ائتلاف آمریکایی گرفتار در گرداب یمن

بامداد جمعه بود که خبر حمله هوایی آمریکا با همراهی انگلیس و چند کشور دیگر به مواضعی در یمن، منتشر شد، اقدامی که از همان دقایق نخست در موضع گیری مقامات یمنی مشخص شد به اصلی‌ترین هدف خود یعنی توقف حملات به کشتی‌های اسرائیلی نخواهد رسید و اینک پیامدهای آن برای ائتلاف آمریکایی در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بامداد جمعه بود که خبر حمله هوایی آمریکا با همراهی انگلیس و چند کشور دیگر به مواضعی در یمن، منتشر شد، اقدامی که از همان دقایق نخست با توجه به موضع‌گیری مقامات یمنی مشخص شد به اصلی‌ترین هدف خود یعنی توقف حملات به کشتی‌های اسرائیلی نخواهد رسید و حالا پیامدهای آن برای ائتلاف آمریکایی در هاله‌ای از ابهام است. این حمله در فاصله یک روز از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل انجام شد و ایالات متحده سعی کرد به پشتوانه این قطعنامه، همچنین ائتلافی که در منطقه برای مقابله با یمن ایجاد کرده بود، یمن را مورد هدف قرار دهد.

ائتلاف آمریکایی؛ گرفتار در گرداب یمن

پس از این حملات هوایی، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد دشمن آمریکایی-انگلیسی با ۷۳ حمله به یمن، شهر صنعا پایتخت، استان‌های حدیده، تعز، حجه و صعده را مورد هدف قرار داده و منجر به شهادت ۵ نفر و جراحت ۶ تن شده است. سخنگوی نیروهای مسلح به طور هماهنگ با دیگران مسئولان یمنی، هشدار داد که این حرکت بدون مجازات باقی نمی‌ماند و از این به بعد تمام اهداف متخاصم در خشکی و دریا، می‌توانند مورد هدف قرار بگیرند.

نکته بارز در اظهارات مقامات یمنی، تاکید مجدد بر ممانعت عبور کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی با مقصد بنادر رژیم صهیونیستی بود که خود، خط بطلانی بر جریان‌سازی آمریکایی‌ها علیه یمن محسوب می‌شود، زیرا آمریکا با تصویب قطعنامه، همچنین در بیانیه کاخ سفید تلاش کرد تا یمن را تهدیدی علیه امنیت کشتی‌رانی جهانی معرفی کند، اما مقامات یمنی اعلام کردند که رویه یمن در اثر این حملات تغییری نخواهد داشت و حمله به کشتی‌های اسرائیلی تا زمان تداوم حملات به غزه، بدون شک ادامه خواهد داشت، حملاتی که تا امروز خسارت اقتصادی بسیاری به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

ائتلاف آمریکایی؛ گرفتار در گرداب یمن

از سوی دیگر نکته جالب توجه، پیامی بود که ائتلاف آمریکایی-انگلیسی به همراه داشت، زیرا این بار ایالات متحده برخلاف رویه همیشگی سعی کرد تا با همراهی کشورهایی مانند انگلیس، کانادا، استرالیا، بحرین و برخی کشورهای اروپایی از تبعات احتمالی این حمله بکاهد و ضرر کمتری را متحمل شود، رویکردی که با توجه به مخالفت افکار عمومی این کشور با دخالت آمریکا در منطقه غرب آسیا و حمایت از اسرائیل و تبعات اقتصادی ورود به یک تنش جدید، منطقی به نظر می‌رسد.

حال با توجه به حمله بامداد جمعه، این سوال مطرح است که پیامدهای آنچه خواهد بود و آیا حمله مستقیم ائتلاف آمریکا و متحدانش به مواضع یمن، سبب گسترش دامنه درگیری‌ها و شکل‌گیری یک جنگ تمام عیار در منطقه خواهد شد؟ پاسخ احتمالی به این حملات چیست و آیا آمریکا آماده ورود به یک جنگ منطقه‌ای با کشوری است که کارنامه ۹ سال مقاومت در برابر حملات تمام‌عیار عربستان سعودی را در کارنامه دارد؟ اینها سوالاتی است که به بررسی آن پرداختیم.

«حوثی ها» یا «انصارالله»؟

مجتبی قنبردوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با حملات اخیر آمریکا به انصارالله یمن اظهار کرد: در قضیه یمن به چند نکته می‌توان توجه کرد؛ یکی اینکه این موضوع به‌شدت متصل به اتفاقات غزه بوده و دلیل آن حمایت انصارالله یمن از مردم غزه و علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است.

وی افزود: غزه تاکنون تحت حمایت کامل مردم یمن بوده است و انصارالله اعلام کرده است که وقتی حملات خود به کشتی‌های حامی رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کنیم که حملات به غزه متوقف شود.

کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی ادامه داد: نکته دیگر این است که در این مدت رسانه‌های غربی به دنبال این بودند که ارتش یمن را با عنوان «حوثی ها» مطرح کنند، در حالی که رسانه‌های مقاومت باید از واژه «انصارالله» استفاده کنند، زیرا انصارالله یک جریان انقلابیِ اسلامی با پشتوانه قوی مردمی در یمن است که در مبارزه با استکبار موفقیت‌های خوبی کسب کرده است و حتی قبیله‌هایی از اهل سنت یمن هم با آن بیعت کرده‌اند و نامه حمایت مبارزان کرانه غربی یمن در بیعت و حمایت انصارالله موید این مطلب است، اما حوثی‌ها تنها یک قبیله در یمن هستند.

ائتلاف آمریکایی؛ گرفتار در گرداب یمن

خنجر یمنی‌ها ناشی از نگاه «آماده جهاد بودن» است

قنبردوست با اشاره به پیشینه تاریخی و تمدنی مردم مقاوم و جهادی یمن گفت: در ایدئولوژی مردم یمن قیام به سیف برجسته و محوری است و آن‌ها آماده مبارزات آخرالزمانی هستند و خنجری هم که به کمر می‌بندند، ناشی از همین نگاه «آماده جهاد بودن» است.

وی افزود: یمنی‌ها همچنین به علت اینکه در جنگ ۹ ساله تقریباً تمام زیرساخت‌های خود را از دست داده‌اند، امروز نگران از دست دادن چیزی نیستند.

کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی با بیان اینکه انصارالله با حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت عراق تفاوت اساسی دارد، ابراز کرد: مردم یمن به شدت از انصارالله پشتیبانی می‌کنند و حامی نگاه حمایت از فلسطین هستند و در شعارهایشان هم شعار «الله اکبر» و «الموت لامریکا و الموت لاسرائیل» معروف است.

ائتلاف آمریکایی؛ گرفتار در گرداب یمن

دست انصارالله در حمایت از غزه بازتر است

قنبردوست ادامه داد: با توجه به اینکه در لبنان پنج میلیون نفری، تنها حدود یک میلیون نفر طرفدار حزب‌الله وجود دارد؛ اگر حزب‌الله بخواهد بیش از حد به موضوع بپردازد و کل کشور را درگیر کند، تبعات دیگری برای خود لبنان خواهد داشت؛ در عراق هم بخشی از مردم حامی گروه‌های مقاومت عراق هستند؛ در حالی که دست یمن و انصارالله نسبت به سایر جریان‌های مقاومت در حمایت از غزه بازتر است و به لحاظ فکری عموم مردم یمن علاقه‌مند به مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند.

وی با بیان اینکه انصارالله اعلام کرده بود فقط به کشتی‌های حامی رژیم صهیونیستی حمله می‌کند، گفت: در ماه میلادی اخیر کشورهای جهان آمار داده‌اند که حمل‌ونقل با کشتی در باب‌المندب افزایش پیدا کرده و تجارت جهان در امنیت کامل بوده است.

شیطنت امارات به نام یمن

کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی ادامه داد: در این بین شیطنت‌هایی از سوی امارات مشاهده شد که به دنبال حمله پهپادی به کشتی‌های سایر کشورها بود تا به نام انصارالله تمام شود، اما سخنگوی انصارالله چند روز پیش در این باره موضع گرفت و هشدار داد که کسانی قصد دارند به نام ما دست به حملاتی بزنند.

قنبردوست افزود: نکته دقیقی که در نظم بین‌الملل وجود دارد این است که در موضوع اوکراین، کسی که از آن بحران رهایی پیدا کرد و نفع بیشتری برد، ایالات متحده و کسی که گرفتار شد اروپا بود؛ آمریکا چون دچار افول شده است، نمی‌تواند همچون گذشته بحران‌های موجود را مدیریت کند و به دنبال رهانیدن خود از مهلکه است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل آمریکا همراه انگلستان که مزایا و رقابت اقتصادی دونفره در منطقه دارند، متحد شدند؛ زیرا آمریکا حاضر نبود به صورت تک‌نفره این حمله را انجام دهد و حتماً نیاز به یک ائتلاف غربی داشت.

ائتلاف آمریکایی؛ گرفتار در گرداب یمن

تلاش آمریکا برای فرار از بحران در غزه

کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی با تاکید بر اینکه آمریکا دچار غافلگیری شده است، ابراز کرد: برای آمریکا با توجه به مسائل مربوط به چین و روسیه به‌هیچ‌وجه زمان پرداختن به منطقه غرب آسیا نبود، البته نباید نقش و کنشگری روسیه و چین در منطقه را نادیده گرفت و سکوت چین و روسیه در خصوص جنگ غزه در بستر تغییر نظم بین‌الملل است که آمریکا متوجه آن بوده، اما مجبور به ورود به جنگ علیه یمن شده است.

قنبردوست ادامه داد: رژیم صهیونیستی یکی از جناح‌هایی است که می‌خواهد حتماً آمریکا را به این موضوع وارد کند، در حالی که آمریکا در تلاش برای فرار است.

کشورهایی که نمی‌خواهند آینده غزه در دست مقاومت باقی بماند

وی با اشاره به سفر اخیر بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه اظهار کرد: یک نقطه اشتراک بین کشورهای عربی، ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که هیچ‌کدام از این کشورها نمی‌خواهند آینده غزه در دست مقاومت باقی بماند، زیرا ترکیه و کشورهای عربی در رقابت با جمهوری اسلامی هستند؛ بلینکن نیز تاکید کرد که آینده غزه را برای فلسطین می‌خواهید یا برای ایران؟

کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی در خصوص آینده جنگ آمریکا و یمن گفت: یمن با پهپادها و بردهای موشکی متنوع و مختلف پاسخ‌هایی در سطوح مختلف به آمریکا می‌دهد و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه امن نخواهند بود؛ همچنین منافع انگلیس نیز با توجه به اینکه ۵۵ هزار مستشار این کشور در پایگاه‌های مختلف آمریکایی در منطقه هستند، در معرض آسیب است.

قنبردوست اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود، گسترده شدن جنگ بعید به نظر می‌رسد؛ البته این بستگی دارد که پاسخ‌های انصارالله تا چه حد گسترده شود و دیگر کشورهای عربی به مسئله وارد شوند یا خیر؛ برای مثال شاهد بودیم که عربستان وارد ائتلاف با آمریکا نشد که بخشی از آن به دیپلماسی جمهوری اسلامی برمی‌گردد.

ائتلاف آمریکایی؛ گرفتار در گرداب یمن

آمریکا توان جنگیدن در منطقه را ندارد

وی با تاکید بر اینکه برای هیچ‌کدام از طرف‌ها شرایط ادامه جنگ وجود ندارد، ادامه داد: آمریکا به مواضعی حمله کرده است که از همان‌جا به کشتی‌های حامی رژیم صهیونیستی حمله موشکی شده بود، اما اگرچه آمریکا به شدت نیازمند مانور اقتدار در منطقه بود، توان ادامه جنگ را ندارد.

کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی تاکید کرد: آمریکا به شدت نیاز دارد تا به مؤتلفان و شرکای راهبردی خود بگوید که امنیت منطقه را او تأمین می‌کند، اما از طرفی به لحاظ امنیت ملی و اقتصادی ظرفیت جنگیدن در منطقه را ندارد.

قنبردوست در خصوص دلایل آمریکا برای نجنگیدن گفت: قرار است ۱۰ ماه دیگر در آمریکا انتخابات برگزار شود و هیئت حاکم آمریکا تحت فشار داخلی قرار دارند؛ مردم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه به صحنه آمده‌اند و در فضای مجازی آمریکا نیز محکومیت‌ها بیشتر شده است، همچنین آمریکا در حوزه اقتصادی ضربه خورده است و همه اینها موجب می‌شود تا جنگ با یمن را ادامه ندهد.

وی در خصوص انگیزه جنگیدن و توان جنگی یمنی‌ها ابراز کرد: در طرف مقابل، یمنی‌ها هم به لحاظ ایدئولوژیک انگیزه قوی برای جنگ دارند و هم از لحاظ اقتصادی چیزی برای از دست دادن ندارند، همچنین امکانات لازم را برای به آتش کشیدن منطقه‌ای را دارند که ۳۰ درصد تجارت بین‌الملل معطوف به آن تنگه است.

کد خبر 719483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.