انجام ساخت‌وساز غیرمجاز در ۵۲۰ هکتار از روستای زیارت گرگان

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان گفت: کل بافت مسکونی روستای زیارت حدود ۴۶ هکتار است اما در مساحت ۵۲۰ هکتار در پیرامون و خارج از بافت نیز ساخت‌وساز به صورت غیرمجاز انجام شده است.

سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از گلستان، اظهار کرد: گلستان حدود یک هزار روستا و آبادی دارد که ۹۳۳ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است.

وی ادامه داد: از ابتدای برنامه دوم کار تفکیک اراضی و صدور سند آغاز شد و پس از آن مشخص شد تقریباً ۲۲۸ هزار و ۶۵۳ واحد مسکونی در بیش از ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان با بیان اینکه ۶۵ درصد از روستاهای استان در مالکیت بنیاد علوی است، افزود: به این ترتیب اگر ما می‌خواستیم هم نمی‌توانستیم وارد رحله صدور سند شویم.

وی اضافه کرد: ۹ درصد از روستاهای استان در تملک اوقاف، ۴۰۰ روستای استان جزو اراضی ملی و در تملک منابع طبیعی استان و گاهی برخی روستاها به صورت مشترک متعلق به بنیادعلوی و منابع ملی بود با این حال در حدود ۲۷۶ روستا که مستثنیات داشت کار اصلاحات ارضی آنها انجام شد.

حسینی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۶ هزار سند مالکیت تا به امروز توسط دو دستگاه برای مردم صادر شده است.

وی در توضیح تعیین تکلیف ساکنان روستای زیارت گرگان، گفت: کل بافت مسکونی روستای زیارت حدود ۴۶ هکتار است اما در مساحت ۵۲۰ هکتار در پیرامون و خارج از بافت نیز ساخت و ساز به صورت غیرمجاز انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان با بیان اینکه بخش عمده اراضی داخل روستا در مالکیت بنیاد علوی و حدود ۱۰ هکتار هم در مالکیت منابع ملی است، افزود: سال ۹۶ کل نقشه‌برداری از روستا را انجام شد.

وی تصریح کرد: نقشه‌برداری بیش از ۸۰۰ واحد مسکونی آماده است اما چون مالکیت برای بنیاد علوی و منابع طبیعی است ما باید رضایت این دو دستگاه را داشته باشیم و سپس نسبت به صدور سند اقدام شود. حسینی با بیان اینکه حدود ۱۷ شهر از ۳۵ شهر استان تحت مالکیت بنیاد علوی است، می‌افزاید: بیش از ۱۲۰ هزار قطعه از اراضی بافت روستا و ۴۰ هزار قطعه اراضی شهری در مالکیت بنیاد علوی است.

حسینی معتقد است: شاخص برخورداری صدور سند در استان نسبت به نُرم کشوری حدود ۱۶ درصد کمتراست، به عبارتی در کشور ۶۲ درصد از منازل مسکونی روستا سنددار هستند درحالی که این رقم در استان ۴۶ درصد است.

وی یادآور شد: تا چهار سال آینده تمام اراضی روستاهای استان چه آن اراضی که در مالکیت بنیاد علوی است یا اراضی ملی سنددار خواهند شد.

کد خبر 719137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.