرار است از آن استفاده شود باید از مازوت با سولفور کمتر استفاده شود تا آلایندگی کمتری ایجاد کند.

عزم جمعی برای کاهش آلودگی هوای اراک/ مازوت‌سوزی متوقف می‌شود؟

مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند را به سرعت متوقف کنید

علیرضا امانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: نامه‌ای به مقام عالی وزارت بهداشت ارسال شد تا پیگیر توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند شوند، ما قاطعانه خواستار توقف سریع مازوت‌سوزی هستیم.

وی اضافه کرد: اقدامات متعددی در استان انجام شده است و به‌رغم تلاش‌های خوبی که سمن‌ها و نهادهای دولتی در زمینه آلودگی هوا انجام دادند، اقدام مؤثری در رابطه با کاهش آلودگی صورت نگرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مازوت‌سوزی تأثیر مستقیمی بر سلامتی مردم دارد و آثار حاد ناشی از مصرف این سوخت در سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

امانی با بیان اینکه حتی یک دقیقه مصرف مازوت در نیروگاه شازند به صلاح سلامت مردم نیست، تصریح کرد: توقف این فرآیند خواسته بحق مردم و مسئولان است، از حق مردم دفاع خواهم کرد، حتی اگر برایم گران تمام شود.

وی ادامه داد: در سالی که این نیروگاه ساخته شده است باید مشخص شود که مشاور ساخت چه شخصی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود دادستان این فرد را شناسایی و برای پاسخگویی فرا بخواند، خاطرنشان کرد: از سال گذشته وزیر بهداشت توقف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند را در خواست کرده است، تیر امسال نامه درخواست استفاده نکردن از سوخت مازوت در فصل سرما تهیه شد، اما هیچ اهمیتی به آن داده نشده است.

عزم جمعی برای کاهش آلودگی هوای اراک/ مازوت‌سوزی متوقف می‌شود؟

تعطیلی نیروگاه تنها راهکار رفع آلودگی هوای اراک است

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی نیز تاکید کرد: تنها راهکار رفع مشکل آلودگی هوا تعطیلی نیروگاه شازند است و به جز این هیچ راه‌حل فوری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا مربوط به سوخت نیروگاه شازند است، تاکید کرد: برای رفع این مشکل ما همواره پیشنهادات خود را ارائه می‌دهیم، از جمله این پیشنهادات جایگزینی نیروگاه فعلی با نیروگاه پیشرفته و به‌روز است، به علاوه می‌توانیم بخشی از مدار تولید را به نقطه دیگری منتقل کنیم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: نیروگاه شازند سال ۱۳۷۴ با فناوری قدیمی و جانمایی نامناسب ساخته شده بود، از سال ۱۳۹۱ موضوع مازوت‌سوزی این صنعت مطرح و در دوره‌های مختلف پیگیری شد چراکه هیچ نیروگاهی با این فناوری راه‌اندازی نمی‌شود.

مخلص‌الائمه ادامه داد: برای نخستین‌بار مازوت سوزی با تأخیر یک ماهه آغاز شد و نیروگاه و شرکت گاز درباره سوخت مورد استفاده بیانیه صادر کردند.

وی با بیان اینکه با وجود فشارهای موجود، اجازه توسعه نیروگاه شازند را ندادیم و نخواهیم داد، تاکید کرد: شرکت آلومینیوم و بعضی صنایع استان را ملزم به ساخت نیروگاه خورشیدی کرده‌ایم تا منابع برق خود را از این طریق تأمین کنند.

استاندار مرکزی گفت: در حال حاضر شش ساختگاه تولید انرژی تجدیدپذیر در استان مرکزی مشغول به فعالیت و بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی خورشیدی کشور در حال ساخت است.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه این نیروگاه ظرفیت ۱۰۰ مگاوات تولید برق را دارد که معادل ۱۰ برابر ظرفیت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی موجود در کشور است، اضافه کرد: عید سال گذشته ساخت این نیروگاه آغاز شده است و به زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

عزم جمعی برای کاهش آلودگی هوای اراک/ مازوت‌سوزی متوقف می‌شود؟

نیروگاه شازند بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد

داوود قربانی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: با توجه به مباحث فنی مطرح شده در موضوع آلودگی هوای کلانشهر اراک، نیروگاه شازند بیشترین سهم را در این زمینه دارد.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل استاندارد، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی اراک، چندین شکایت رسمی به دستگاه قضائی ارائه کردند و جای این پرسش از معاون دادستان باقی است که چه اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟

رئیس شورای شهر اراک تصریح کرد: طی سال‌های گذشته مکاتباتی با رئیس‌جمهور صورت گرفته است، برخی از اعضای آن کمیته کارشناسانی هستند که امروز در این جلسه حضور دارند.

قربانی تصریح کرد: چند وقت پیش مکاتبه‌ای با وزیر کشور در موضوع آلودگی هوا توسط مدیریت شهری انجام و مراتب اعتراض پارلمان شهری به وزیر کشور منتقل شد.

وی ادامه داد: جای این پرسش از نماینده دادستان باقی است که تاکنون بر اساس تبصره یک ماده ۱۵ اخطار کتبی به مسببان این آلایندگی داده شده است، یا خیر؟.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: در صورتی که در گذشته اخطارها داده شده باشد، دیگر مماشات با این صنایع جایز نیست و شایسته است که اقدام عملی با مدیران این واحدهای تولیدی صورت گیرد یا این واحدها تعطیل شود.

قربانی با بیان اینکه صنایع آلاینده هوا باید مکلف به پرداخت یارانه سلامت شوند، گفت: یارانه سلامت تکلیف صنایع آلاینده است، این موضوع را نباید تهاتر کنیم.

وی ادامه داد: صنایعی که آلایندگی دارند، به منظور رفع بار مسئولیت خود باید پرداختی در این خصوص داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: واحدهای آلاینده به دلیل آلودگی ایجاد شده، سلامت روح و روان و جسم شهروندان را به خطر انداخته‌اند و شایسته است دستگاه قضائی در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

عزم جمعی برای کاهش آلودگی هوای اراک/ مازوت‌سوزی متوقف می‌شود؟

اراک دیگر تاب و توانی برای مازوت‌سوزی ندارد

علیرضا محمودی، شهردار اراک گفت: در راستای کاهش آلودگی هوای اراک، بهبود فرآیند نیروگاه و جابه‌جایی مکانی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اراک با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی خاصی که دارد در موقعیتی قرار گرفته است که باید ملاحظات خاصی در حوزه محیط زیست این شهر اتخاذ شود.

شهردار اراک ادامه داد: در مصوبه شورای عالی امنیت ملی به هیچ عنوان اشاره‌ای به اینکه در شهر اراک مازوت‌سوزی صورت می‌گیرد، نشده است.

محمودی تصریح کرد: مشاهدات نشان می‌دهد که یک کمیسیون متشکل از کارشناسان به نحوی را تنظیم کردند، مبنی بر اینکه سوزاندن مازوت در جایی که در آن تجمع مردم وجود نداشته باشد انجام شود.

محمودی با بیان اینکه در شهر اراک تراکم جمعیت وجود دارد، اظهار کرد: حفظ سلامتی مردم یکی از مطالبات همیشگی مدیریت استان است.

وی افزود: بهبود فرآیند و فعالیت نیروگاه شازند یا انتقال آن یکی از مطالبات استان از این مجموعه است.

به گزارش ایمنا، هم اینک باید این پرسش را مطرح کرد که مسئولان نهادهای نظارتی در رابطه با درست اجرا شدن قانون هوای پاک چه اقداماتی انجام داده‌اند؟.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان ضابط ملزم به پیگیری قانونی هستند.

برای رفع آلودگی هوا می‌توان از تجربه شهرهای کشورهای دیگر که مدت‌ها است بر این بحران غلبه کرده‌اند از جمله پکن، شانگهای، سئول، توکیو، لوزان، میلان و رم، نیویورک، لس‌آنجلس، مکزیکوسیتی و بوگوتا و سایر شهرهای بزرگ و کوچک الگو گرفت زیرا این کشورها راه چاره را یافته‌اند و با انجام اقدامات در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت معضل آلودگی هوا را حل کرده‌اند.

محسن بهرامی؛ خبرگزاری ایمنا

کد خبر 719498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.