چند و چون افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه

با توجه به اینکه بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در تامین مالی خود برای پرداخت حق بیمه مستمری و بازنشستگان مشکل دارند، دولت در بودجه سالانه برای کمک به آن‌ها مبلغی را در نظر می‌گیرد و برای مستقل شدن در این زمینه طرح افزایش سن بازنشستگی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز صندوق‌های بازنشستگی از نظر پایداری مالی وضعیت خوبی ندارند و با توجه به افزایش جمعیت باید راهکاری در این خصوص ارائه شود؛ چرا که در صورت رفع نشدن آن موجب تهدید معیشت قابل توجهی از سالمندان خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دلایل برای ایجاد شدن این مشکل بازنگری نشدن در ضوابط بازنشستگی و برقراری مستمری متناسب با تغییرات جمعیتی بوده است.

برنامه توسعه هفتم با عنوان افزایش سن بازنشستگی برای حفظ منافع بلندمدت عمومی و کند شدن روند افزایش ناپایداری صندوق‌های بازنشستگی برنامه‌ریزی شده است.

در حال حاضر در ایران ۱۷ صندوق بازنشستگی فعال وجود دارد که بیشتر آن‌ها در پرداخت حق بیمه بازنشستگان از محل منابع داخلی دچار مشکل هستند به همین دلیل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در قانون بودجه سالانه برای کمک به آن‌ها اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود.

ابعاد افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه

بررسی نمودار فوق نشان‌دهنده روند کاهش سن بازنشستگی در کشور با توجه به سختی کار و موارد دیگر بوده، همچنین با اجرا کردن یک‌سری از موارد مانند دریافت مستمری پس از پرداخت حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه، در خواست بازنشستگی و پرداخت مستمری حتی اگر کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه داشته باشند که می‌توانند با خرید سال‌های باقی‌مانده خود را بازنشسته کنند که همین عوامل باعث کاهش سن بازنشستگی و به چالش کشیدن صندوق‌ها در پرداخت حق بیمه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود شده است.

حال دولت برای آنکه کمکی به این صندوق‌ها داشته باشد و آن‌ها بتوانند منابع مالی خود را تهیه کنند و دیگر وابسته به دولت نباشند، طرح افزایش سن بازنشستگی را مطرح کرده است.

در این طرح موارد افزایش سن با توجه به تعداد سال سابقه بیمه به صورت زیر مشخص شده است:

۱. بیمه‌پردازانی که بیش از ٢٨ سال تمام سابقه خدمت دارند، به سنوات الزامی اشتغال آنان برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.

٢. بیمه‌پردازانی که از ٢۵ تا ٢٨ سال تمام سابقه خدمت دارند به سنوات الزامی اشتغال آنان برای بازنشستگی به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد.

٣. بیمه‌پردازانی که از٢٠ تا ٢۵ سال تمام سابقه خدمت دارند به سنوات الزامی اشتغال آنان برای بازنشستگی به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد.

۴. بیمه‌پردازانی که از ١۵ تا ٢٠ سال تمام سابقه خدمت دارند به سنوات الزامی اشتغال آنان برای بازنشستگی به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می‌گردد.

۵. بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین کمتر از ١۵ سال تمام سابقه خدمت دارند به سنوات الزامی اشتغال آنان برای بازنشستگی پنج سال اضافه می‌گردد.

علاوه بر موارد گفته شده تبصره‌هایی از قبیل اینکه هنگام اجرای این طرح سن مردان از ۶۲ و زنان از ۵۵ بیشتر نباشد و حداکثر سنوات اشتغالی برای بازنشستگی مردان ۳۵ سال و زنان ۳۰ خواهد بود، ایثارگران، معلولان و شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول قوانین خاص خود هستند.»

ابعاد افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه

با توجه به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بروز تحولات جمعیتی در ایران و پاسخ مناسب ندادن به این واکنش‌ها، کاهش نرخ باروری و روند فزاینده وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی از جمله دلایلی هستند که دولت در مصوبه هفتم توسعه تصمیم بر افزایش سن بازنشستگی گرفته است.

کد خبر 718985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    4 0
    در این قانون گفته شده حداقل سنوات برای مردان 35 سال است و ازطرفی گفته اند سن بازنشستگی 62 سال است . حال اگر فردی با سن 30 سال از روز اعمال قانون در جایی استخدام شود .به جای 35 سال 32 سال خدمت خواهد کرد . در حالیکه فردی با 19 سال سابقه پرداخت و 44 سال سن (مثل بنده) می بایست حدود 34 سال خدمت کند تا بازنشست شود . آیا این عدالت است؟ در حالیکه قانون نباید عطف به ماسبق شود . افرادی که سابقه پرداخت بیمه دارند، بیشتر ضرر می کنند .
  • امین IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    2 0
    اینکار بسیار غیر کارشناسی و مایه نا رضایتی کارکنان و کارمندان و افزایش بیکاری و پایین آمدن بهره وری در کشور است
  • فریدون فرهادی سردشت IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    دراصل با افزایش سن بازنشستگی کارگران و مشاغل آزاد رغبتی به بیمه شدن نداشته درضمن افزایش مذکور سبب کاهش استخدامی جوانان میگردد تا پست ها خالی میشوند ودولت بجای استقلال صندوق ها بهتر است بدهی های سال های گذشته به صندوق پرداخت کند واین صندوی ها تا بتوانند منابع تولیدی خریداری وسرمایه گذاری نمایند که سرمایه تولید کنند نه دولت سبب ورشگستکی آنها بشود
  • جواد IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    3 0
    کسی که ۵۹سال سن داشته باشد و۲۲سال بیمه پرداخت کرده باشد کی بازنشسته می‌شود