آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

تحلیلگران متعددی رویکرد واشنگتن و لندن نسبت به یمن را افتادن در تله یا غیرسازنده توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در ادامه تنش‌های منطقه‌ای برای توقف جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه، اعضای مختلف محور مقاومت اقدام به اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی و متحدان آن کردند تا اگر سازوکارهای بین‌المللی قادر به برقراری آتش‌بس نیست، حداقل فشاری مادی بر زنجیره تأمین و انرژی بتواند ایالات متحده را وادار به کنترل رژیم اسرائیل کند.

جمعه حوالی ساعت ۳ بامداد به وقت ایران، نیروی هوایی آمریکا و انگلیس به مواضع انصارالله در یمن حمله کردند که به ادعای آنها با بیش از ۱۰۰ موشک هدایت‌شونده از هوا و دریا به ۶۰ هدف در ۱۶ پایگاه انجام شد. در راستای غیرمرتبط نشان دادن اقدامات انصارالله با جنگ غزه، دولت بایدن در بیانیه‌ای نوشت که نیروهای نظامی آمریکا در کنار انگلیس، استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات هوایی علیه اهدافی در یمن که «آزادی دریانوردی در یکی از کلیدی‌ترین آب‌راه‌های جهان» را تهدید می‌کردند، انجام داده است.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

در ادامه این بیانیه آمده است که «من در صورت لزوم از انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم خود و جریان آزاد تجارت بین‌المللی دریغ نمی‌کنم.» این جملات هدفمند در راستای مخفی کردن علت و سیر اتفاقات در دریای سرخ است و الزام چارچوب‌بندی آن در واکنش به اقدامات رژیم صهیونیستی را دوچندان می‌کند. با توجه به استدلال یمن در خصوص اقدام برای توقف نسل‌کشی، عملیات‌های آن در دریای سرخ مطابق حقوق بین‌الملل است.

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در واکنش به حملات آمریکا و انگلیس به یمن نوشته است که بعید است این حملات بلافاصله منجر به توقف پاسخ‌های انصارالله در دریای سرخ شود، بلکه هدف غرب برقراری مجدد بازدارندگی در این منطقه است که لازمه آن ادامه حملات با شدت بیشتر علیه یمن است. آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند که هدف ادامه حملات آمریکا تخلیه توانایی نظامی انصارالله برای بسته نگه داشتن دریای سرخ روی کشتی‌های اسرائیلی است.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

این اندیشکده نوشته است که یمن ترسی از تشدید تنش‌ها ندارد زیرا اهرم فشار بیشتری علیه آن وجود ندارد و آن‌ها اطمینان دارند که آمریکا حاضر به جنگ زمینی در یمن نیست. مسئله‌ی دیگر که به آن اشاره شده تغییر خط قرمزهای واشنگتن است که از نظر یکی از تحلیلگران این مقاله در شرایط فعلی دیگر محدود به کشته شدن نیروهای آمریکایی و ریسک‌گریزی با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا نیست.

روزنامه فایننشال تایمز در پوشش خبری خود درباره شروع بمباران مواضع در یمن نوشته است که تحلیلگران امور یمن هشدار داده‌اند که هر گونه حمله علیه انصارالله بعید است مانع آنها شود، زیرا یمن به صورت سنتی حامی فلسطین، ضد رژیم اسرائیل و آمریکا بوده است و چندین سال در برابر جنگ تحمیلی توسط عربستان و امارات نیز مقاومت کرده است.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

تریتا پارسی، مدیر اندیشکده کویینسی، با توجه به احتمال قطعی حمله آمریکا و انگلیس به یمن قبل از وقوع آن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اگر هدف توقف حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم اسرائیل است، پس بمباران پاسخگو نخواهد بود زیرا کافی است نتیجه آن را از عربستان بپرسید، همچنین بمباران یمن باعث تشدید مسئله و گسترش جنگ می‌شود چیزی که بایدن مدعی است قصد جلوگیری از آن را دارد. اگر واقعاً قصد توقف حملات علیه کشتیرانی هست، برقراری آتش‌بس در غزه احتمال موفقیت بالاتری خواهد داشت.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

امتناع آمریکا و انگلیس در پذیرفتن این پیشنهاد نشان می‌دهد آنها ریسک گسترش جنگ را به آتش‌بس در غزه ترجیح می‌دهند. بر اساس گزارش الجزیره، اقدامات آمریکا باعث شد که بین ساعات ۳ تا ۷ صبح، چهار کشتی بلافاصله مسیر خود به سمت کانال سوئز را تغییر دهند که تهدید علیه دریانوردی را افزایش می‌دهد.

الجزیره همچنین مدعی شده است که تصمیمات تیم بایدن، آمریکا را به جهت خطرناکی می‌کشاند. ایران این حملات را محکوم کرد و روسیه گفت که درخواست تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد حملات نظامی کرده است. عربستان سعودی خواستار خویشتنداری و «پرهیز از تشدید تنش» شد.

جورجیو کافیرو، مدیر اندیشکده GSA و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه جورج تاون، درباره حملات ائتلاف آمریکا (متشکل از آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، هلند و بحرین) نوشته است که راه‌حل برقراری آتش‌بس در غزه است. چیزی که آمریکا اهرم فشار برای وادار کردن اسرائیل به پذیرفتن آن دارد اما تصمیم گرفته که از آن استفاده نکند. اما راه‌حل بمباران یمن نیست که ممکن است منجر به تشدید تنش منطقه‌ای شود. اقدام امروز واشنگتن و بریتانیا فراتر از عملی غیرمسئولانه و بی‌ملاحظه بود.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

عمر بدّار، تحلیلگر خاورمیانه درباره حملات آمریکا علیه یمن نوشته است که در حالی که بایدن مدعی است یمن را به نام آزادی کشتی‌رانی بمباران می‌کند، یادتان باشد که وقتی در سال ۲۰۱۰ کماندوهای اسرائیلی به کشتی کمک‌های بشردوستانه ترکیه که قصد در هم شکستن محاصره غزه برای ارسال دارو و غذا را داشت، حمله کردند و یک شهروند آمریکایی را کشتند، آمریکا هیچ کاری نکرد.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

گرگ کارل‌استورم، خبرنگار خاورمیانه مجله اکونومیست، می‌پرسد که آیا حمله به یمن کار عاقلانه‌ای است یا اینکه آمریکا را به تله یک جنگ ناموفق دیگر می‌کشد؟ شواهد کافی وجود دارد که انصارالله پس از ۹ سال جنگ علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی قوی‌تر شده است. حملات ائتلاف آمریکا باعث می‌شود یمن موضع متخاصم‌تری بگیرد و آمریکا باید تصمیم بگیرد که به افزایش تنش آماده خواهد داد یا خیر.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

در پایان هم محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله، در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که امروز مردم جهان نظاره‌گر یک جنگ منحصربه‌فرد هستند که تشخیص حق و باطل در آن بسیار آسان است؛ یک طرف می‌خواهد نسل‌کشی در غزه را متوقف کند (یمن) و طرف دیگر هدفش پشتیبانی و حمایت از عاملان نسل‌کشی است (آمریکا و انگلیس). اینجا فقط دو گزینه وجود دارد، شما طرف قربانیان نسل‌کشی هستید یا طرف عاملان آن.

آیا حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن تاثیرگذار خواهند بود؟

کد خبر 719469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.