نقش تفریح و اوقات فراغت در ایجاد خلق مثبت / برای برقراری و حفظ نشاط تلاش کنید

دکترای مشاوره خانواده با بیان اینکه تفریح و گذراندن اوقات فراغت به شیوه فعالانه و سالم، به داشتن خُلق مثبت افراد کمک بسیاری می‌کند، گفت: جامعه سالم از بهم پیوستن خانواده‌های سالم ایجاد می‌شود و خانواده‌ها در این راستا باید برای برقراری و حفظ نشاط و در نهایت سلامت جامعه تلاش کنند.

روناک عشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بهداشت روان به معنای برخورداری از احساس خوب و خوشایند و روحیه‌ای آرام و سازگار بودن با محیط اطراف و نداشتن خشونت و تعارض با دیگر افراد است.

وی با بیان اینکه هنگامی که فرد بتواند بین جسم، روح و ذهن خود هماهنگی ایجاد کند، در تعامل با خانواده، جامعه و محیط سازگارتر خواهد بود، افزود: در دهه‌های اخیر، بهداشت روان در سراسر جهان اهمیت ویژه‌ای یافته است و می‌تواند به بالا رفتن کیفیت زندگی افراد کمک زیادی کند.

این دکترای مشاوره خانواده با اشاره به اینکه بهداشت روان با مسائل بسیاری در هم تنیده شده است، تصریح کرد: در واقع تفریح یکی از مقوله‌هایی است که می‌تواند باعث نشاط و حال خوش شود؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تفریح و گذراندن اوقات فراغت به شیوه فعالانه و سالم، به داشتن خُلق مثبت افراد کمک بسیاری می‌کند.

عشقی با بیان اینکه داشتن تفریح و اوقات فراغت سودمند علاوه بر القای خلق مثبت و احساس خوشایند آرامش و شادی، به سازگاری بهتر اشخاص با محیط اطراف و داشتن جامعه سالم‌تر کمک می‌کند، ادامه داد: در پی اتفاقات ذکر شده، بهداشت روان نیز شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه جامعه سالم از بهم پیوستن خانواده‌های سالم ایجاد می‌شود و خانواده‌ها باید برای برقراری و حفظ نشاط تلاش کنند، گفت: تفریحات و ملاک‌های انتخاب آنها مهم است و در بعضی موارد، نوع نامناسب تفریحات مضراتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

نقش والدین در استفاده بهینه از اوقات فراغت و داشتن تفریحات سالم

این دکترای مشاوره خانواده اضافه کرد: تفریح فعالانه و سالم در فضای خانواده فواید بسیاری را به همراه دارد، به طوری که یکی از مهم‌ترین ارکان اجتماعی خانواده، ایجاد تفریحات سالم است و این وظیفه و برنامه‌ریزی در سه بُعد اوقات فراغت روزانه، شبانه و آخر هفته و تعطیلات بزرگ نمود می‌یابد.

عشقی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد از خانواده‌ها و افراد، برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی ندارند، افزود: خستگی، کسل، بی‌حوصله و عصبی بودن از پیامدهای نداشتن برنامه‌ریزی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت است که می‌تواند منجر به ایجاد تعارض بین اعضای خانواده شود.

وی با بیان اینکه تفریح و داشتن برنامه مناسب برای گذراندن اوقات فراغت تنها وابسته به مسائل اقتصادی نیست، ادامه داد: برخی افراد بر این باور هستند که برخورداری از امکانات و پول زیاد برای تفریح و شادی لازم است، اما بر اساس پژوهش‌های انجام شده، امکانات و پول در این خصوص تنها ۱۰ درصد اهمیت دارند تا نیازهای اولیه اشخاص برطرف شود و ۵۰ درصد این امر وابسته به عوامل خلقی و خوش‌رویی افراد و ۴۰ درصد نیز مربوط به انتخاب اشخاص وابسته است.

این دکترای مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه انتخاب افراد برای استفاده بهینه از اوقات فراغت و داشتن تفریحات سالم نکته‌ای حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: نقش والدین در این زمینه به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی فرزندان بسیار پررنگ است تا آنها بتوانند برای اوقات فراغت و تفریحات سالم و نشاط اجتماعی خود برنامه‌ریزی فعالانه همراه با تأثیراتی مثبت داشته باشند.

کد خبر 719328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.