گستاخی انگلیس در بازی با آتش

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌وسوم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گستاخی انگلیس در بازی با آتش» نوشت: دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه امریکایی ان‌بی‌سی ضمن تکرار ادعاهای نخ‌نما شده درباره نقش ایران در عملیات گروه‌های مقاومت منطقه به‌خصوص حملات راهبردی مقاومت یمن به کشتی‌های رژیم صهیونیستی، مدعی شد این اقدام نه‌تنها پیامی برای انصارالله یمن که پیامی برای ایران نیز بود.

این گستاخی و تهدید تلویحی ایران در پی آن صورت گرفت که آمریکا و انگلیس سحرگاه جمعه ۲۲ دی‌ماه به برخی مواضع انصارالله یمن حمله کردند. ادعای بی‌معنای وزیر خارجه روباه پیر در کنار اظهارات مقامات امریکایی در خصوص عملیات مشترک آنها علیه یمن نشان می‌دهد تا چه اندازه سردرگمی در جبهه دشمنان منطقه وجود دارد. همزمان با اظهارات دیوید کامرون، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد، آمریکا به‌رغم حملات علیه حوثی‌های یمن به دنبال درگیری با ایران نیست. وی با بیان اینکه هدف حملات مشترک واشنگتن و لندن ارسال پیامی واضح به یمن برای عدم تکرار حملات خود به کشتی‌های این کشورها بوده است، گفت: «ما دنبال درگیری با ایران نیستیم. ما دنبال تشدید تنش نیستیم و دلیلی برای تشدید آن فراتر از آنچه در چند روز گذشته رخ داد، وجود ندارد.»

گستاخی انگلیس در بازی با آتش

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود به قلم حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان با تیتر «نمی‌باریم مگر اینکه…!» نوشت: دیروز «‌بن رودز» معاون سابق امنیت ملی دولت اوباما در واکنش به حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، خطاب به این دو کشور گفت: وقتی با ائتلاف چندین ساله نتوانستید یمن را شکست بدهید، با این حملات هوایی دنبال چه هستید و چه کاری از شما ساخته است؟! اشاره او به ائتلاف پیشین ۱۷ کشور علیه یمن است که به ادعای ارتش عربستان (در آغاز درگیری‌) قرار بود ظرف ۳ روز یا حداکثر یک هفته، مقاومت یمن را درهم شکند! ولی آن جنگ تمام عیار بیش از ۸ سال به درازا کشید و ائتلاف یاد شده که عربستان و امارات دو عضو اصلی آن بودند، دست از پا درازتر مجبور به عقب‌نشینی شده و به آتش‌بس روی آوردند. گفتنی است که در ائتلاف شکست‌خورده قبلی، برخلاف ائتلاف اخیر، آمریکا و انگلیس و اسرائیل، حضور خود را در ائتلاف رسماً اعلام نکرده بودند ولی در ائتلاف اخیر آشکارا و بی‌پرده وارد کارزار شده‌اند. حضور علنی آنها در ائتلاف جدید جبهه تازه‌ای پیش‌روی یمن گشوده است و از این روی مقاومت یمن اعلام کرد تمامی منافع آمریکا و انگلیس به اهداف مشروع ما تبدیل شده است.

آمریکا و انگلیس در مقایسه با ائتلاف قبلی اهداف تازه‌ای برای حمله به یمن در اختیار ندارند ولی منافع فراوان و پُرشمار آن‌ها در منطقه می‌تواند اهداف راهبردی خسارت‌آفرین و شکننده‌ای برای حملات موشکی، پهپادی و نفوذی نیروهای مقاومت یمن باشد. به عنوان نمونه، ناوگان پنجم دریایی آمریکا در سواحل بحرین مستقر است. فاصله هوایی یمن تا محل استقرار این ناوگان کمتر از ۱۴۰۰ کیلومتر است. این ناوگان به‌آسانی می‌تواند یکی از اهداف موشک‌های بالستیک و پهپادهای انفجاری مقاومت یمن باشد.

گستاخی انگلیس در بازی با آتش

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تل‌آویو در دادگاه لاهه» نوشت: صهیونیست‌ها که با اقدام حقوقی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه عملاً با پرونده فعال نسل‌کشی مواجه شده‌اند و ادله و شواهد متعدد وکلا در کشتار هدفمند و آزار فلسطینیان راهکاری غیر از مغلطه و انکار برای آن‌ها نگذاشته، به رغم حمایت همه‌جانبه آمریکا در موقعیتی قرار گرفته‌اند که بنا بر اعتراف یکی از روزنامه‌نگاران صهیونیست، نه‌تن‌ها شکست خورده‌اند بلکه بدترین روز از آغاز جنگ اخیر غزه را تجربه کردند.

«ما این را به‌خوبی می‌دانیم که آزادی ما بدون آزادی فلسطینی‌ها ناقص است.» این جمله مشهور نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی و شناخته‌شده‌ترین چهره مبارزه با آپارتاید این روزها در قالب اقدامی که تیم حقوقی این کشور علیه صهیونیست‌ها در دادگاه لاهه پیگیری می‌کند، بار دیگر تبلور یافته است. دیوان بین‌المللی دادگستری روز پنج‌شنبه اولین جلسه استماع برای رسیدگی به شکایت رسمی آفریقای جنوبی از صهیونیست‌ها بابت نسل‌کشی در غزه را برگزار کرد. تیم حقوقی آفریقای جنوبی در نخستین جلسه دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد که اکنون بحث اقدامات موقتی مطرح است که دادگاه می‌تواند قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه علیه این رژیم اعمال کند. این تیم یادآور شد: «اسرائیل همچنان مسئولیت خود را در قبال بحران انسانی که در نوار غزه ایجاد کرده است انکار می‌کند.» وکلای آفریقای جنوبی مصاحبه‌های رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و فرماندهان ارشد صهیونیست را درباره نابودی غزه، سندی برای قصد اسرائیل در نسل‌کشی و پاک‌سازی منطقه از فلسطینی‌ها دانستند.

گستاخی انگلیس در بازی با آتش

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صید حلال» به توقیف یک نفتکش در دریای عمان توسط نیروی دریایی ارتش کشورمان پرداخت و نوشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش را با حکم قضائی در آب‌های دریای عمان توقیف کرد. بنا به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس‌اس‌تی صبح روز پنجشنبه توقیف شد. نفتکش متخلف یاد شده سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت کرده و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس‌اس‌تی در حال حمل نفت در دریای عمان بود که صبح پنجشنبه با حکم قضائی و تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.

پیش از این شبکه اسکای‌نیوز عربی به نقل از سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس گزارش داده بود: گزارشی درباره یک حادثه در ۵۰ مایلی دریایی شرق سواحل عمان دریافت کردیم. سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد مقامات مسقط در حال تحقیق درباره این حادثه امنیتی در شرق سواحل عمان هستند. سازمان تجارت دریایی انگلیس همچنین اعلام کرد گزارش‌هایی مبنی بر ورود چند فرد مسلح به یک کشتی در نزدیکی عمان دریافت کرده است. این سازمان اعلام کرد قادر به تماس با این کشتی که مورد حمله قرار گرفته نیست. در بیانیه این سازمان همچنین آمده است: ما به کشتی‌ها توصیه می‌کنیم هوشیار باشند و هرگونه فعالیت مشکوک را به ما گزارش دهند.

با این حال ساعاتی پس از انتشار اخبار اولیه دو مقام ارتش آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز توقیف نفتکش «سوئز راجان» را تأیید کردند. «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران ادعا کرد: ایران یک نفتکش متعلق به جزایر مارشال با پرچم یونان را در حالی که در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کرد، توقیف کرد.

گستاخی انگلیس در بازی با آتش

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با اشاره به هفتمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی تیتر «محفل یاران یار» را برگزید و نوشت: هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با حضور چهره‌های سیاسی در حسینیه جماران برگزار شد؛ مراسمی که با انتقادهای تند سخنرانان از وضعیت فعلی گرم شد و یاد هاشمی در روزهای سختی زنده شد که اگر نبود، عبور از گردنه مصائب شاید امکان‌پذیر نبود. در این مراسم چهره‌هایی مانند علی‌اکبر ناطق‌نوری، زهرا مصطفوی، حسن خمینی، محمد خاتمی، محمدرضا عارف، بیژن نامدارزنگنه، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمدرضا باهنر، محسن رفیق‌دوست، محمدباقر نوبخت، مجید انصاری و خانواده مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و جمعی از مردم حاضر بودند. در ابتدای این مراسم محسن هاشمی‌رفسنجانی در سخنانی با تسلیت هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و از زبان حال مادر از دغدغه پیگیری وضعیت فائزه هاشمی که در زندان است، گفت. فاطمه هاشمی نیز با قرائت دل‌نوشته‌ای یاد پدر را گرامی داشت. در ادامه این مراسم از کتاب خاطرات سال ۱۳۸۰ مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نیز رونمایی شد. پایان‌بخش این مراسم نیز سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق و رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کشورمان، در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی که صبح پنجشنبه در حسینه شماره دو جماران برگزار شد، گفت: شخصیت آقای هاشمی و راه و مسیری که پیش پای ما گذاشت، هرگز از یاد نخواهد رفت. او شخصیتی بود که در سخت‌ترین شرایط خود پیش‌قدم در صحنه برای حل معضلات بود.

گستاخی انگلیس در بازی با آتش

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سهم خوراک از حقوق ماهانه» نوشت: سطح بالای نرخ تورم خوراکی‌ها در سال‌های اخیر باعث شده سهم هزینه تأمین غذا از دستمزد افزایش یابد. بر اساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد»، «نسبت هزینه‌های متعارف خوراکی» یک خانوار ۴ نفره به «حداقل دستمزد» در آذر ماه سال ۹۹ معادل ۵۲ درصد بوده که این رقم در آذرماه امسال به ۶۵ درصد افزایش یافته است. بالا بودن نرخ تورم خوراکی‌ها نسبت به رشد حداقل دستمزد عامل افزایش این نسبت در سال‌های اخیر بوده است. در کنار این موضوع، بالا بودن نرخ تورم بخش مسکن، شرایط را برای خانوارهای کم‌درآمد سخت‌تر کرده است. برای حل این چالش یا باید نرخ تورم مهار شود یا اینکه میزان دستمزدها متناسب با تورم افزایش یابد. کارشناسان تاکید می‌کنند برای پرهیز از ورود به مارپیچ تورم-‌دستمزد و افزایش انتظارات تورمی، اولویت نخست، کاهش نرخ تورم و بازگشت به سطح میانگین سال‌های قبل است. در کنار مهار تورم، افزایش کارآیی و تمرکز سیاست‌های حمایتی از کم‌درآمدها می‌تواند مؤثر واقع شود.

گستاخی انگلیس در بازی با آتش

کد خبر 719364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.