۲۰۰۰ شکایت نشان دهنده اعتماد به سازوکار انتخابات است

وزیر کشور گفت: بیش از دو هزار شکایت، نشان دهنده اعتماد به سازوکار انتخابات است. در هیئت‌های اجرایی برخی افراد رد شده بودند که توسط هیئت نظارت تایید شدند و ما خوشحال شدیم چون از ابتدا هم مایل به رد صلاحیت نبودیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی در پایان همایش انتخابات و احزاب در وزارت کشور کهصبح امروز _پنجشنبه بیست و یکم دی_ در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: مشکل بزرگ ما عدم گفتگو است.

وزیر کشور تأکید کرد: احزاب و سلایق مختلف باید با هم حرف بزنند که یک دستور دینی و راهگشا است. همه می‌توانند حرف‌های مشترک خود را پیدا کنند با این کار بسیاری از سو تفاهم‌ها برطرف می‌شود. خانه احزاب بهترین جا برای برگزاری این گفتگوهاست. این نشست‌ها بیشتر باید برگزار شود. باید سازوکاری در خانه احزاب طراحی شود تا این گفت‌وگوها مستمر باشد.

وی با بیان اینکه منافع، امنیت و مصالح ملی برای عموم مردم است، تصریح کرد: اگر ما اینها را بعنوان ارزش‌های والا در نظر بگیریم، حتماً همگی به اینها معتقد هستند. کار ما برای به نتیجه رسیدن خیلی دشوار است. ما با همین مبانی می‌توانیم خیلی کارها انجام دهیم.

وزیر کشور گفت: باید ببینیم تکلیف ما در برابر این مبانی چیست؟ آیا تکلیف داریم مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنیم یا نکنیم. اگر مبانی را قبول داشته باشیم، زود به نتیجه می‌رسیم.

وحیدی ادامه داد: این اتفاقی که در کرمان افتاد، یک از هزاران بود. هزار مورد از اینگونه عملیات ها در کشور خنثی شده بود. جان زن و بچه مردم که اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد. امروز تمام جریانات تروریستی مستقیماً از سرویس‌های خارجی خط می گیرند.

وی اضافه کرد: دشمنان خیلی جدی هستند و کاری به جریان‌های سیاسی داخل کشور ندارند. حجم حملات سایبری هم بسیار زیاد است و دیوانه‌وار به زیرساخت‌های سایبری ما حمله می‌کنند و حجم آنها بسیار است.

وزیر کشور گفت: بیش از دو هزار شکایت نشان دهنده اعتماد به سازوکار انتخابات است.در هیات های اجرایی برخی افراد رد شده بودند که توسط هیات نظارت تایید شدند و ما خوشحال شدیم چون از ابتدا هم مایل به رد صلاحیت نبودیم.

متاسفانه رقابت های فردی شده است اظهار داشت: باید رقابت ها بر سر برنامه ها باشد و افراد برنامه های خود برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی را ارائه کنند، وقتی رقابت ها بر سر اندیشه و فکر باشد همه جریانات نماینده دارند.

وحیدی اضافه کرد: احزاب با فلسفه و هویتی در چارچوب کشور با اهدافی شکل می‌گیرند و متولد می‌شوند. البته تشکیل حزب برای حزب به خودی خود معنایی ندارد. از طرفی تشکیل حزب برای قدرت در ادبیات سیاسی در اسلام هم وجود ندارد.

وزیر کشور ادامه داد: احزاب باید با رصد دائمی شرایط کشور و جهان به دنبال تحقق منافع ملی باشند. چه عیبی دارد یک الگوی مناسب از حزب مطلوب در جمهوری اسلامی ترسیم شود. الگوهای غربی و شرقی داریم ولی لازم است الگوهای خاص و اختصاصی خودمان را در زمینه احزاب داشته باشیم.

وزیر کشور گفت: کاملاً روشن است که امروز حساسترین لحظات در تاریخ رژیم صهیونیستی است. شرایط انها هیچ وقت به این بدی نبوده است.

وحیدی ادامه داد: احزاب باید به منافع و امنیت ملی توجه کنند و بر اساس شاخص‌هایی که مد نظر است به جامعه خدمت کنند؛ اما آنان که در برخی احزاب از فضای مجازی و برخی محدودیت‌ها انتقاد می‌کنند آیا راهکاری برای مقابله با تروریست‌هایی که از سکوهای پیام رسان برای ترویج خشونت استفاده می‌کنند، دارند و ارائه می‌کنند؟

وزیر کشور با اشاره به افزایش مشارکت در انتخابات گفت: در بحث مشارکت باید دید چه کسانی مشارکت می‌کند؛ طبیعی است مردم و اگر در انتخابات مردم باشند و احزاب نباشند چه می‌شود.

وحیدی اضافه کرد: مردم مشکلات معیشتی دارند و تعدادی در نظر سنجی‌ها مشکل معیشت را مطرح کردند. اینجا نقش احزاب در تبین این موضوع چیست؟

وی تصریح کرد: آن مقداری که در جریان هستم و در سفرهای استانی ملاحظه می‌کنم، حجم کارهای انجام شده زیاد است. راه حل این است که مشکل معیشتی را به شکل واقعی برای مردم تبیین کنیم. مردم باید بدانند کشور ترکیه در همسایگی ما که عضو ناتو است و تحریم هم نشده، ۸۰ درصد تورم دارد.

وحیدی در ادامه با تأکید بر اهمیت آزادی در انتخابات گفت: معتقد به ازادی در انتخابات هستم. در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با گروه‌های مختلف در این خصوص صحبت کردم و همه به این نتیجه رسیدیم که می‌شود خیلی راحت همکاری و گفت‌وگو کرد.

وی افزود: در بحث مشارکت اگر حزبی آمد و به ترتیبی موضع منفی و یا ختثی گرفت باید بداند خود به خود کنار می‌رود.

وزیر کشور تصریح کرد: از همان ابتدای وزارت، خود را حامی احزاب می‌دانستم. وزارت کشور هم وظیفه دارد همه احزاب را تحویل گرفته و حمایت کند.

در مرحله پیش ثبت‌نام با اصلاح طلبانی که تردید داشتند، گفت‌وگو کردم

وی همچنین با اشاره به دعوت اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: در مرحله پیش ثبت‌نام با اصلاح طلبانی که تردید داشتند، گفت‌وگو کردم و گفتم که این تازه مرحله پیش ثبت‌نام است؛ بنابراین اگر هم بخواهید در آینده انصراف دهید فعلاً ثبت نام کنید چون بعداً فرصت کنار کشیدن دارید.

موافق طرح دو فوریتی اصلاح‌طلبان برای جاماندگان از ثبت‌نام بودم / فرصت هیات اجرایی برای بررسی صلاحیت ها کوتاه بود

وزیر کشور ادامه داد: اتفاقاً از سوی برخی اصلاح طلبان طرحی دو فوریتی برای جا ماندگان از ثبت‌نام پیشنهاد شد که بنده موافق آن بودم و نشانه خوبی از استقبال این جریان سیاسی برای حضور در انتخابات بود که قانون نگذاشت.

وحیدی با اشاره به اهمیت داشتن برنامه در انتخابات اظهار داشت: در بحث رقابت آیا رقابت بین افراد است یا برنامه های احزاب؟ در واقع رقابت بین طرح‌ها و برنامه‌ها است تا اشخاص.

وی خاطرنشان کرد: فرصت ده روزه هیأت‌های اجرایی در بررسی‌ها کوتاه بود ولی خیلی از آنهایی که عدم احراز گرفتند اتفاقاً آدم‌های صالحی هستند.

کد خبر 719254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.